گزارش مدیریت آموزش؛

چالش ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان در ایام کرونا و آلودگی هوا

چالش ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان در ایام کرونا و آلودگی هوا

به گزارش مدیریت آموزش این روزها بحث ارتقای سواد حرکتی در کنار مهارت های خواندن، نوشتن و محاسبه کردن مورد توجه مباحث آموزشی در دنیاست اما طرحی که این روزها آموزش و پرورش کلید زده در شرایط ساده ای دنبال نمی گردد.



خبرگزاری مهر -گروه جامعه: از آغاز آبان ماه و در حالیکه بازگشایی مدارس باوجود تاکیدات و دستورالعمل ها به شکل حداقلی هم رخ نداده بود، آئین افتتاحیه بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان ابتدایی با رویکرد توسعه مهارت های بنیادین و ترویج سبک زندگی فعال با حضور سرپرست آموزش و پرورش و مسئولانی از وزارت ورزش و جوانان برگزار شد؛ طرحی که در ایام عادی و در شرایط استانداردی که نه کرونایی در کار باشد نه آموزش مجازی و نه منع فعالیتهای ورزشی به علت آلودگی هوا، حتما می تواند مثمر ثمر باشد.
اما اجرای طرح ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان در روزهایی کلید خورده است و مقرر است خروجی پژوهشی از آن بیرون بیاید و مبنای فعالیتهای آموزش و پرورش در عرصه ورزشی باشد که کرونا و ترس های والدین و کادر مدارس و عدم استانداردهای مورد نیاز برای بازگشایی مدارس همچنان خیلی از مدارس کشور را در تعطیلی نگه داشته و آموزش ها در بسیاری مقاطع و مدارس مجازی دنبال می شود و در عین حال این روزها آلودگی هوا در شهرهای صنعتی هم مزید بر علت است تا منعی برای فعالیتهای ورزشی وجود داشته باشد.
پیش از این در گزارشی با عنوان ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان ابتدایی در غیاب مدرسه و معلم به چالش های این طرح که به طور عمده اهداف پژوهشی دارد پرداختیم همچون این که به علت این که عمده ارزیابی و آموزش ها در خانه و توسط اولیا صورت خواهد گرفت، نتایج فاقد اعتبار خواهد بود.
حسن محمدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اصل مبحث سواد حرکتی که مبنای این طرح است، اظهار داشت: مبحث سواد حرکتی بحث جدیدی در دنیاست و به این مورد می پردازد که در کنار سواد خواندن، نوشتن، محاسبه کردن و سواد کامپیوتری ما به سواد دیگری به اسم سواد حرکتی هم نیاز داریم. این مسئله امروز در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مبنای سواد حرکتی این بحث این است که بچه ها را باید بگونه ای تربیت نماییم که اگر در زندگی با چالش های حرکتی مواجه گشتند بتوانند مواجهه مناسبی داشته باشند.
مبنای سواد حرکتی این بحث این است که بچه ها را باید بگونه ای تربیت نماییم که اگر در زندگی با چالش های حرکتی مواجه گشتند بتوانند مواجهه مناسبی داشته باشند
وی افزود: در بحث سواد حرکتی این مسئله مطرح است که بچه ها را برای کارهای ساده و چالش های ساده در زندگی روزمره آماده نماییم. به صورت مثال برای عبور از جوی آب یا واکنش بموقع هنگام توقف یک ماشین در خیابان یا یک حادثه احتمالی. اگر چنین آموزش هایی در دوران مهم خودش آموزش داده نشود و یادگیری صورت نگیرد شاید کودک در آینده نتواند این مهارت ها را به دست بیاورد.
محمدی با اشاره به اینکه این طرح در اصل یک کار پژوهشی است که در دوره ابتدایی برگزار می گردد در پاسخ به این پرسش که در شرایط حاضر و با عنایت به این که اولیا باید داده های عملکرد فرزندانشان را ثبت کنند آیا خروجی آن برای یک کار پژوهشی قابل استناد خواهد بود، بیان نمود: به هر حال در شرایط حاضر ما نیازمند مشارکت خانواده ها هستیم. خانواده ها بدانند که برای سلامتی فرزندانشان این کار صورت می گیرد. این بسته در واقع یک آزمون مقدماتی دارد که ۴ حرکت ساده است و اندازه گیری آن هم برای اولیا بسیار ساده است. در شبکه شاد برای خانواده ها فیلم و پوستر و راهنمای مسیر گذاشته شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهر تهران افزود: اطلاعات این آزمون باید در سامانه پادا ثبت گردد و پس از این مرحله اول معلم ها تمرینات یا تکالیفی را به صورت هفتگی به دانش آموزان می دهند که طی دو ماه و نیم ادامه خواهد داشت. در اسفند هم باردیگر آزمون گرفته می شود تا بشود پیش بینی نمود که آیا این تمرینات منظم برای بالابردن سواد حرکتی موثر بوده است یا خیر تا نتیجه مبنای تصمیم گیری های بعدی باشد.
وی درباره این که هنوز مدارس بازگشایی کاملی نشده اند و عملاً درس تربیت بدنی در اولویت ساعتهای حضور دانش آموزان در مدرسه نیست هم اظهار داشت: در این طرح به آموزش ها توسط معلم تاکید گردیده است و در بحث ساعتهای حضور دانش آموزان در مدرسه هم سفارش شده این طرح و حرکت ها در اولویت قرار بگیرد. البته بحث آلودگی هوا بحثی است که کمیته اضطرار آلودگی هوا برای آن تصمیم می گیرد. ما هفته گذشته نخستین رویداد ورزشی را می خواستیم پس از دو سال برای دانش آموزان برگزار نماییم که مسابقات صخره نوردی بود اما مجبور شدیم به خاطر آلودگی هوا و تصمیم همین کمیته آنرا لغو نماییم. به هر حال محدودیت هایی امکان دارد در روزهایی وجود داشته باشد.
به نظر می رسد اگر مجموع شرایط حال حاضر را در نظر بگیریم در خوشبینانه ترین شرایط باید اظهار داشت که طرح مبحث اهمیت سواد حرکتی برای دانش آموزان از دوران ابتدایی کاری قابل تامل است اما اجرای طرح ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان که این روزها دنبال می شود تنها می تواند یک پیش آمادگی برای اولیا و مربیان و دانش آموزان باشد تا در شرایط استاندارد و با اجرایی استاندارد در ماه های دیگر اجرا شود و خروجی های اجرای امروز نمی تواند مبنا قرار بگیرد چون که برای مبنا قرار دادن خروجی های یک کار پژوهشی باید استانداردها به شکل حداکثری رعایت شود همچون این که ورودی داده ها برای کار تحلیلی و آماری قابل استناد و حقیقی باشد.

1400/09/09
11:39:16
0.0 / 5
558
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین