غریبه بودن دانش آموزان ابتدایی با فضای مدرسه رگه روانی کرونا برای بچه ها

غریبه بودن دانش آموزان ابتدایی با فضای مدرسه رگه روانی کرونا برای بچه ها

به گزارش مدیریت آموزش، یک روانشناس ضمن اشاره به آموزش حضوری دانش آموزان در سال تحصیلی جدید و غریبه بودن آنها بخصوص دانش آموزان پایه های دوم و سوم ابتدایی با محیط و فضای مدرسه به علت آموزش غیر حضوری در دو سال پاندمی کووید ۱۹، اظهار داشت: دو، سه سالی هست که بچه ها به علت پاندمی کووید ۱۹ و کاهش ارتباطات اجتماعی با هم معاشرتی نداشته اند. از این رو بهتر است والدین و معلمان نحوه معاشرت کردن دانش آموزان با یکدیگر در محیط مدرسه را به آنها یاد دهند تا این احساس غریبگی با محیط مدرسه و هم کلاسی ها بر طرف شود.


گوهر یسنا انزانی در گفتگو با ایسنا، غریبه بودن دانش آموزان با فضای مدرسه را همچون چالش های امروزی والدین و معلمان عنوان نمود و با تکیه بر این که معلمان باید به دانش آموزان کمک کنند تا با فضای مدرسه و محیط آن آشنا شده و ارتباط برقرار کنند، اظهار نمود: در شرایط کنونی که به علت پاندمی کووید ۱۹ دانش آموزان از محیط مدرسه دور بوده و با آن غریبه شده اند، معلمان باید کمک کنند تا بچه ها در ساعات زنگ تفریح با همکلاسی های خود به خوبی ارتباط گرفته و احساس امنیت را از محیط مدرسه، معلم و همکلاسی های خود دریافت نمایند.
این روانشناس با اشاره به اینکه معلمان باید با تفاوت میان دانش آموزان آشنا بوده و استعدادهای مختلف آنها را بشناسند، افزود: معلمان باید با تشوق مثبت و نوازش مثبت کلامی دانش آموزان را برای درس خواندن تشویق کنند.
انزانی اضافه کرد: توامان کردن آموزش با لذت از طرق مختلف نظیر آموزش همراه با بازی بخصوص برای پایه های اول تا سوم ابتدایی می تواند در انتقال حس امنیت به دانش آموزان موثر باشد. همینطور برای اُخت شدن دانش آموزان با محیط مدرسه میتوان آنها را تشویق به بازی کردن با یکدیگر در ساعات تفریح کرد.
به گفته وی، خوردن خوراکی های مورد علاقه و تقسیم آن با هم کلاسی ها، حرف زدن با هم کلاسی ها در ساعات زنگ تفریح، درست کردن کاردستی در کنار همکلاسی ها و انجام کارهای گروهی و فعالیتهای تیمی بدون در نظر گرفتن برد یا باخت در آن فعالیت ها می تواند به دانش آموزان حس آرامش را انتقال دهد تا حس غریبه بودن آنها با فضای مدرسه از بین برود.
انزانی همینطور در بخش دیگر سخنان خود به بیان تکنیک هایی برای کاهش استرس دانش آموزان مقطع دوم و سوم ابتدایی پرداخت و تصریح کرد که نقاشی کردن، نوشتن و کتاب خواندن می تواند استرس دانش آموزان را کم کند.
این روانشناس اعتقاد دارد که هرچه دانش آموزان در خانه والدین خویش را درحال مطالعه ببینند علاقه آنها به کتاب و کتاب خوانی بیشتر می شود.
وی همینطور این را هم اظهار داشت که هرچه والدین "چرخه افکار" فرزند خویش را به خوبی بشناسند و بدانند فرزندانشان در موقعیت های مختلف چه افکار، احساس و رفتاری دارند؛ می توانند برای آرام شدن و کاهش استرس به بچه ها بیشتر کمک کنند.
انزانی در انتهای سخنان خود سفارش کرد: با عنایت به این که دو، سه سال است بچه ها رفتن به مدرسه را به خاطر پاندمی کووید ۱۹ تجربه نکرده اند و امکان دارد رفتارهای خارج از هنجارهای مدرسه بروز دهند و با محیط مدرسه غریبه باشند، معلمان باید خیلی صبور باشند و با صبوری با دانش آموزان رفتار کنند. والدین هم باید مهارت ارتباط موثر را بلد بوده و این مهارت را به فرزندان خود منتقل کنند. اگر استرس و اضطراب دانش آموز به مواردی همچون کابوس های شبانه، شب ادراری و یا صدمه هایی مثل ناخن جویدن و مو کندن انجامید، والدین باید به سرعت با مشاوران و روانشناسان این مورد را در بین بگذارند. همینطور سفارش می شود مدارس هم برای حل این چالش ها حتما از روانشناسان متخصص کمک بگیرند.




منبع:

1401/07/12
09:20:56
0.0 / 5
395
تگهای خبر: آموزش , امنیت , تحصیل , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین