وضعیت ۱۶ شاخص آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان

وضعیت ۱۶ شاخص آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان

معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی وضعیت 16 شاخص آموزش و پرورش استثنایی استان سیستان و بلوچستان را تشریح نمود.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی در کارگروه توسعه کارهای آموزش و پرورش استان سیستان وبلوچستان که در دفتر وزیر آموزش وپرورش برگزار شد، با ارائه گزارشی درباب فاکتورهای آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان بخشی استان سیستان و بلوچستان و مقایسه آن با میانگین های کشوری و استاندارد های جهانی و نیز اقدامات لازم برای ارتقاء این شاخص ها اظهار داشت: این شاخص ها در زمینه پوشش تحصیلی، عدالت جنسیتی، نیروی انسانی، فضاهای ورزشی، فضاهای آموزشی، تجهیزات توان بخشی، طرح تلفیقی فراگیر، طرح هدایت، خدمات مشاوره ای، مراکز اختلالات یادگیری، آموزش های فنی و حرفه ای، خدمات توان بخشی، میزان مشارکت والدین و اعتبارات است.
وی ادامه داد: اکنون ۳ هزار و ۶۵۸ دانش آموز با نیاز های ویژه در سطح استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند که ۲.۶ درصد دانش آموزان استثنایی کشور را می سازند. این در حالیست که در سطح استان ۵.۲ درصد کل دانش آموزان کشور به تحصیل اشتغال دارند و از این حیث یک شکاف و نابرابری در زمینه پوشش تحصیلی استثنایی وجود دارد.
حسینی با اعلان اینکه دانش آموزان استثنایی این استان در ۸۹ مدرسه تحصیل می کنند، اظهار داشت: این استان فاقد مدرسه شبانه روزی در زمینه استثنایی است و ۵۲ باب از این مدارس به شکل مختلط پذیرای دانش آموزان هستند.
حسینی با اعلان اینکه ۶۸۳ نفر نیروی انسانی تعلیم وتربیت این دانش آموزان را به عهده دارند، اظهار داشت: تراکم کلاس ۶.۷ دانش آموز است که با نرم ۶.۱۱ هم خوانی دارد و نسبت دانش آموز به معلم ۶.۵ است که این نسبت هم از نرم خیلی فاصله ندارد.
وی ادامه داد: برای جبران کمبود ۱۲ هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی بر طبق مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سالانه ۱۰ درصد از ورودی آموزش وپرورش کشور باید به حوزه استثنایی اختصاص پیدا کند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به این که آموزش ۱۰ درصد معلمان کم توان ذهنی به شکل مهارت های چندگانه، نهضت خط بریل و زبان اشاره و نیز نهضت جهت یابی و حرکت برای توانمند سازی و افزایش پوشش تحصیلی از اقدامات انجام شده و در دست انجام سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان در سال قبل در قالب نهضت زبان اشاره و آموزش خط بریل ۱۴۳ نفر آموزش دیدند و ۱۰ درصد معلمان این استان نیز از آموزش های مهارت های چندگانه بهره مند شدند.
حسینی در ادامه با اعلان اینکه مشکل اصلی نیروی انسانی کشور و استان سیستان و بلوچستان در زمینه نیروی های توان بخشی است، اظهار داشت: آموزش وپرورش استثنایی در زمینه گفتار درمانی به ازای هر ۲۵ دانش آموز یک گفتاردرمانگر، به ازای هر ۵۰ دانش آموز یک شنوایی سنج، به ازای هر ۱۰۰ دانش آموز جسمی حرکتی یک ارتوپد فنی، به ازای هر ۵۰ دانش آموز یک فیزیوتراپ، به ازای هر ۲۵ دانش آموز اتیسم و کم توان ذهنی یک کاردرمانگر و به ازای هر ۲۵۰ دانش آموز یک مراقب سلامت نیاز دارد.
وی ادامه داد: با توجه به این استاندارد ها ۱۲ نیروی مراقبت سلامت در استان سیستان و بلوچستان نیاز است که فقط ۶ نیرو هم اکنون وجود دارد، ۸۸ کاردرمانگر نیاز است که یک نفر وجود دارد، ۹ ارتوپد فنی و دو فیزیوتراپ نیاز است که دو فیزیوتراپ وجود دارد، ۸ شنوایی سنج نیاز است که شنوایی سنجی وجود ندارد و ۱۶ گفتاردرمانگر نیاز است که چهار گفتاردرمانگر در استان وجود دارد.
وی اظهار داشت: در امتداد تامین نیروی انسانی استان سیستان و بلوچستان در زمینه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۲۱ معلم در قالب ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و امسال نیز ۸۵ نفر در این قالب جذب خواهند شد.
حسینی درباب پوشش تحصیلی دانش آموزان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان ۳.۵ درصد نوآموزان پیش دبستان کل کشور را دارد در صورتیکه پیش دبستانی عادی در این استان ۶.۲ درصد را به خود مختص کرده است.
وی ادامه داد: هم چنین در زمینه آموزش ابتدایی ۴.۲ درصد دانش آموزان ابتدایی استثنایی کشور در استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند در صورتیکه در زمینه عادی ۶ درصد در استان مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: در زمینه پیش حرفه ای ۳.۳ درصد و در دوره حرفه ای ۲.۷ درصد دانش آموزان کشور در استان درحال تحصیل هستند و ۱.۵ درصد کارگاه های پیش حرفه ای وحرفه ای کشور در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
معاون وزیر اظهار داشت: در مجموع ۲.۶ درصد دانش آموزان استثنایی کشور در استان سیستان و بلوچستان به تحصیل اشتغال دارند و این در حالیست که ۵.۲ درصد کل دانش آموزان کشور در این استان به تحصیل اشتغال دارند. پس در قلمرو دانش آموزان با نیاز ویژه شکاف و عقب افتادگی مضاعفی وجود دارد.
وی ادامه داد: شاخص مهم دیگر سهم دانش آموزان تلفیقی فراگیر می باشد که ۱۸.۵ درصد دانش آموزان استثنایی این استان را به خود مختص کرده است، در صورتیکه در کشور این مقدار بیش از ۴۰ درصد است.
حسینی به اقدامات آموزش و پرورش استثنایی در زمینه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر اشاره نمود و اظهار داشت: راه اندازی سامانه ندای همراه با ۶۰ مشاوره واتصال آن به ۶۰ مرکز مشاوره و ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری در آینده از اقداماتی است که منجر به کیفیت بخشی آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر خواهد شد.
وی ادامه داد: هم چنین راه اندازی شورای راهبری و کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر با مصوبه شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش معلمان و مدیران، تولید و توزیع لوح فشرده در راه همراه با فرزندم از دیگر اقدامات است.
وی افرود: در سال قبل در هر استان یک مدرسه تلفیقی فراگیر مناسب سازی شد و امسال در استان سیستان و بلوچستان مناسب سازی ۵ مدرسه صورت خواهد گرفت.
معاون وزیر درباب تخصیص معلمان رابط به مدارس تلفیقی فراگیر اظهار داشت: اکنون ۳۴.۹ درصد دانش آموزان تلفیقی فراگیر استان از معلم رابط بهره مند هستند و افزایش سطح پوشش معلمان رابط گام دیگری در جهت بهبود کیفیت آموزش دانش آموزان تلفیقی فراگیر شمرده می شود.
حسینی در ادامه با اعلان اینکه عدالت جنسیتی در آموزش شاخص مهم دیگری است اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان و در زمینه استثنایی ۲۲.۶ درصد دانش آموزان را دختران می سازند و این در حالیست که در سطح کشور این شاخص بیشتر از ۴۰ درصد را به خود مختص کرده است.
وی ادامه داد: درصد تکمیل دوره ابتدایی در زمینه استثنایی ۹۲.۲ درصد است و این بدان مدلول است که ۷.۸ درصد دانش آموزان بعد از دوره ابتدایی در این استان ادامه تحصیل نمی دهند.
حسینی با اعلان اینکه سهم دانش آموزان استثنایی در رشته های فنی حرفه ای ومهارتی موضوع مهمی است و در سطح استان سیستان و بلوچستان صددرصد دانش آموزان استثنایی متوسطه در شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای ادامه تحصیل می دهند، اظهار داشت: طرح آموزش همراه با تولید، ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات دانش آموزان، تدوین سند جامع آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای، ایجاد ۹ گروه و ۳۶ شاخه رشته فنی حرفه ای و نزدیک به ۳ هزار پودمان شایستگی محور از اقدامات خاص آموزش و پرورش استثنایی برای بسط و کیفیت بخشی به آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای است.
معاون وزیر با اعلان اینکه استاندارد سازی فضاهای آموزشی و ورزشی شاخص مهم دیگری است که برای ارتقا تعلیم وتربیت دانش آموزان باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: سرانه فضای آموزشی استاندارد در زمینه استثنایی ۲۸ متر مربع است که اکنون این شاخص در سطح کشور نزدیک به ۱۱ متر مربع و در استان سیستان وبلوچستان ۵.۵ متر مربع است.
وی ادامه داد: هم چنین در دو سال اخیر بیش از ۴۱ پروژه افتتاح شده است و با ساخت ۱۲۰ هزار متر مربع فضای آموزشی، سرانه فضای آموزشی ۲.۸ مترمربع بالا رفته است و به ۵.۵ متر مربع رسیده است.
وی با اعلان اینکه در طرح خشت تا بهشت از ۲۱۰ مدرسه موردنیاز آموزش و پرودش استثنایی ۱۰ مدرسه سهم آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان است اظهار داشت: از این تعداد ۶ مدرسه آن در حال ساخت است و ۴ مدرسه دیگر نیز با کمک خیرین و نوسازی ساخته خواهد شد و یکی از اقدامات خوب اموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان تدوین سند فضاهای آموزشی است که به انجام رسیده است.
حسینی در حوزه فضاهای ورزشی آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: سرانه فضاهای ورزشی کشور در زمینه استثنایی ۲.۳۳ متر مربع است و استان سیستان وبلوچستان دو سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی دارد که در مجموع هزار و ۲۸۴ متر مربع فضای ورزشی دارد.
وی ادامه داد: سه سالن ورزشی درون مدرسه ای نیز در سطح مدارس استان ساخته خواهد شد و به زودی پایگاه ورزشی استان در زمینه استثنایی نیز راه اندازی خواهد شد.
وی با اعلان اینکه استاندارد سازی تجهیزات ورزشی، آموزشی، توانبخشی شاخص مهم دیگری است که در قالب برنامه نهضت ملی توان افزایی درحال پیگیری است، اظهار داشت: در آمایش سرزمینی و در سطح معیارهای جهانی دانش آموزان با نیاز های ویژه ۱۰۵ قلم تجهیزات در زمینه های نهضت توان افزایی نیازمندند که در پهنه کشور بیش از ۷۲ هزار را شامل می شود.
وی ادامه داد: در استان سیستان وبلوچستان هزار و ۵۳۲ قلم مورد نیاز است که اعتباری بیش از ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارد و امسال در صورت تخصیص ۵ میلیارد تومان به این مساله اختصاص خواهد یافت.
وی با اعلان اینکه در مجموع در سال گذشته، ۳۰.۶۵ درصد این تجهیزات با اعتبار بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان با کمک های مردمی عمومی و دولتی در کل کشور تامین شد، اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان ۱۹.۵۶ درصد تامین تجهیزات توانبخشی را محقق کرد و از میزان تحقق کشوری ۱۱.۵ درصد عقب ماندگی دارد.
حسینی در ادامه اظهار داشت: هم چنین در قالب طرح هدایت تا حالا ۵ هزار ۴۰۰ دانش آموز استان از تجهیزات ارتباطی هوشمند بهره مند شده اند و امسال نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای این منظور به استان اختصاص می یابد.
وی با اعلان اینکه تعداد مراکز مشاوره استان یک مرکز و تعداد مراکز مورد نیاز ۷ مرکز است، اظهار داشت: تعداد مراکز اختلالات یادگیری یک مرکز یعنی ۱.۲ درصد کشور است که امسال با راه انداری دو مرکز مشاوره و ۴ مرکز اختلالات یادگیری و ایجاد و راه اندازی مرکز جامع تشخیصی، خدمات مشاوره ای و توانبخشی و آموزشی گام دیگری در جهت حل این مشکل در استان برداشته خواهد شد.
وی اشاره کرد: هم چنین در سال ۱۴۰۰ پوشش خدمات مشاوره ای به ده درصد گسترش خواهد یافت.
حسینی با اعلان اینکه ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای شاخص مهم دیگری است که در زمینه استثنایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اظهار داشت: برای این شاخص ۱۲.۸ درصد نوآموزان پیش دبستان در سطح استان از ۳۰.۱ درصد سطح کشور، ۴۵ درصد دانش آموزان ابتدایی در سطح استان و از ۵۰.۱ درصد در سطح کشور از این خدمات بهره مند شدند و در مجموع در استان ۵۷.۸ درصد دانش آموزان از خدمات توانبخشی بهره مند شده اند.
وی با اعلان اینکه خدمات توانبخشی برون مدرسه ای از ۳ میلیارد تومان سال ۱۳۹۸ به ۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بالا رفته است، اظهار داشت: در کنار افزایش اعتبارات، افزایش سطح ارائه خدمات توانبخشی مدرسه ای در قالب توانمند سازی نیروها و جذب آنها در دستور کار می باشد.
حسینی به ارائه خدمات حمایتی در قالب ۱۸ آیتم اشاره نمود و اظهار داشت: تا حالا به بالای ۴۰ هزار دانش آموز خدمات حمایتی ارائه شده است و بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در این خصوص پرداخت گردیده است.
وی ادامه داد: سهم استان سیستان و بلوچستان از پرونده های ارسالی ۲.۱۶ درصد و از میزان پرداخت ۱.۲۶ درصد بوده است.
وی درباب میزان مشارکت والدین اظهار داشت: شاخص مهم دیگر در زمینه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیاز های ویژه مشارکت والدین در تعلیم و تربیت است که در سطح کشور در مجموع در قالب طرح پارلمان مشورتی اولیا و مدرسه یاری و اولیا دستیار معلم شاهد مشارکت ۳۰ درصد بوده ایم و این میزان مشارکت در سطح استان ۳۲ درصد و در سال ۱۴۰۰ هم با اجرای بسته تحولی خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی این میزان مشارکت افزایش خواهد یافت.
وی درباب برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی اظهار داشت: سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان برنامه مهم دیگری است که از سال ۱۳۷۱ در سطح کشور شروع شده است و از پوشش ۱.۵ درصدی دانش آموزان به پوشش ۹۹ درصد در سال ۱۴۰۰ ارتقا یافته است و در سطح استان سیستان بلوچستان این شاخص ۹۲.۱۴ درصد پوشش را نشان میدهد.
حسینی اظهار داشت: با راه اندازی مرکز جامع سنجش و خدمات توانبخشی و مشاوره ای و نیز راه اندازی پایگاه جامع سنجش که بتازگی افتتاح شده است و نیز افزایش سطح پوشش سنجش رایگان در سطح استان و خصوصا حاشیه شهر زاهدان ارتقا بیش از پیش این شاخص را شاهد خواهیم بود.
حسینی در ادامه با اشاره به نتایج حاصل از سنجش اظهار داشت: یکی از فاکتورهای سنجش این استان نشان از آن دارد که ۴۰ درصد ازدواج های این استان فامیلی است در صورتیکه این شاخص در کشور ۲۱ درصد است و این مساله می تواند منجر به افزایش سطح معلولیت شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، او در آخر با اعلان اینکه اعتبارات استان سیستان و بلوچستان از ۵ میلیارد تومان در سال ۹۹ به بالای ۱۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت اظهار داشت: با وجود این که سهم آموزش و پرورش استثنایی ۲.۶ درصد کشور است، اعتبارات استان ۴.۱ درصد اعتبار کشور را به خود مختص کرده است.



1400/09/06
21:08:30
0.0 / 5
555
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین