آزمون معلمان مهرآفرین تا مهرماه
به گزارش مدیریت آموزش، رییس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی اظهار داشت: در طرح مهرآفرین همه معلمان شامل طرح رتبه بندی خواهند شد فقط نیازمند شرکت درآزمونی هستند که آموزش وپرورش تا اوایل مهرماه برگزار خواهدنمود.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، احمد محمودزاده در حاشیه افتتاح مجتمع بوتراب شهرستان خوی اظهار داشت: در همه اسناد بالادستی بخصوص در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره خوبی به مشارکت مردم در حوزه آموزش و پرورش شده است و معتقدیم امکان مدیریت آموزش و پرورش و مأموریت پیچیده تربیت دانش آموز در تراز انقلاب اسلامی به تنهایی از عهده آموزش و پرورش بر نمیآید. همه ذینفعان، خیرین، اصحاب مطبوعات، رسانه ها، واقفین، گروه های جهادی، نهادهای دولتی و غیردولتی می بایست در جهت این امر مهم نقش آفرینی و مشارکت داشته باشند.
رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی اضافه کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ۱۳۱ راهکار به مشارکت در۶۱ راهکار اشاره شده است و در سند تحول دولت مردمی هم یکی از راهبردهای اصلی، مردمیسازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است.
وی اظهار داشت: مقرر است ما به صورت ویژه نقش و حضور مردم را در حوزه مدرسهداری علاوه بر مدرسهسازی هم داشته باشیم. سیاست ما در آینده، در کنار مدارس غیردولتی حقیقی، گسترش مدارس غیردولتی وابسته حقوقی است و مدارس غیردولتی وابسته ظرفیتهای بالقوه فراوانی دارند که اگر بالفعل شوند کمک حال آموزش و پرورش کشور خواهند بود و باید با تسهیل فرآیندها و بازبینی در قوانین زمینه بهره گیری از ظرفیتهای نیکوکاری، خیری و بکارگیری توان نهادهای دولتی و غیردولتی، مذهبی و انقلابی، زمینه ساز تحول در آموزش و پرورش کشور باشیم.
وی ادامه داد: همه بخشهای دولتی و حاکمیتی باید توجه ویژه ای به نظام تعلیم و تربیت بعنوان مهمترین عامل انتقال ارزش های ملی و دینی و اندیشه های ناب اسلامی داشته باشند. تا مدرسه و معلم هم بتوانند دراجرای سند تحول و دستیابی به اهداف متعالی آن نقش آفرینی کنند.
محمودزاده تعریف مردمیسازی در آموزش و پرورش را چنین اظهار داشت: مجموعه اقداماتی که ناظر برگسترش فعالیتهای مردم و نهادهای عمومی غیردولتی و همینطور مشارکت ارکان سهیم و مؤثر با اتخاذ الگوهای و روشهای متنوع که در نهایت منجر به ارتقاء سرمایههای اجتماعی و ایجاد عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی گردد. این فعالیتها بخشی در حوزه سختافزاری وهوشمندسازی باید شکل پذیرد که سازمان نوسازی مدارس با جدیت درحال پیگیری مسائل آن است و کارهای خوبی در سالهای گذشته و در دوران کرونا که آموزشها غیرحضوری بود انجام گرفته است، و در سالهای آتی تداوم خواهد داشت و بخش دیگر در مورد نظارت بر آموزش و پرورش در حوزههای مختلف آموزشی و پرورشی و تألیف کتب درسی و چند تألیفی این کتب است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: چیزی که باید ملموس باشد مشارکت در اداره مدرسه است و امروز مدل اول آنرا مجتمع بوتراب شهرستان خوی استان آذربایجان غربی میبینیم که افتتاحیه آن با حضور وزیر آموزش و پرورش صورت پذیرفت و در اداره این نوع مدارس هم خیر و هم آموزش و پرورش با محوریت حاکمیتی بودن نظام آموزش و پرورش نقش دارند.
وی اظهار داشت: مردمی سازی این نیست که اولیا فقط در مسائل مالی و کمکهای نقدی به مدرسه حضور یابند، بلکه می بایست حضوری همه جانبه و فعال و نقش آفرین به واسطه کمکهای فکری و مدیریتی به مدرسه داشته باشند و زمینه مشارکت اولیاء را برای ارتقاء کیفی آموزش و پرورش را در همه ابعاد فراهم سازیم. نقش انجمن اولیاء هم خیلی مهم است و امیدواریم بتوانیم این نوع نگاه را در سراسرکشورگسترش دهیم و خیرین هم علاقمند هستند این مدل همکاری را در مدارس خیرساز تمامی نقاط کشور اجرایی کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار در ارتباط با این که حقوق و مزایا پرسنل و معلمین مدارس خیرساز عام المنفعه را چه کسی تأمین می کند، اظهار داشت: چون مدرسههایی مانند مجتمع آموزشی تربیتی بوتراب غیرانتفاعی عامالمنفعه است و شهریه از دانش آموزان دریافت نمیکنند. فعالیتها و انجام امور مشارکتی و توافقی است و تا اندازهای که برای آموزش و پرورش امکان پذیر است به این مدارس نیروهای تخصصی میدهد و پرداخت حقوق این نیروها هم را برعهده می گیرد. بنابراین بخشی به عهده آموزش و پرورش است و بخش اعظم آن هم از آورده های خیری از قبیل؛ اجاره مکانهای ورزشی و فرهنگی و سالنهای مدرسه، خارج از ساعات آموزشی از راه مدیریت مدرسه تأمین خواهد نمود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی تصریح کرد: در مدل مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش شهریه درس رسمی و دروس فوق برنامه به هیچ عنوان از دانش آموزان گرفته نمی گردد و کاملا مجانی است و امیدواریم در سطح کشور توسط خیرین مورد استقبال قرار گیرد.
محمود زاده در پاسخ به سوال دیگر در مورد طرح مهرآفرین اظهار داشت: در طرح مهرآفرین همه معلمان شامل طرح رتبه بندی خواهند شد فقط نیازمند شرکت در آزمونی هستند که آموزش و پرورش تا مهرماه برگزار خواهد نمود. اجرای گامهای عملی مانند اجرای رتبه بندی میتواند ضمن کاستن از تبعیضها زمینه شتاب بخشی به تحقق سند تحول و مطالبه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد اجرایی شدن سند تحول بنیادین را به همراه داشته باشد.
وی افزود: در مورد معلمان مدارس غیردولتی طرحی به مجلس عرضه کرده ایم و درحال پیگیری آن هستیم که ان شاءالله پس از تصویب در صحن مجلس اطلاع رسانی کامل آن صورت خواهد گرفت.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: با عنایت به این که آموزش و پرورش به تنهایی امکان مدیریت این همه دانش آموز را در سرتاسر کشور ندارد و نگاه حمایتی دولت مردمی سیزدهم به آموزش و پرورش و در جهت اجراییسازی و عملیاتی نمودن سند تحول بنیادین عناصر کلیدی علم و پژوهش، تربیت نیروی انسانی و کادر سازی، و جوانسازی مدیریت نظام سیاسی اجتماعی کشور و مبحث تربیت نیازمند تلاش همه ذینفعان جهت پیشبرد اهداف در نظام تعلیم و تربیت و عملیاتی شدن آن هستیم و باید نگاه ملی و فرابخشی به این نهاد تعلیم و تربیت داشته باشیم.
منبع: olms.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب