گلایه های معاون وزیر آموزش وپرورش از تعطیلی های مكرر مدارس

دیواری کوتاه تر از مدارس برای تعطیلی پیدا نمی کنند

دیواری کوتاه تر از مدارس برای تعطیلی پیدا نمی کنند

مدیریت آموزش: موج اعلام تعطیلی مدارس همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران از نهم آذرماه شروع شد و دامنه آن به اول بهمن ماه رسید. در بازه زمانی حدودا دوماهه اخیر، مدارس پایتخت در خیلی از روزها تعطیل و یا به عبارت دیگر غیرحضوری شدند و آموزش در شبکه شاد ادامه پیدا کرد. با افزایش برودت هوا، بارش برف و یخبندان و مشکلات ناشی از گازرسانی به برخی مناطق، شاهد اعلام تعطیلی هایی در دیگر استانهای کشور نیز بودیم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، وزیر آموزش و پرورش طولانی شدن تعطیلی مدارس امسال را «بی سابقه» دانسته و واکنش هایی در هفته های اخیر به این مساله داشت و بارها اعلام نمود که در چنین شرایطی غیرحضوری شدن مدارس آخرین راه حل کاهش بحران ها و مخاطرات باشد و از رییس جمهور خواسته مدارس تعطیل نشوند. در نهایت وی دو شب گذشته در مصاحبه ای با رسانه ملی از بازگشایی مدارس آگاهی داد و اعلام نمود که همه مدارس از سوم بهمن ماه باز هستند.
وزیر آموزش وپرورش همین طور خواهان تعلیق ملاک فاکتورهای کیفیت هوا در تعطیلی مدارس شده و اظهار داشت که این مساله در جلسه اخیر هیئت دولت پیشنهاد و بررسی خواهد شد. بنابر اظهارات وی «اگر فاکتورهای جهانی کیفیت هوا را ببینید، در کشورهای دیگر شاخص کمتر از ۳۰۰ باشد تعطیل نمی کنند، اما شاخص برای تعطیلی مدارس را برای ما روی ۱۵۰ بستند و تعطیلی ها طوری بود که شبیه دوره کرونا شدیم؛ درحالی که فاکتورهای آلایندگی ما زیر ۲۰۰ هستند. مقرر است در جلسه آتی هیئت دولت پیشنهاد دهیم این فاکتورهای در رابطه با کیفیت را به تعلیق در بیاورند.»
همزمان با اظهارات وزیر آموزش و پرورش، وزیر کشور نیز به این مساله واکنش نشان داد و اظهار داشت: «تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به خاطر سلامتی فرزندان مان است. مصوبه ای وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصی از آلودگی، مدارس باید تعطیل باشند. گروههای اضطراری استانها بر طبق همین مصوبه ناچارند تصمیم به تعطیلی بگیرند. در هرحال این مساله سبب شد تا با کمک سازمان محیط زیست پیشنهاد جدیدی را برای دولت تعیین نماییم تا این استانداردها را کمی تغییر دهیم تا لازم نباشد در این شرایط مدارس مان را تعطیل نماییم.»
این مساله موافقان و مخالفانی داشت و برخی چنین تصمیمی را پاک کردن صورت مسئله دانستند و به همین خاطر لازم است همه ابعاد آن بطور دقیق بررسی شود و در نهایت باید منتظر تصمیم هیئت دولت در این زمینه ماند. با اینحال نمی توان تاثیر تعطیلی های مکرر مدارس بر امر آموزش و تربیت دانش آموزان را نادیده گرفت و آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کرد.


با هر اتفاق و سرما و گرمایی مدارس را تعطیل می کنند

می گویند چرا آموزش وپرورش ورود کرده حال آنکه تولیت نظام آموزشی بر عهده این وزارتخانه است

در همین راستا، صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش وپرورش در واکنش به طولانی شدن تعطیلی آموزش حضوری در مدارس خیلی از استانها به علل مختلفی چون برودت هوا، صرفه جویی در مصرف گاز و آلودگی هوا که در ماه گذشته به اوج خود رسید اظهار داشت: در دوران کرونا ۲ درصد به نرخ لطمه های اجتماعی اضافه گردید، علت این بود که بچه های ما محصول تربیت این فضای مجازی شدند. حالا هم هر اتفاقی می افتد سرد می شود، گرم می شود، آلوده می شود تعطیل می کنند. اینطور نمی شود کار تعلیم و تربیت را اداره کرد.
وی ادامه داد: ما درخواست هم داده بودیم و درخواست هم می دهیم و ورود هم کردیم ولی می گویند چرا آموزش وپرورش ورود کرد؟ تولیت نظام آموزش وپرورش بر طبق بند ۲ سیاست های کلی تحول در آموزش وپرورش برعهده وزارت آموزش وپرورش است.


عده ای بیرون نشسته اند و تصمیم می گیرند مدارس چه زمانی باز و چه زمانی بسته باشد؛ این اقدام عدالت آموزشی را نابود کرده است

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه این درحالی است که عده ای بیرون نشسته اند و می خواهند تصمیم بگیرند که مدارس چه زمانی باز و چه زمانی بسته باشد اظهار داشت: این اقدام هم کیفیت آموزش وپرورش و هم عدالت تربیتی را نابود کرده است. دانش آموزی که به فضای مجازی و کلاس خصوصی دسترسی دارد و از طبقه مرفه است خودش را بالا می کشد و کسی که دسترسی ندارد نابود می شود.
ستاری فرد در ادامه به برخی بندهای قانون هوای پاک و بخشنامه اجرائی آن اشاره نمود و اظهار داشت: در قانون هوای پاک آمده است که تعطیلی کارخانجات و واحدهای آلاینده بر عهده وزارت صمت و چند دستگاه دیگر است. تعطیلی کارخانجات به عهد وزارت صمت است، اما تعطیلی مدرسه برعهده وزارت آموزش وپرورش نیست و یک اشکال قانونی در این عرصه داریم.


تعطیلی موقت مدارس تا کجا ادامه دارد

وی افزود: ماده ۳ قانون هوای پاک می گوید «در مواقع اضطرار، سازمان با همکاری وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران باید ممنوعیت ها یا محدودیت های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیش گیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده کننده هوا برقرار نماید.»، یک ماه بود که مدارس تعطیل می شدند، این «موقت» تا کجاست؟.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه در بخشنامه اجرائی تبصره ۳ ماده ۴ بخشنامه اجرائی قانون هوای پاک نیز آمده است که «اتخاذ تصمیم در مورد تعطیلی دستگاه های اجرائی و بانکها برای یک روز کامل یا بیشتر، فقط با هماهنگی رییس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور امکان پذیر است» این در حالیست که آموزش وپرورش بزرگترین دستگاه اجرائی کشور است، موجودیت ما به وجود مدرسه بسته است. اگر مدرسه باشد آموزش و پرورشی هست و اگر مدرسه نباشد دستگاه تعلیم و تربیتی وجود ندارد. تحول در مدرسه اتفاق می افتد و خط مقدم عملیات ما واحد مدرسه است.


آموزش و پرروش را یک ماه تعطیل کردند، اما قانون هوای پاک اجرا نشد

دیواری کوتاه تر برای تعطیلی مدارس پیدا نمی کنند

ستاری فرد اضافه کرد: دستگاه اجرائی آموزش و پرروش را یک ماه تعطیل کردند، اما قانون هوای پاک اجرا نشد، بزرگترین دستگاه اجرائی این کشور آموزش وپرورش است. واحدهای علمیاتی این دستگاه یعنی مدارس تعطیل می شوند اما این قانون اجرا نمی گردد. آیا به اجرای قانون هوای پاک توجه می شود یا هراتفاقی می افتد دیواری کوتاهتر از مدرسه پیدا نمی کنند و مدرسه باید تعطیل شود؟.
وی با اعلان اینکه در ماده ۴ بخشنامه اجرائی قانون هوای پاک آمده است: « بمنظور اتخاذ تصمیمات لازم در مواقع اضطرار آلودگی هوا، کارگروه با ترکیب زیر تشکیل می شود: استاندار و درصورت عدم حضور وی، معاون عمرانی استانداری به عنوان رئیس کارگروه، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دبیرکارگروه، مدیرکل هواشناسی استان، معاون بهداشتی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در استان به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ذی ربط حسب مورد، مدیرکل آموزش وپرورش استان، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، مدیرکل بحران استانداری و شهردار مرکز استان و شهردار شهرهای ذی ربط حسب مورد».
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: همین طور در ماده ۵ در تشریح وظایف کمیته اضطرار به «کاهش انتشار آلاینده ها از منابع آلاینده ثابت و متحرک»، «کاهش آثار سوء ناشی از آلودگی هوا بر سلامت از راه های مختلف همچون کاهش مواجهه افراد جامعه با آلاینده ها برمبنای طبقات اعلامی موضوع ماده (۲) این آیین نامه» و « وضع ممنوعیت ها و محدودیت های زمانی، مکانی و نوعی برای فعالیت منابع ثابت و متحرک تشدیدکننده آلودگی هوا» اشاره شده است.


در مدت تعطیلی مدارس بدنبال منشاء آلاینده ها و اصلاح آنها رفتند؟

نمی توانیم تربیت را به فضای مجازی بسپاریم؛ تبعات تعطیلی ها را بشمارید

ستاری فرد افزود: در همین مدتی که مدارس را تعطیل کردند چقدر بدنبال این مساله رفته اند که منشاء آلاینده ها را اصلاح کنند. بعضی می گویند عدم تعطیلی واحدهای تولیدی و اقتصادی و غیره با معیشت و اقتصاد کشور گره خورده است، اما خب باید به این پرسش نیز پاسخ دهیم که تربیت دانش آموز را چه کنیم؟ نمی توانیم تربیت را به فضای مجازی بسپاریم. در همین دوره کرونا چقدر لطمه روحی و جسمی به فرزندان ما تحمیل شد، افسردگی چقدر افزایش یافت؟ فقط ۱۰ درصد به آمار چاقی اضافه گردید. تبعات تعطیلی مدارس را برشمارید.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با طرح این سوال که «آیا کسانی که مدارس را تعطیل می کنند خسارات ناشی از تعطیلی مدارس، ایجاد بی عدالتی و خدشه به عدالت تربیتی و آموزشی را جبران می کنند؟ مسئولیت با چه کسی است؟ » اظهار داشت: اینها را باید در همان کارگروه مشخص کنند.


آلودگی هوا فقط در مدرسه هست و جای دیگر آلوده نیست؟

ستاری فرد اضافه کرد: مدرسه را به عنوان یک راه حل تعطیل کردند، اما آیا آلودگی در خیابان و محیط بیرون نیست و فقط در مدرسه است؟ دانش آموز می خواهد به کلاس های هنری و کنکوری و ورزشی دیگر برود، در آنجا آلودگی نیست؟ آیا می شود تربیت رسمی کشور را تعطیل کنید ولی به بخش خصوصی، حوزه های غیررسمی و آموزش غیررسمی توجه نکنید؟ آلودگی در مدرسه است و در غیرمدرسه نیست؟.
وی با اعلان اینکه بچه های ما بیرون می روند و نمی شود در خانه محبوسشان کرد اظهار داشت: چرا واحدهای دیگر چون دستگاه های اجرائی و دانشگاه ها تعطیل نمی شوند؟ آیا تعطیلی مدارس اثرسنجی شد؟ یکی از مقوله های مهم سیاستگذاری این است که وقتی اعمال حکمرانی می کنید اثرسنجی کنید که آیا این اقدام آلودگی را کم کرده و آیا به کیفیت آموزش و سلامت روحی و اجتماعی بچه ها توجه شده است؟.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که وقتی قانونی چون هوای پاک وضع می شود اما اجرا نمی گردد، در نهایت لطمه متوجه نظام تعلیم و تربیت می شود اظهار داشت: آموزش وپرورش برای استقرار عدالت و نصیب برابر آموزشی برنامه ریزی می کند اما آن کارگروه آموزش را غیرحضوری می کند. معلمان ما، خانواده ها و دانش آموزان همه از این وضعیت ناراضی هستند. باید کمک نماییم آموزش وپرورش به اهداف مدنظر که استقرار نظام عادلانه تعلیم و تربیتی است، برسد.




منبع:

1401/11/06
13:47:48
0.0 / 5
337
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تعلیم و تربیت , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین