مشاور وزیر آموزش و پرورش:

مقاومت ساختار اداری برای اجرای سند تحول بسیار بالاست

مقاومت ساختار اداری برای اجرای سند تحول بسیار بالاست

به گزارش مدیریت آموزش، مشاور وزیر آموزش وپرورش در اجرائی سازی سندتحول بنیادین آموزش وپرورش با اعلان اینکه وضعیت تحول در آموزش وپرورش در این سال ها خوب نبوده است اظهار داشت: وزارت اموزش و پرورش هر بدنه و با هر وزیری به تنهایی نمی تواند تحول را محقق کند. مدرسه نهادی ملی است و مشارکت همه دستگاهها و خانواده ها را می طلبد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علی پارسانیا در نشست ارائه و نقد الگوی اجرائی سازی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد با اعلان اینکه وضعیت تحول در آموزش وپرورش در این سال ها خوب نبوده است اظهار داشت: سندتحول بنیادین آموزش وپرورش در آذر ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان یک متن مورد تایید و وفاق برای تحول در زمینه آموزش وپرورش رونمایی گردید و مورد تاکید نخبگان و خبرنگاران بود اظهار داشت: با وجود زحمات زیادی که کشیده شد اما این سند چندان در اجرا موفق نبود.
وی ادامه داد: نتیجه اقدامات انجام شده برای تحول، در سطح مدرسه چندان ملموس نبوده است. یکی از دلیلهای تشکیل این قرارگاه با دستور وزیر، همین مشکلاتی است که در عدم وفاق برای اجرای سند وجود داشت.
مشاور وزیر آموزش وپرورش در اجرائی سازی سندتحول بنیادین آموزش وپرورش با اعلان اینکه از این پس، بصورت هفتگی جلسات ثابتی در موضوعات تخصصی و خاص ذیل اجرای سند تحول، ایده ها، تجربیات و نگاه ها خواهیم داشت اظهار داشت: شش زیرنظام در سند تحول داریم که هرکدام مسائل و اولویت های اساسی دارد. امیدواریم این جلسه بتواند طلیعه خوبی برای برگزاری نشست های آتی جهت ترویج این فضای گفتمانی باشد.
پارسانیا در ادامه، الزامات تحول را بیان و اظهار داشت: الزام نخست، فهم و اراده عمومی از لزوم، مقصد و فرایندهای تحول است. آیا به این فهم مشترک که مدرسه چرا باید متحول شود رسیده ایم؟ تا این اتفاق نیفتد بعید است تحول آنطور که مدنظر بوده است محقق شود. الزام بعدی نگرش ملی به تحول است. وزارت آموزش وپرورش هر بدنه و با هر وزیری به تنهایی نمی تواند تحول را محقق کند. مدرسه نهادی ملی است و مشارکت همه دستگاهها و خانواده ها را می طلبد.
وی ادامه داد: باید نقاط کانونی تحول به درستی تشخیص داده شود. همین طور نیازمند فاکتورهای مشخص اجرای سند و نظارت بر این شاخص ها هستیم. اختصاص منابع ویژه و هدفمند تحول نیز ضرورت دارد. به عنوان مثال وقتی بودجه ای برای رتبه بندی معلمان که جزو راهکارهای سندتحول است، صرف می نماییم باید خروجی اش، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت باشد.
مشاور وزیر آموزش وپرورش در اجرائی سازی سندتحول بنیادین آموزش وپرورش بر ضرورت حرکت به سمت تمرکززدایی و اختیار دادن به مدارس اصرار کرد و اظهار داشت: این امر نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است. قوانین فعلی، مانع تحقق این مهم هستند. تحول در این فضای سیاست زده، مشکل است.
پارسانیا با اعلان اینکه نهاد هماهنگ کننده در وزارتخانه جهت اجرای سندتحول نداریم عنوان کرد: هر معاونتی کار خودش را در امتداد اجرای سندتحول می کرده است. یک سری تمهید مقدمات نیاز است و با سرانه آموزشی کوچکی که اختصاص می یابد دست ما برای اجرای خیلی از برنامه ها بسته می شود. به عنوان مثال به مربی پرورشی نیاز داریم، آیا همه مدارس مربی پرورشی و تربیتی دارند؟.
وی اصرار کرد که یک سند جامع گفتمان سازی تدوین شده و باید به مرحله اجرا برسد. معتقدم حداقل 70 درصد سند قابلیت تحقق دارد.
مشاور وزیر آموزش وپرورش در اجرائی سازی سندتحول بنیادین آموزش وپرورش با اعلان اینکه مقاومت ساختار اداری برای اجرای سند بسیار بالاست اظهار داشت: همین طور با عدم سازوکار شفاف تامین منابع مالی برای اجرای سند مواجهیم. برنامه سالانه باید حتی المقدور به بودجه گره بخورد.
پارسانیا در خاتمه برخی اقدامات لازم جهت اجرای سند تحول را برشمرد و به فاکتورهای تحول مدرسه ای اشاره نمود.




منبع:

1401/09/28
20:53:59
0.0 / 5
444
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تعلیم و تربیت , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین