مهر منتشر كرد؛

کمبود معلم زخمی که آموزش و پرورش را رنج می دهد

کمبود معلم زخمی که آموزش و پرورش را رنج می دهد

به گزارش مدیریت آموزش، آموزش و پرورش در کمترین حالت به بیشتر از سیصد هزار معلم جدید نیاز دارد این در شرایطی است که فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مراتب عددی کمتر از این بوده و عده ای هم سالانه بازنشسته می شوند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر؛ اگر در سالهای قبل مشکلات معلمان و دغدغه هایش بیشتر در اردیبهشت و به مناسبت روز معلم مطرح می شد؛ اما در سالی که گذشت روزی نبود که در مورد مدرسه، دانش آموز و مشکلات معلم حرفی به میان نیاید. یک سال سخت برای معلمان حالا در شرایطی به هفته معلم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رسیده است که وزارت آموزش وپرورش با سرپرست اداره می شود و معلوم هم نیست عمر این سرپرستی تا چه مدت خواهد بود و از انتخابهای وزارت خبری نیست. معاونین این وزارت خانه از آینده فعالیت خود بی خبر هستند و نمایندگان و کمیسیون آموزش مجلس هم از دست کم در ظاهر از تصمیم دولت بی خبرند و تصمیم دارند در این حوزه پاسخگو نباشند. در شرایطی به هفته معلم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ رسیدیم که رتبه بندی معلمان به نتیجه نرسیده است؛ در حالیکه سال قبل در چنین روزهایی یوسف نوری وزیر پیشین آموزش وپرورش اجرای کامل رتبه بندی تا شهریور ۱۴۰۱ را وعده داد؛ رتبه بندی نهایتا در ماه های آخر سال با نقصها بسیار زیاد اجرایی شد و همین مساله شکایت و اعتراض شمار زیادی از معلمان را به همراه داشت. شکایاتی که در نهایت به استعفای نوری منجر گردید. هفته معلم را سال جاری در حالی آغاز کردیم که کمبود معلم در مدارس کشور نه تنها حل نشده که به سبب موج جدید بازنشستگی معلمان بعد از رتبه بندی، کمبود معلم در مدارس مناطق کمتر برخوردار شدیدتر هم شده است. کمبود معلم؛ مشکلی که دامن نظام آموزشی را سال هاست رها نکرده البته همان گونه که گفته شد کمبود معلم مشکلی است که سال هاست آموزش وپرورش با آن مواجه می باشد با این وجود بنظر می رسد به سبب توسعه هنرستان ها، موج بازنشستگی بعد از رتبه بندی و توجه به جنسیت معلمان در مدارس ابتدایی و متوسطه اول احتیاج به معلم و آموزگار بیشتر از پیش به نظر می آید.
احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سال قبل ضمن اشاره به این که آماری که از جانب آموزش وپرورش برای مبحث کمبود معلم عرضه می شود متفاوت از آن چیزی که است که ما در حقیقت می بینیم؛ اظهار داشت: کمبود معلم در آموزش وپرورش از ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار نفر است. در چنین شرایطی تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مجموعه نظام آموزشی به میزانی نیست که این کمبود را جبران کند. حسین خنیفر رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان اواخر سال ۱۴۰۰ گفته بود با احتساب معلمین ماده ۲۸ و تمامی فارغ التحصیلان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حدود صد هزار نفر به بدنه نظام آموزشی متصل خواهند شد. وزارت آموزش وپرورش در کمترین حالت به بیشتر از سیصد هزار معلم جدید نیاز دارد این در حالیست که فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان هر ساله بیشتر از یکصد هزار نفر نمی شوند. ازاین رو جذب معلم از راه آزمون استخدامی همواره یکی از طریق های جذب نیرو برای آموزش وپرورش بوده است. با این وجود عدد پذیرفته شدگان در آزمون استخدامی هم چندان بالا نیست. در آزمون روز جمعه ۸ اردیبهشت که ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر جهت شرکت در آن ثبت نام کرده بودند؛ تنها ۲۸ هزار نفر پذیرفته خواهند شد. این عدد شامل ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی است. تفاوت این دو عدد به تنهایی نشان داده است حجم نیازمندی وزارت آموزش وپرورش تا چه حد زیاد است و یک آزمون استخدامی چقدر می تواند این نیاز را برطرف کند. سرپرست وزارت آموزش وپرورش در حاشیه اجلاس مدیران و رؤسای مناطق و نواحی آموزش وپرورش خوزستان ضمن اشاره به برگزاری آزمون استخدامی برای جذب ۲۸ هزار آموزگار دوره ابتدایی، اظهار داشت: بزودی آزمون استخدامی دیگری برای جذب معلمان متوسطه اول و دوم و فنی و حرفه ای و کاردانش برگزار می شود که در این آزمون هم ۲۸ هزار معلم جذب خواهند شد. صحرایی ضمن اشاره به برنامه ریزی برای جذب ۲۵ هزار دانشجو معلم از راه کنکور سراسری گفته بود؛ جذب معلم از راه شیوه دو مدرکی یکی دیگر از برنامه های وزارت آموزش وپرورش در حوزه نیروی انسانی است و بر این اساس دانشجویان مستعد، در دانشگاه های مادر آغاز به تحصیل می کنند و پس از گذراندن ۲ سال دروس تخصصی و پیمودن فرآیندهای صلاحیت سنجی و رغبت سنجی از سال سوم وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.
دبیران خرید خدمت و وعده توخالی استخدام جذب معلم از راه دوره های مهارتی باآنکه راهکاری نیست که مورد تأیید سند تحول و تصمیم گیران آموزشی باشد ولی با شرایط فعلی لازم است کمبود شدید معلم حداقل تا حدی بهبود یابد و آزمون استخدامی شاید مطمئن ترین راه برای این مشکل باشد. البته پیش از این به ادارات کل آموزش وپرورش در استان ها این مجوز داده شده بود که به صورت حق التدریس موقتاً از علاقه مندان به معلمی بهره گیرند اما مشکل اینجا بود که در بعضی استان ها به این افراد وعده داده شده بود که بعد از مدتی در استخدام وزارت آموزش وپرورش خواهند شد. وعده ای که از ابتدا قرار نبود محقق شود. یکی از همین نیروهای خرید خدمتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من از مهر ۱۴۰۰ بعنوان معلم خرید خدمت وارد کلاس شدم و پیش از آن هم هفت سال پیش دبستانی در مدرسه دولتی مشغول بودم. از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نه قرار داد داریم نه بیمه و نه حقوق و در نزدیکی تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ حقوق دو تا سه ماه را برای ما واریز کردند اما همچنان حقوق چند ماه واریز نشده و بیمه و سنوات برای ما حساب نشده است.
این نیروی خرید خدمتی اضافه کرد: برای سال آینده هم به ما گفتند که دیگر قادر ادامه همکاری با ما نیستند مگر این که در آزمون استخدامی قبول شویم. واقعاً با معلمی که ده سال تجربه کاری دارد چرا باید این طور برخورد شود و با کسی که اصلاً تجربه کاری ندارند به یک شکل برخورد شود. ضمن این که فردی که معلم است در طول روز مشغول معلمی است و فرصت کافی برای مطالعه منابع آزمون را هم ندارد. این معلم خرید خدمتی از وعده های مکرر ادارات آموزش وپرورش گلایه کرده و اظهار داشته بود: حتی ماه پیش و در بهمن ماه ۱۴۰۱ با وعده استخدام ما را به شورای پزشکی فرستادند و پیش از آن هم مدارک گوناگونی را بردیم و برای تبدیل وضعیت مصاحبه شدیم اما هیچ خبری نیست. همین وعده های بی سرانجام بود که باعث شد تا در بهمن و اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ معلمان خرید خدمتی بارها و بارها در مقابل درب اصلی وزارت آموزش وپرورش تجمع کنند.

1402/02/11
11:36:20
5.0 / 5
346
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , استخدام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین