جبران کمبود فضاهای آموزشی با فروش املاک مازاد
به گزارش مدیریت آموزش، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در طراحی فضاهای آموزشی باید رابطه فضا با برنامه درسی تعیین شود و نیازهای متخصصان تعلیم و تربیت و پداگوژی را بشناسیم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، یوسف نوری با قدردانی از زحمات همکاران که در این ایام با ترافیک، تعدد و تراکم بالای کاری در آستانه بازگشایی مدارس رو به رو هستند، اظهار داشت: تلاش جمعی ما در جهت ایجاد شرایط مناسب تحصیل کودکان این کشور است.
وی ضمن اشاره به اهمیت فضا و زیرساخت مناسب در روند آموزش و تربیت متربیان، اظهار داشت: محیط بعنوان یک عامل سازنده باعث تمرکز بیشتر دانش آموز، تدریس بهتر معلم و در نتیجه تسهیل، تسریع و تعمیق در فرآیند یادگیری می شود.
نوری ضمن اشاره به نمونه های درخشان طراحی فضا متناسب با کارکرد آن در تاریخ معماری کشور، اظهار داشت: بعنوان مثال در طراحی مسجد جامع اصفهان این مورد که علاوه بر آنکه محل عبادت باشد بعنوان محل تعلیم احکام و شرعیات، به جنبه های مختلف آن از حیث رسایی صدا و محل قرارگیری افراد پرداخته شده است.
وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: مبحث مهمی که به نظر مغفول مانده است تعیین رابطه فضا با برنامه درسی است. لازم است برنامه درسی و برنامه ریزی درسی را در فضا ببینیم، نیازهای متخصصان تعلیم و تربیت و پداگوژی را بشناسیم و بعنوان یک مولفه مهم محتواهای آموزشی، روش ها و شیوه های ارزشیابی را هم بدانیم.
نوری افزود: فضا باید تعاملی باشد و این مفهوم دقیق تعریف شود که بتوانیم ارتباط سازنده و مفید اجزای محیط با دانش آموزان را فراهم نماییم تا حس یادگیری را به دانش آموز منتقل کند، که البته بخشی ازآن خود محصول آگاهی و یادگیری است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این نکته که مدارس آینده باید پاسخگوی تمام جوانب و نیازهای دانش آموز نسل فردا و به تبع آن جامعه باشد، خاطرنشان کرد: غیر از این باشد مدرسه کارکرد خویش را از دست می دهد و دانش آموز ارتباطی با محیط و فضا و محتوا برقرار نمی کند.
عضو کابینه دولت سیزدهم بیان نمود: راهبری آینده طراحی و معماری مدارس یک سری الزاماتی دارد، که باید آنرا چندوجهی دید، توجه به جنبه های معماری اسلامی و ایرانی حتما یکی از مولفههای مدرسه آینده است و مدرسه سبز هم یکی از مظاهر آن است، مورد بعدی بعنوان مثال مدرسهای که با مصرف کمترین مصالح ساخته شود و منابع بیشتری را برای آیندگان حفظ نماید، نمونهای از یک مدرسه با رویکرد آینده نگری است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مبحث هوش مصنوعی، استفاده از واقعیات مجازی و محتواهای سه بعدی، استفاده از فناوریهای نوین در فناوری اطلاعات و ارتباطات و ترکیب آن با طراحی و معماری، بحث اینترنت اشیا نقش رباتها در آینده مدارس و... هرکدام میتواند واجد بررسی و مطالعات گسترده باشد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، او همینطور بر ضرورت حفظ، تعمیر و نگهداری فضا و تجهیزات آموزشی تصریح کرد و اظهار داشت: نوسازی مدارس و معاونت پشتیبانی آموزش و پرورش در این خصوص با هماهنگی بیشتر می توانند روند بهبود مسائل این حوزه را فراهم نمایند.
نوری در انتها ضمن قدردانی از خیرین مدرسه ساز، بر ضرورت شناسایی و بهرهمندی از تمامی ظرفیتهای موجود نهادها و خیرین حقیقی، بخصوص هموطنان خارج از کشور تصریح کرد با امکان فروش املاک مازاد و تأمین منابع مورد نیاز با هم افزایی بهتر مشکلات و کمبود فضاهای آموزشی زودتر مرتفع شود.
منبع: olms.ir
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب