محمود زاده:

۱۲ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند

۱۲ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار داشت: لازم است با گفتمان سازی آموزشی در کشور، مدارس غیردولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم تأسیس شود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، احمد محمود زاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی در نشست با شورای مؤسسان مدارس غیردولتی، معاونین و مدیران مدارس سما و سرپرستان مجتمع های آموزشی شهر تهران اظهار نمود: تداوم و استمرار انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای انقلاب نیازمند تربیت نیروی انسانی با نگاه انقلابی و حرکت جهادی است.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب؛ تعلیم و تربیت را رکن اصلی تمدن سازی و نیروی انسانی را مهم ترین و بزرگ ترین سرمایه کشور نام بردند. نیروی انسانی مدنظر بیانیه گام دوم انقلاب و تمام اسناد بالادستی، نیرویی با شایستگی های علمی، اعتقادی و اخلاقی است که خود، عامل خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی است
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی اظهار داشت: در گفتمان سند تحول بنیادین تاکید شده است که نیروی انسانی باید مؤمن، معتقد به اسلام و دارای شایستگی های اخلاقی باشد و تربیت نیرویی با چنین مشخصاتی بر عهده نظام تعلیم و تربیت کشور است و به این جهت دستگاه آموزش و پرورش را دستگاه حاکمیتی می نامیم.
در اجرای سند تحول، سایر دستگاهها باید با آموزش و پرورش مشارکت کنند
محمود زاده با اشاره به این که درراه رسیدن به تربیت مطلوب نیروی انسانی نیازمند حمایت سایر دستگاهها هستیم، اشاره کرد: هم اکنون در آموزش و پرورش ۱۴، ۵ میلیون دانش آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه در دوره های مختلف تحصیلی، درحال تحصیل هستند. همینطور آموزش و پرورش متولی کودکان تا ۶ سال هم هست که اگر این جمعیت به جمعیت دانش آموزی اضافه شود، نظام تعلیم و تربیت مسئولیت ۲۲ میلیون کودک و نوجوان را بر عهده دارد.
وی دستگاه تعلیم و تربیت را گسترده ترین دستگاه اجرایی کشور دانست و اظهار داشت: به سبب این گستردگی، در تربیت نیروی انسانی، نیازمند مشارکت جدی تمام ارکان مؤثر در بخش های مختلف جامعه هستیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی اشاره کرد: قرار نیست که سند تحول بنیادین را آموزش و پرورش به تنهایی اجرا کند، چونکه این مساله امکان پذیر نیست و در این راه نیازمند مشارکت تمام ارکان تأثیرگذار در بخش های مختلف جامعه برای پیوند بحث تربیت بین جامعه و مدرسه هستیم.
محمود زاده با اشاره به اینکه از سالهای خیلی دور شاهد مشارکت سازمان های مردم نهاد، واقفین و خیرین در آموزش و پرورش کشور بوده ایم که این مشارکت مبنای اعتقادی، مذهبی و ملی دارد، اظهار داشت: ساختار آموزش در جامعه ایرانی سالهای زیادی بر محور مکتب خانه استوار بود و در سال ۱۲۷۶، نخستین مدرسه ایرانی توسط مردم بنیان گذاری و اداره شده و مورد توجه جدی قرار گرفت و تا امروز هم مردم در بحث آموزش مشارکت جدی داشته اند باآنکه در این راه فراز و نشیب هایی هم وجود داشته است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی با اشاره به آمارهایی که نشان از بزرگی دستگاه تعلیم و تربیت دارد، اظهار نمود: باید مدلهای مناسبی برای ادامه مسیر مدارس غیردولتی در دولت و در مجموعه های مختلف تدوین نماییم.
وی اظهار داشت: به مدارس غیردولتی مختلف ازجمله مدارس غیردولتی بین الملل با مدل TI مجوز فعالیت دادیم تا بتوانیم دانش آموزان اتباع داخلی و دانش آموزان خارجی را در مناطق آزاد تجاری و حتی خارج از کشور جذب نماییم.
استفاده از دو مدل در ارزیابی مدارس غیردولتی
محمود زاده افزود: در دنیا حدود ۱۸ درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی درس می خوانند که از این ۱۸ درصد، حدود ۱۳ درصد در مدارس غیردولتی وابسته تحصیل می کنند، اما در کشور ما این مطلب برعکس است و در ۱۲، ۹ درصد از دانش آموزان مدارس در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که از این تعداد در حدود یک و نیم درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی وابسته تحصیل می کند و بیشتر دانش آموزان در مدارس غیردولتی حقیقی و شخصی که توسط اشخاص حقیقی اداره می شود، تحصیل می کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی اظهار نمود: یکی از هدف های کلان ما در مدارس غیردولتی، تقویت و نهادینه سازی مشارکت اثربخش و مسئولیت پذیری مردم، نهادهای انقلابی و مذهبی، حوزه های علمیه، نهادهای اقتصادی و دانشگاهی و بنیادهای عام المنفعه در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور است.
وی اظهار داشت: برای ارزیابی مدارس غیردولتی از دو مدل استفاده خواهیم کرد. در مدل اول از روشی به نام «مرز گستری» استفاده خواهیم کرد، یعنی در کنار صلاحیت حرفه ای نیروی انسانی شاغل باید استانداردهای لازم در حوزه تجهیزات، نیروی انسانی و فضا را داشته باشند و مدارسی که این استانداردها را نداشته باشند، مجوز فعالیت نخواهیم داد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی اظهار داشت: در مدل دوم، با نگاه به سند تحول آموزش و پرورش که بخشی از سند تحول بنیادین است و از جانب دولت در اختیار تمام دستگاه های اجرایی قرارگرفته است، تصمیم به بهره برداری حداکثری از ظرفیت های مردمی و با نظارت دولت داریم. این مدل شامل مدارس دولتی و غیردولتی می شود و از راه نقش آفرینی که معلمان، نمایندگان اولیا، نمایندگان مدیریت های محلی و نهادهای مذهبی و انقلابی با راهبرد مردمی سازی حکمرانی آموزش و پرورش می توانند داشته باشند، منجر به کیفیت بخشی به آموزش و پرورش خواهیم شد.
ارائه نصیب آموزشی برابر با تأسیس مدارس غیر دولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و روستاها
محمود زاده بیان کرد: لازم است با گفتمان سازی آموزشی در کشور، مدارس غیردولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم تأسیس شود تا از این طریق بتوانیم به نصیب برابر آموزشی که یکی از اهداف سند تحول است، دست یابیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت های مردمی اشاره کرد: از تمام نهادها، سازمان ها و شهرداری ها برای اداره مدارس و اجرایی سازی اهداف سند تحول، تقاضای یاری و حمایت داریم.
وی در آخر اظهار داشت: در مدارس غیردولتی به دنبال تربیت چند ساحتی دانش آموزان هستیم و باید در این مورد شاخص هایی را برنامه ریزی و تدوین نماییم تا بتوانیم شاهد رشد دانش آموزان در تمام زمینه ها باشیم.

1401/03/26
10:43:05
0.0 / 5
394
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین