چند توصیه به معلم ها و خانواده ها برای شروع مدرسه

دردسر والدین!

دردسر والدین!

مدیریت آموزش: به گزارش مدیریت آموزش، حدود ۲۵ ماه از تعطیلی مدارس به واسطه انتشار کرونا می گذرد و از فردا مدارس به شرایط عادی خود بازمی گردند؛ ۱۶ میلیون و ۳۰ هزار دانش آموز در کلاس های درس حاضر می شوند و «آموزش» با همه چالش هایی که دارد از سرگرفته می شود؛ هرچند به مدرسه رفتن در دوران پساکرونا با دغدغه ها و مشکلاتی برای خانواده ها و معلم ها همراه خواهد بود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شروع شده و درهای مدارس از فردا به روی دانش آموزان گشوده می شود. علیرغم تلاش وزارت آموزش و پرورش برای تداوم جریان آموزش با روش های ترکیبی، طی ماه های گذشته همواره نسبت به بروز اختلالات و مشکلات عاطفی و دور ماندن بچه ها از فراگیری مهارت های اجتماعی از جانب دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت اخطار داده شده است.
با چند خانواده در رابطه با مشکلاتی که برای فرستادن فرزندشان به مدرسه دارند صحبت کردیم؛ آنها کودکانی دارند که یا برای رفتن به مدرسه مقاومت می کنند و یا مشتاق ورود به مدرسه اند، اما خانواده ها نگران کنترل رفتارهای عصبی آنها در کلاس درس هستند.

دردسر والدین

کسی از مدرسه با من صحبت نکنه!
مادر یک دانش آموز پسر که فرزندش سال جاری به کلاس پنجم می رود و در یک مدرسه دولتی در منطقه ۱۴ تهران ثبت نام کرده است، به دوران تحصیل بیشتر از دوساله فرزندش در دوران کرونا اشاره و اظهار می کند: پسرم کلاس اول و تا نیمه کلاس دوم را به مدرسه می رفت اما با شیوع ویروس کرونا، مانند همه دانش آموزان دیگر خانه نشین شد و از راه شاد درس می خواند. متاسفانه آن اوایل، اصلا سر کلاس آنلاین نمی نشست. خودم به جایش سرکلاس حضوری می زدم، گاهی مشق هایش را می نوشتم و اگر معلم می خواست سوال بپرسد، از خواب بیدارش می کردم.
او ادامه می دهد: تمرکز پسرم از ابتدا هم کمی پایین بود و با این تعطیلی ها خیلی صدمه خورد، پایه اش ضعیف شد و به همین خاطر در تابستان در کلاس های تابستانی هم شرکت کرد.
از او سوال می کنم آیا پسرت برای شروع سال تحصیلی آماده شده و مشتاق است که به مدرسه برگردد؟ که در پاسخ می گوید: عادت کرده بامداد ها تا ۱۰ بخوابد و مخالف رفتن به مدرسه است و به فضای قبلی عادت کرده است.
این مادر البته یک نگرانی شخصی از بازگشایی مدارس هم دارد و می گوید: ۱۴ فروردین که مدرسه ها را باز کردند، چیزهای عجیبی می دیدیم و می شنیدیم. رفتار بچه ها عوض شده بود و همدیگر را در زنگ تفریح می زدند. به همین خاطر وحشت پسرم از مدرسه رفتن بیشتر شده است. ایرادی که تعطیلی ها داشتند این بود که بچه ها را مدرسه گریز کرد.
وی می افزاید: البته این مورد تا حدود زیادی بستگی به فضای مدرسه هم دارد. پسرم ۴۰ همکلاسی دارد و معلم به جهت اینکه بتواند کلاس را اداره کند فرصتی برای ارتباط برقرار کردن با تک تک بچه ها ندارد اما در مدرسه هایی که جمعیت بچه ها کمتر باشد فرصت رسیدگی بیشتر است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، مادر یک کلاس اولی هم که فرزندش به صورت حرفه ای ورزش می کند می گوید: برای بردن پسرم به مدرسه از حالا گرفتار چالش شده ام. چندمرتبه جملاتی شبیه «کسی از مدرسه با من صحبت نکنه»، «برم مدرسه خسته می شم دیگه نمی تونم ورزش کنم»، «پس حالا که اینطور شد میرم مدرسه ولی نمره کم می گیرم» از او شنیده ام و می دانم عادت کردنش به مدرسه در ایام اول کمی سخت خواهد بود.
با پدر یک دختربچه کلاس سومی هم صحبت می کنم؛ به مراتب نگران تر از والدین دیگر به نظر می آید. فرزندش کلاس اول و دوم را آنلاین خوانده و چون در مدرسه پرجمعیتی تحصیل می کرده، برخلاف برخی مقاطع زمانی که بچه ها را با رعایت فاصله فیزیکی به صورت شیفتی به مدرسه می فرستادند، کمتر امکان حضور و تعامل در کلاس درس را یافته است.
او می گوید: در این دوسالی که گذشته همسرم مرتب درحال تمرین و کار کردن با دخترمان بود و اجازه ندادیم عقب بماند. حالا هم مشتاق رفتن به کلاس درس است. هر روز لوازم التحریرش را روی زمین می چیند، همه را نگاه می کند و با ذوقی کودکانه باردیگر همه را در کوله پشتی اش جمع و سوال می کند «پس کی باید برم مدرسه؟» با این وجود نگران رفتارهایش در کلاس درس و از جانب مقابل برخورد همکلاسی هایش با همدیگر هستم. دخترم کمی منزوی شده و گاهی رفتارهای پرخاشگرانه از خودش نشان داده است. امیدوارم این مشکل در مدرسه با مدیریت معلمش حل شود و با چالش روبه رو نشویم.


لزوم آمادگی هر ۳ ضلع مدرسه، خانواده و دانش آموز
دکتر محمدرضا سهیلی صوفیانی، روانشناس خانواده و مدرس رسمی کشوری انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش درباره ملزومات ورود به سال تحصیلی جدید و آمادگی برای استقبال از مهر، به ایسنا می گوید: استقبال از بازگشایی مدارس در شرایط پساکرونایی تنها منحصر به وزارت آموزش و پرورش و مدیران مدارس نیست، بلکه باید از سه جنبه مختلف مورد توجه قرار بگیرد؛ مدرسه و معلمان، خانواده و خود دانش آموزان سه ضلع آموزش عمومی رسمی هستند که هرکدام باید به صورت جداگانه برای ورود به سال تحصیلی جدید آماده باشند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، ارگان ها و نهادهای بیرونی نظیر شهرداری و پلیس راهور هم باید در تمهید مقدمات جهت کنترل ترافیکی و حمل و نقل عمومی ایفای نقش کرده و در کاهش اضطراب دانش آموزان و خانواده ها اثرگذار باشند.
سهیلی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش که شامل تمام ارکان آموزش و پرورش می شود، پروژه مهر را از چندماه گذشته کلید زده و دستورالعمل هایی برای ثبت نام و بازگشایی مدارس وضع و ابلاغ کرده است اظهار داشت: این مهم، جزو وظایف مدیران مدارس است و به آن عمل می کنند. طی دو سال و نیم گذشته، مدیران تجارب خوبی کسب کرده اند که می توانست در پروژه مهر دیده و استفاده گردد.
مدرس رسمی کشوری انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش اضافه کرد: مدیران مدارس اساسا دستورالعمل های بهداشتی دوران کرونایی را در سال تحصیلی جدید هم اجرا خواهند کرد. ما یک مرتبه تجربه بازگشایی سراسری را از ۱۴ فروردین سال جاری داشته ایم و مدارس حدود سه هفته باز بودند. گزارش های خوبی از رعایت پروتکل ها وجود داشت که نشان می داد عوامل مدرسه شرایط را آگاهانه با شرایط کرونایی ترکیب می کنند تا بتوانند سلامت دانش آموزان را حفظ کنند.

تمرین باردیگر مهارت های اجتماعی
سهیلی در ادامه بر لزوم آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان تصریح کرد و اظهار داشت: آموزش مهارت های اجتماعی در روزهای کرونا مغفول ماند. در زمان حال، باید تلاش نماییم دانش آموزان مهارت های اجتماعی را که در این سال ها تمرین نکرده اند در چارچوب برنامه های آموزشی مدرسه، مجدد تمرین کنند که با استفاده از روش تدریس مشارکتی و گروهی امکان پذیر است.
وی به تدارک برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی از جانب رسانه های کشور بخصوص صداوسیما هم اشاره و تصریح کرد که همه چیز از سطح مدرسه گرفته تا سرویس مدارس و... باید بگونه ای مهیا باشند که اضطراب مضاعفی به دانش آموزان وارد نشود. همینطور خوب است که در ایام ابتدایی شروع به کار مدارس، جلسات آموزش خانواده متناسب با رویکردها و اهداف هر مدرسه ای برگزار گردد.


انتظار معلم ها بالا نباشد؛ تکلیف اضافه به دانش آموز ندهید
این روانشناس خانواده در ادامه سفارش هایی برای معلمان داشت و اظهار داشت: معلمان باید به این نکته توجه داشته باشند که از دادن تکالیف اضافه به دانش آموزان اجتناب کنند، چونکه آنها در دوران آموزش غیرحضوری چندان با انجام تکالیف آشنا نبودند و وقفه ای در آموزش حضوری افتاده است. برای کاهش اضطراب دانش آموزان، توقعات و انتظارات زیاد از آنها نداشته باشند. سطح انتظار از دانش آموزان بخصوص در هفته های ابتدایی سال تحصیلی نباید بالا باشد.
سهیلی اضافه کرد: معلمان از روش های تدریس انعطاف پذیر و متنوع استفاده کنند، چونکه کنش متقابل بین دانش آموزان و معلم در دوران کرونا به صورت کامل برقرار نبوده و الان شاید نتوانند موارد خواسته شده را به صورت کامل اجرا کنند و امکان دارد انتظارات معلمان محقق نشود.


آشفتگی و بی نظمی؛ چالش بزرگ مواجهه با دانش آموزان
مدرس رسمی کشوری انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شرایط روحی و روانی سختی را در روزهای کرونا پشت سرگذاشتیم و مشکلات بسیاری را بعنوان روانشناس در کلینیک های مشاوره و در مشاوره های تلفنی شاهد بودیم اظهار داشت: در کنار اختلالات و مشکلات اضطرابی، آشفتگی و بی نظمی در دانش آموزان مشهود بود. خیلی از فرزندان ما از حالت انضباط مدرسه ای خارج شده بودند و خانواده ها با آنها در چالش بودند. یک مبحث دیگر، تنظیم ساعت خواب بود. بسیاری از بچه ها در سنین مختلف بخصوص نوجوانی "شب بیدار باش" شده بودند.


ساعت خواب بچه ها را تنظیم کنید
وی اضافه کرد: لازم بود در هفته آخر شهریور ماه، ساعت خواب شبانه بگونه ای در خانه تنظیم شود که فرزندان ساعات طولانی بیدار نمانند تا بتواند بامداد اول وقت بیدار شوند. همینطور خوب است که خانواده ها صبحانه را زودتر آماده کنند تا وضعیت جسمانی فرزندان ما در مدرسه پایدار باشد. تغذیه مناسب دانش آموزان در روزهای مدرسه، حائز اهمیت می باشد.


افزایش رفتن به مراکز مشاوره
سهیلی ضمن اشاره به این که امکان دارد در این ایام، رفتن به مراکز مشاوره زیاد شود که طبیعی است، چونکه گاها خانواده ها احتیاج به مداخلات جدی روان شناختی پیدا می کنند اظهار داشت: متأسفانه به سبب شرایط کرونایی امکان دریافت مشاوره آنلاین فراهم بوده، ولی احتمالا خانواده ها با چالش های جدی درزمینهٔ تحصیلی و عاطفی روبه رو خواهند شد که حضور مشاوران در مدارس می تواند از بار این مشکلات بکاهد. درصورتی که نیاز جدی باشد میتوان مداخلات را در مراکز معتبر روانشناسی ادامه داد.
وی سفارش هایی هم برای خانواده ها داشت و اظهار داشت: احیانا خانواده ها در دوماه اول سال تحصیلی یعنی در مهر و آبان با چالش های گوناگونی مواجه باشند که مواجهه با آنها نیازمند صبوری، درایت و تدبیر است. سفارش ام اینست که خانواده ها در تله درگیری و مشاجره لفظی با فرزندانشان گرفتار نشوند و تا جایی که می توانند با صبوری و روش های تربیتی مناسب این مرحله را پشت سر بگذارند.

خانواده ها با بچه ها مدارا کنند
این روانشناس خانواده اضافه کرد: آنجایی که لازم است والدین با درایت عمل کنند عجله نداشته باشند. امکان دارد دانش آموز افت تحصیلی داشته باشد و یا در انجام تکالیف کوتاهی هایی داشته باشد. سفارش ام اینست هماهنگی لازم با مدرسه شود و جلسات انجمن اولیاء و ارتباط معلم ها با والدین بیشتر شود تا بتوان بر این مشکلات غلبه کرد. هیچ مساله پیچیده تربیتی در مدرسه وجود ندارد که با همکاری والدین و اولیای مدرسه حل نشود. این همکاری در این ایام ضروری و لازم است.




منبع:

1401/07/04
12:04:19
0.0 / 5
166
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین