برگزاری کلاس های جبرانی در تابستان

برگزاری کلاس های جبرانی در تابستان

وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام این که ستاد کرونا مبلغ خوبی تصویب کرده است که سال جاری کلاس های جبرانی تابستان برای جبران عقب ماندگی ناشی از تعطیلی آموزش حضوری مدارس داشته باشیم اظهار داشت: تا جایی که امکان داشته باشد تلاش می نماییم تا بازماندگان را به مدرسه برگردانیم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، یوسف نوری با حضور در شبکه سوم سیما ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان در روز گذشته اظهار نمود: فرمایشات رهبری، راهبردی و کلان است که ما از آنها به خوبی استفاده می نماییم.
وی ادامه داد: بعنوان مثال روز گذشته ایشان راهبردهای اساسی را ترسیم فرمودند. نخست تبیین مفهوم معلمی از دو بعد صورت گرفت و دوم این که ایشان معلمان را پیشران تمدن نوین اسلامی دانسته و مصادیق را ذکر فرمودند و تربیبت نسل آینده را منوط به کار معلمی دانستند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رهبری در راهبردهای کلان اجرایی به اجرای سند تحول بنیادین اشاره کردند اظهار داشت: با عنایت به گذشت بیشتر از ۱۰ سال از تصویب سند تحول، رهبری از روند اجرای سند تحول ناخرسند بودند. شاخصهای دقیق و کمی تبدیل نشده و باید ان را ارزیابی نماییم که ببینیم به چه نقطه ای در شاخص ها رسیدیم. بحث بعدی تربیت معلم بود. درباره دانشگاه های تربیت معلم دوگانه ما و تأمین نیروی انسانی که هم باید کفایت کمی داشته باشد و هم از حیث کیفی مدنظر باشد هم روز گذشته تاکیداتی صورت گرفت. رهبری از معلمان برای ایام کرونا تشکر مضاعف داشتند. معلمان در این دوران خوش درخشیدند.
نوری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: حضرت آقا به یک مصداق اشاره داشتند در خصوص آنکه ۷۰ هزار بازنشسته داشته ایم در حالیکه نیمی از این تعداد بعنوان نیروی جدید جذب و جایگزین شده اند. باید توازن نیروی انسانی را بر مبنای استانداردهای نسبت معلم به دانش آموز را برقرار نماییم. سال جاری ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر از راه ازمون استخدامی جذب خواهند شد؛ آزمون استخدامی برای پذیرش این تعداد نیروی جدید در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت جاری برگزار شد.
وی افزود: توافقی با وزیر علوم صورت گرفته است که ۲۵ هزار سهمیه دیگر به دانشگاه فرهنگیان اضافه نماییم و یک سری تبدیل وضعیت ها را بر مبنای قانون تعیین تکلیف مجلس داشتیم که اینها را انجام دادیم تا مقداری از جهت کمی بتوانیم به این توازن رسیده و بخشی از کمبودها را جبران نماییم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه منشا این کمبود نیروی انسانی به ۱۰ سال قبل بازمی گردد اظهار داشت: ۱۰ سال قبل حدودا دانشگاه فرهنگیان را تعطیل کردند و دانشگاه فرهنگیان با ۶۴ پردیس و ۳۰ واحد اقماری فقط ۳۴۰۰ دانشجو می گرفته است. ما برای سال فعلی این رقم را به ۵۰ هزار نفر رسانده ایم. فاصله بسیار زیاد است.
نوری افزود: رهبری بر ارتقای کیفیت نیروی انسانی هم تاکید نمودند. مقرر است نسبت استاد به دانشجو را به حد قابل قبولی برسانیم. حالا این نسبت اسف بار است. این در حالی است که بیشتر از ۳۰۰۰ دکتر معلم داریم که آماده هستند برای تدریس به دانشگاه فرهنگیان بروند. رهبری درباره رسیدگی به مسائل معیشتی فرهنگیان هم تاکیداتی داشتند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای ارتقای معیشت معلمان دارید اظهار داشت: اقداماتی شروع شده است. معلمان ما به قدری خوب هستند که حتی افزایش حقوق آنها منوط به ارتقای نظام تعلیم و تربیت شده که در چارچوب رتبه بندی معلمان دنبال می شود و ما به ازای افزایش حقوقی هم دارد. رتبه بندی تصویب شده و در مرحله بررسی آئین نامه در دولت می باشد.
وزیر آموزش و پرورش درباره میزان پیشرفت اجرای سندتحول بنیادین هم اظهار داشت: سندتحول ۱۳۱ راهکار ذیل ۲۳ هدف عملیاتی دارد. ما باید برای این راهکار ها شاخصهای کمی احصا نماییم. حالا قرارگاهی برای این مورد در وزارت خانه تشکیل شده است. باید نمود اجرای سند را در مدرسه ببینیم. اسناد آماده شده اند اما هنوز به مدرسه نرسیده است. بخشی از شاخص ها کمی شده و اقداماتی در این حوزه در حال انجام می باشد.
نوری اضافه کرد: ما باید گفتمان سازی نماییم. یکی از اقدامات ما تفاهم با سازمان صداوسیما برای ترویج گفتمان سندتحول است تا اجرای سند تحول به دغدغه ای در جامعه تبدیل گردد.
وی درباره چگونگی توسعه و استفاده از زیرساخت هایی که در دوره کرونا و برای آموزش مجازی مهیا شده بود اظهار نمود: جلسات مختلفی برگزار و تحقیقات جهانی احصاء شده اند. متاسفانه از ابتدا که آمدم می گفتم چرا مدارس این قدر طولانی تعطیل شده اند. مبنای ما مبنای منطقی و علمی بود ولی خب بالاخره نظام آموزشی را مجبور به تعطیلی کردند و خسارات بدی به سیستم آموزشی وارد شد. ستاد کرونا مبلغ خوبی تصویب کرد که سال جاری کلاس های جبرانی تابستان برای جبران عقب ماندگی ناشی از تعطیلی آموزش حضوری مدارس داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تاجایی که امکان داشته باشد بازماندگان را برمی گردانیم. در زمینه زیرساخت های بوجود آمده چون شبکه ملی شاد، ما بازتجسم هایی را داشته ایم و به نظر می آید بخش اعظمی از فعالیتهای فوق برنامه و تکالیف درون برنامه درسی می تواند از این بستر صورت گیرد که جلسات مربوط درحال برگزاری است. همین حالا هم بچه ها برای تقویت دروس شان از شبکه شاد استفاده می نمایند که می تواند به ما در زمینه برقراری عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر کند.
نوری در مورد بهره مندی از رتبه های برتر کنکور در آموزش و پرورش اظهار نمود: علاقه مند هستیم تا رتبه های برتر کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند و برای ترغیب ورود نخبگان به آموزش و پرورش مقرر شده تا این افراد به جای پنج سال، نخستین رتبه خویش را ظرف سه سال بگیرند. از این اختیارات استفاده می نماییم و بسیار هم خوب است و این افراد نخبه باید پای کار بیایند و تا جامعه و آموزش و پرورش را به سمت یک جامعه دانش بنیان سوق دهند.
وی درباره کیفی سازی مدارس دولتی در مناطق مختلف اظهار داشت: مدارس ما از نبود سرانه برای کیفی سازی رنج می بردند. خوشبختانه بودجه آموزش و پرورش امسال نسبت به بودجه عمومی کشور در مقایسه با سال گذشته، رشد خوبی داشته نشان داده است دولت در سوق دادن مدارس دولتی به سمت کیفی بخشی عزم خوبی دارد. برنامه ها و سیاست هایی در زمینه سرانه ها و تأمین نیروی انسانی در مدارس دولتی دنبال می شود که باعث می شود مدارس دولتی تقویت شوند که نیازمند زمان است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی پیرامون حذف بخش هایی از برنامه درسی که مفید نیستند و یاد شده مقام معظم رهبری هم قرار گرفت اظهار داشت: کتاب های درسی برای سال تحصیلی آینده چاپ شده است، اما قول می دهیم مواردی که احتیاج به حذف دارد، شناسایی و موارد کاربردی مانند مهارت آموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظم پذیری در برنامه درسی لحاظ شود.



1401/02/24
13:45:16
0.0 / 5
218
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین