كاظمی مطرح كرد؛

راه اندازی ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه ها

راه اندازی ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه ها

به گزارش مدیریت آموزش، معاون آموزش متوسطه اظهار داشت: 2 هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کارگاهی از شروع سال تا اختتام شهریور ماه امسال بین مدارس کشور توزیع می شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، مهدی کاظمی، در نشست شورای آموزش وپرورش شهرستان شازند از آغاز به فعالیت ۴۰ هنرستان جوار کارخانه از شروع مهرماه در کشور آگاهی داد.
وی با اشاره به موضوع اجرائی نمودن سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش اظهار داشت: اجرای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم تربیت به عنوان یک دغدغه اصلی مقام معظم رهبری همیشه مورد تاکید بوده است هرچند تا به امروز، همه وزرا در این خصوص تلاش کردند اما همیشه نارضایتی در اجرائی سازی این سند مطرح بوده است.
کاظمی اضافه کرد: اگر قرار باشد ما در راه پیاده سازی تحقق تمدن نوین اسلامی گام برداریم، با اهمیت ترین وجه آن دانش آموز است برای اینکه دانش آموز، مولد نیروی انسانی فردای کشور است و این فرصت و ظرفیت بی‎نظیر در اختیار آموزش وپرورش است که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری؛ دانش آموزان در ضمن ایام تحصیل ۱۲ سال در اختیار آموزش وپرورش است و ما باید در این جهت احساس مسئولیت نمائیم و در راستای رفع دغدغه عدم اجرای سند تحول بنیادین تلاش نماییم.
تربیت مهم ترین وجه آموزش است که در سر کلاس توسط معلم اتفاق می افتد
کاظمی اشاره کرد: یکی از بحث های مورد تاکید در سند تحول بنیادین تربیت چند ساحتی است، در مقوله تربیت، این محورها و ساحت ها قبلاً هم وجود داشتند، اما در مقوله سند تحول بنیادین وجه تمایز آن تلفیق این شایستگی ها و ساحت ها است که باید با هم محقق شوند، برای اینکه نمی توانیم آموزش را از تربیت جدا نماییم بگویم آموزش یک چیزی است و تربیت چیزی دیگر و تربیت فقط توسط مربی یا معاون پرورشی به انجام می رسد.
وی افزود: تربیت با اهمیت ترین وجه آموزش است که در سر کلاس توسط معلم اتفاق می افتد و اتفاقاً معلمین دروس تخصصی بیشترین نقش را در بحث تربیت دارند برای اینکه تلفیق این ساحت ها در سر کلاس درس و توسط معلم به انجام می رسد، آنها در خلال آموزش و در ساحت تربیتی، ساحت اعتقادی را نیز در نظر می گیرند، با تلفیق این ساحت ها است که می توانیم بگویم انسان چند بعدی تربیت کردیم و این نگاه را معلم ما در مدرسه باید داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: مهم ترین ابزار و عامل تحقق تحول در نظام تعلیم و تربیت معلمان هستند، کانون تحول مدرسه است مدیر مدرسه به عنوان مدیر این کانون نقش اساسی را دارد اما عاملی اصلی تحول معلمین هستند، بدین سبب باتوجه به اهمیت این مقوله و تأکیدات انجام شده باید برای تحقق آن تلاش نماییم و برنامه‎ریزی اساسی و کاربردی صورت گیرد.
وی در ادامه به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در زمینه آموزش وپرورش پرداخت و اظهار داشت: در دولت سیزدهم باوجود همه محدودیت ها اتفاقاتی رخ داد که نخستین و با اهمیت ترین آنها باوجود همه فشارها و هجمه ها بازگشایی و آموزش حضوری مدارس پس از قریب به ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری بود، از اقدام دولت و آموزش وپرورش در تاکید بر آموزش حضوری در فرودین ماه امسال تحت عنوان فاجعه انسانی یاد کردند در صورتیکه این اقدام کمک کرد تا مقوله آموزش به بهترین شکل رقم بخورد و استقبال خانواده ها و دانش آموزان همکاران ارجمند گواه این مساله بود.
کاظمی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که در دولت سیزدهم شاهد تحقق آن بود، اجرائی شدن نظام رتبه بندی معلمان به عنوان خواسته و مطالبه ۱۲ ساله معلمان بود دولت سیزدهم و در رأس آن شخص رییس جمهور پای کار ایستادند و اعتبار ویژه برای آن در نظر گرفتند، در دولت قبل اعلام گردید برای ۳ سال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای اجرائی نمودن نظام رتبه بندی در نظر گرفته شده است اما در دولت سیزدهم، ۳۸ هزار میلیارد تومان برای ۱۸ ماه اختصاص یافت که حرکتی واقعاً بی‎نظیر بود اما در فضای مجازی چنان عمل کردند و موضوع را به گونه دیگری جلوه دادند. در مرحله اجرا قبول داریم مشکلاتی وجود دارد اما همکاران ما در سطح وزارت متبوع درصدد رفع آن هستند.
اختصاص ۱، ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح تعمیق تثبیت یادگیری از طرف ستاد ملی مقابله کرونا
وی با اشاره به تحقق طرح تعمیق و تثبیت یادگیری در تابستان امسال اظهار داشت: در روزهای کرونا در آموزش دانش آموزان گرفتار بی نظمی شدیم ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری تأثیرات منفی فراوانی بر کیفیت آموزش داشت از همین روز با پیگیری های مقام عالی وزارت و حمایت های رییس محترم جمهور، یک هزار ۵۰۰ میلیارد تومان از طرف ستاد ملی مقابله کرونا برای دوره طرح تعمیق و تثبیت یادگیری اختصاص یافت.
اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای تامین تجهیزات مدارس
معاون آموزش متوسطه تجهیز مدارس سطح کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برشمرد و اضافه کرد: ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کارگاهی از شروع سال تا اختتام شهریور ماه امسال بین مدارس کشور توزیع می شود.
وی تصریح کرد: ایجاد هنرستان های در جوار کارخانه از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم بود که تا حالا مجوز راه اندازی ۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در سطح کشور با این رویکرد، صادر گردیده است.
وی به موضوع شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل پرداخت و اظهار داشت: تا حالا ۳۳ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه شناسایی شده‎اند، هزینه شناسایی و بازگشت یک نفر به چرخه آموزش بسیار سنگین است اما آموزش وپرورش خودرا ملکف می داند در امتداد ایجاد عدالت آموزشی آنرا مدنظر قرار دهد.
سهمیه تحصیل دانش آموزان مناطق روستایی و کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی مورد توجه قرار گیرد
کاظمی توجه به مقوله عدالت را یک موضوع اساسی دانست و بر حرکت در این راه تاکید کرد و تصریح کرد: در بعضی موضوعات چنانچه انحرافی رخ داده است باید مدیران مناطق و مدارس درصدد تصحیح آن اقدام نمایند که از آن جمله می توان به تحصیل دانش آموزان مناطق روستایی و کم برخوردار در مدارس نمونه دولتی اشاره نمود، مدارس نمونه دولتی برای دانش آموزان روستایی مناطق کم برخوردار ایجاد شده‎ اند اما کمتر از ۱۰ درصد دانش آموزان روستایی در این مدارس درحال تحصیل هستند، در صورتیکه ما اعلام کرده‎ایم سهمیه دانش آموزان مناطق مذکور در مدارس نمونه دولتی حداقل باید به ۵۰ درصد برسد.
وی افزود: در قالب بخشنامه‎ای که به استانها ابلاغ شد؛ تاکید داشتیم دانش آموزان مناطق کم‎برخوردار و روستایی باید در مدارس نمونه تحصیل کنند و برای آنها این سهمیه در نظر گرفته شود که این انتظار ما در سال آینده محقق نشد اما در آزمون تابستان امسال، سهم دانش آموزان مناطق برخوردار و روستایی در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی ۳۳ درصد افزایش یافت.
اجرای طرح تغذیه رایگان از شروع مهرماه با اولویت دانش آموزان دختر مناطق کم برخوردار
معاون آموزش متوسطه با تأکید بر بسط و توسعه عدالت اشاره کرد: پس از ۱۰ سال مبلغ یک هزار و۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تغذیه دانش آموزان در نظر گرفته شد تا از شروع مهرماه امسال اجرائی شود. در پروسه بازگشایی مدارس از فرودین ماه تا ایام منتهی به امتحانات خرداد ماه این طرح در مدارس استانهای البرز و سیستان و بلوچستان اجرائی شد.
وی افزود: با اجرائی سازی، موضوع هدفمندسازی یارانه ها، کارکرد این اعتبار کاهش پیدا کرد، هدف گذاری اولیه ما تامین تغذیه رایگان برای ۹ میلیون دانش آموز مناطق کم برخوردار و محروم بود اما با افزایش قیمت اقلام خوراکی این هدف گذاری به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز با اولویت مناطق کمتر برخوردار خصوصاً دانش آموزان روستایی دختر کم شد.

1401/06/15
08:46:27
0.0 / 5
424
تگهای خبر: آزمون , آموزش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین