معاون وزیر آموزش و پرورش مطرح كرد:

10 سناریو برای بازگشایی مدارس در مهر 1400

10 سناریو برای بازگشایی مدارس در مهر 1400

به گزارش مدیریت آموزش خراسان جنوبی معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 10 اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری در کنار سایر آموزش ها رعایت شود، اظهار داشت:   نخستین اصل بازگشایی مدارس بصورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس 100 درصد حضوری است و 100 درصد مجازی بلکه برمبنای اطلس یادگیری آموزش ها ترکیبی خواهد بود.


سید جواد حسینی، امروز یکشنبه ۲۸ شهریور در مسافرت به خراسان جنوبی با اعلان اینکه زیست بوم کرونا سبب افت کیفیت نظام یاددهی و یادگیری شد، اظهار داشت: افزایش کیفیت نظام یادگیری، عامل توسعه و رشد کشورها است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، وی اظهار نمود: استراتژی آموزش و پرورش بازگشایی تدریجی مدارس با رویکرد حفظ سلامت دانش آموزان و ارائه آموزش های ترکیبی است.
وی با اعلان اینکه چرایی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی پیش رو اظهار داشت: کرونا شرایط مبهم و ناخواسته ای را ایجاد کرد و نخستین مکانی که تحت تاثیر قرار گرفت، مدارس بودند که تعطیل شدند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه شرایط کرونائی نظام تعلیم و تربیت را به ناچار به سمت آموزش های مجازی و ازراه دور سوق داد، اضافه کرد: نخستین لطمه آموزش های مجازی افت کیفیت نظام یاددهی و یادگیری بود و این افت کیفیت هم در نظام جهانی و هم در کشورمان مشهود بود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از مدارس بعنوان جعبه سیاه جامعه یاد کرد و افزود: امروز جامعه به روز گذشته مدارس و فردای جامعه به امروز مدارس وابسته است و افت کیفیت در نظام تعلیم و تربیت بر روی همه جامعه اثر می گذارد.
وی با اعلان اینکه مطالعات یونسکو و سازمان ملل نشان میدهد تحصیل ۹۴ درصد از یادگیرندگان در نبود مدرسه با اختلال روبه رو شده است اظهار نمود: بر طبق این مطالعات ۹۹ درصد دانش آموزان در کشورهای با درآمد متوسط و کم تحت تأثیر وضعیت منفی کرونا قرار گرفته اند.
وی بیان کرد: در مهر سال قبل ۱۱۰ کشور مدارس را تعطیل کردند که ۵۵۰ میلیون یادگیرنده تحت تاثیر این تعطیلی قرار گرفتند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به نظر سنجی یونسکو تحت عنوان «کودکان را نجات دهیم» اظهار داشت: بر طبق این نظر سنجی که در میان دانش آموزان ۱۱ تا ۱۷ ساله ۶۴ کشور دنیا انجام شده است، از هر ۱۰ نفر دانش آموز ۸ نفر احساس کرده اند مسئله کمی آموخته اند یا نیاموخته اند و ۸۰ درصد احساس کرده اند برای یادگیری با مانع جدی مواجه بوده اند.
مزایا و معایب آموزش فقط مجازی
حسینی با اعلان اینکه آموزش و پرورش ایران هم در عصر کرونا گرفتار چالش شد، یاد آور شد: مطالعات مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری در کشورمان نشان میدهد در روزهای کرونا و آموزش های مجازی تنها ۳۵ درصد دانش آموزان حضور کافی و آنلاین در فضای مجازی داشته اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: بر طبق این مطالعات ۳۳ درصد دانش آموزان تنها حضور کمی بجای حضور کیفی در آموزش های مجازی داشته اند و حضور موثری برای یادگیری تعمیق یافته نداشته اند و ۳۳ درصد دانش آموزان نیز کمتر از پنج ساعت در هفته از شاد بهره برده اند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: در مجموع این مطالعه نشان میدهد تنها ۲۴ درصد از دانش آموزان معتقدند آموزش های مجازی کیفیتی مانند آموزش های حضوری داشته است، ۴۲ درصد دانش آموزان آموزش ها را در حد قابل قبول ارزیابی کرده و ۳۳ درصد دانش آموزان آموزش های مجازی را ضعیف ارزیابی کرده اند.
وی با اعلان اینکه برمبنای نتایج این مطالعه از هر چهار دانش آموز سه دانش آموز معتقدند آموزش های مجازی نتوانسته است کیفیت آموزش های حضوری را داشته باشد و خلا آموزش های حضوری را جبران کند، اشاره کرد: نتایج تمام تحقیقات نشان می دهد نظام یاددهی و یادگیری که اساس توسعه هر جامعه است با لطمه و لطمه جدی روبه رو شده است و این مساله ضرورت بازگشایی مدارس را بیش از هر زمان دیگری روشن می کند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر این که تعطیلی مدارس سبب گسترش و تعمیق بی عدالتی شده است، اشاره کرد: تعطیلی مدارس بیشترین لطمه را به قشر لطمه پذیر زده است چونکه خانواده های کم برخوردار دسترسی کمتری به ابزار دیجیتالی دارند و این خانواده ها کمتر پشتیبان و حامی دانش آموزان در آموزش های مجازی می باشند.
وی با اعلان اینکه مدرسه محیطی حفاظتی است و فقدان دسترسی به مدرسه برای قشر کم برخوردار لطمه ها را رشد می دهد، اظهار داشت: بهداشت و سواد بهداشتی در خانواده های کم برخوردار کم است و مدرسه می تواند جبران کننده این سواد کم بهداشتی باشد.
وی اظهار داشت: خیلی از دانش آموزان کم برخوردار در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند و تعطیلی این مدارس سبب عدم برخورداری دانش آموزان از مواد مغذی و افزایش سو تغذیه در میان دانش آموزان کم برخوردار شده است.
معاون وزیر با اعلان اینکه آموزش های مجازی و در خانه ماندن سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: اختلال در کیفیت خواب، مشکلات سیستم عضلانی، پرخوری و تغییر در اشتها، کم تحرکی، مشکلات فقر حرکتی و ستون فقرات، اضافه وزن و مشکلات بینایی قسمتی از لطمه های فضای مجازی بر روی سلامت جسمانی دانش آموزان است.
وی اضافه کرد: لطمه های ناشی از تنهایی، سردرگمی آنلاین، اختلال در مدیریت احساسات توسط کودک، قلدری و تهدید در فضای مجازی، کاهش آستانه تحمل، کسالت و انزوا و افسردگی همچون لطمه های فضای مجازی بر روی سلامت روانی کودکان است.
حسینی با اشاره به تاثیرات فضای مجازی بر سلامت اجتماعی دانش آموزان اظهار داشت: دسترسی به اطلاعات نامناسب، تهدیدات درباب امنیت داده ها، دیدار و گفت و گو با مخاطبین مجازی، اعتیاد به فضای مجازی و اینترنتی، کودک آزاری و رفتارهای غیراخلاقی، آداب معاشرت در فضای مجازی و لطمه های آن به تربیت اجتماعی، حضور مستمر و غیرمتعارف در خانه و افزایش تعارضات در تعاملات خانوادگی و افزایش خشونت های خانوادگی، برهم ریختگی نظم خانواده وتاثیر بر اشتغال والدین به ویژه مادران، عدم تامین مکان مناسب برای یادگیری در خانه و عدم مشارکت برخی خانواده ها در آموزش های مجازی همچون لطمه های فضای مجازی در بعد اجتماعی است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به بخش دیگر از مطالعات مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری اظهار داشت: بر طبق این مطالعات در ۳۸ کشور دارای نرخ بالای مرگ و میر و قبل از واکسیناسیون سراسری فقط شش کشور مدارس را تعطیل کرده اند در صورتیکه ۲۴ کشور در اوج موج دوم مدارس را تعطیل نکردند.
وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت و یونیسف مشترکا از مقامات کشورهای جهان خواسته اند بازگشایی مدارس را با رعایت پروتکلهای بهداشتی در دستور کار خود قرار دهند.
در بازگشایی مدارس با یک پارادوکس بین واقعیت و حقیقت مواجه هستیم
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلان اینکه در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری با یک تضاد یا پارادوکس بین واقعیت و حقیقت مواجه هستیم، اظهار داشت: حقیقت این است که هیچ مطالعه ای و مستندی در دنیا منتشر نشده است که ثابت کند بازگشایی مدارس در پاندمی کوید ۱۹ موثر بوده و یا موثر نبوده است، ‏اما مطالعات و تحقیقات نشان میدهد نرفتن به مدارس سبب لطمه های فراوانی شده است.
وی با اعلان اینکه واقعیت این است که بازگشایی مدارس با چالش های بسیاری مواجه می باشد، اظهار داشت: دانش آموزان و خانواده ها طی ۱۸ ماه با سختی وارد آموزش های غیرحضوری شده اند و با این نوع آموزش خو گرفته اند و خروج از آن برایشان دشوار است و آمادگی کافی برای رعایت پروتکلهای بهداشتی نیز در بعضی مدارس وجود ندارد.
حسینی اضافه کرد: در پارادایم جدید و مهر پیش رو باید آموزش ها ترکیبی باشد و این مساله بسیار سختی است چونکه نیاز به اقناع جامعه، خانواده و دانش آموزان دارد و همین طور خود وضعیت کرونا نیز مبهم بوده و آینده آن و جامعه نامشخص است.
معاون وزیر با تاکید بر این که نباید گرفتار اشتباه شویم و اشتباهاتی که در عرصه های مختلف با آن رو به رو هستیم را تکرار نماییم، اظهار داشت: آموزش و پرورش دنیا به سمت آموزش و پرورش کودکان بوسیله طرح مدرسه خوانا حرکت می کند، اما نظام تعلیم و تربیت کشور ما به سمت آموزش بزرگسالان حرکت می کند.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش دنیا به سمت ارزیابی عملکرد معلمان حرکت می کند، اما ما به سمت محاسبه سنوات و زمان حرکت می کنیم؛ آموزش و پرورش دنیا به سمت فراگیر سازی می رود اما ما به سمت جداسازی درحال حرکتیم.
وی اشاره کرد: آموزش و پرورش دنیا به سمت مناطق محروم و کاهش فاصله برای عدالت حرکت می کند، اما نظام تعلیم و تربیت ما به سمت مناطق برخوردار می رود؛ آموزش و پرورش دنیا توده گرایانه است، اما آموزش و پرورش کشور ما نخبه گرایانه است و آموزش و پرورش دنیا به سمت آموزش های حضوری حرکت می کند اما ما هنوز تاکید بر آموزش های غیر حضوری صرف داریم.
‏معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استراتژی و راهبردهای آموزش و پرورش در مهر پیش رو اظهار داشت: استراتژی آموزش و پرورش شروع مهری باشکوه و بی دغدغه است.
وی با اشاره به ۱۰ اصلی که باید در بازگشایی مدارس و آموزش های حضوری در کنار سایر آموزش ها رعایت شود، اظهار داشت: نخستین اصل بازگشایی مدارس بصورت تدریجی است و تدریجی بودن به مفهوم این است که از اول مهر نه مدارس ۱۰۰ درصد حضوری است و ۱۰۰ درصد مجازی بلکه برمبنای اطلس یادگیری آموزش ها ترکیبی خواهد بود.
‏وی با اشاره به دومین اصل بازگشایی مدارس اضافه کرد: آموزش ها باتوجه به شرایط منطقه، مدرسه، کلاس و پایه اقتضایی است.
‏حسینی سومین اصل را آموزش های ترکیبی دانست و اظهار داشت: اصل بعدی تقدم ذاتی سلامت است و به همین دلیل واکسیناسیون ۹۰ درصد معلمان انجام گرفته است و دانش آموزان نیز در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.
‏وی پنجمین اصل را ارتقای کیفیت دانست و اظهار داشت: اصل بعدی تفویض اختیار به شورای مدرسه و منطقه است تا درباب نوع آموزش با تقدم ذاتی سلامت بر همه امور تصمیم بگیرند.
‏حسینی اضافه کرد: عدالت به ویژه توزیع عادلانه امکانات دیجیتالی، اقناع سازی، حفظ تجربه دوران کرونا به ویژه استفاده از شبکه شاد، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش اصول هفتم تا دهم بازگشایی مهری باشکوه است.
وی با تشریح اصل تدریجی و اقتضایی بودن بازگشایی مدارس و بیان این که در پروسه بازگشایی، مدارس به دو گروه تقسیم می شوند، بیان کرد: در گروه اول همه دانش آموزان روستایی و عشایر زیر ۱۵ نفر از اول مهرماه حضوری به مدرسه خواهند رفت؛ همه دانش آموزان روستایی و عشایر زیر ۳۰ نفر از نیمه مهر ماه به کلاس خواهند رفت، کلاس های مهارتی حضوری خواهد بود و در پایه اول ابتدایی هم از مهر مجوز حضور کوتاه مدت جهت آشنایی با معلم و مدرسه به مدارس داده می شود.
وی اظهار داشت: در گروه دوم مدارس با جمعیت زیر ۳۰۰ نفر از آبان ماه و با گروه بندی بازگشایی خواهند شد و مدارس بالاتر از ۳۰۰ نفر با مجوز ستاد ملی کرونا و بصورت گروه بندی بازگشایی خواهند شد.
‏معاون وزیر با اعلان اینکه در مهر جاری در ۴ محور ۱۰ شاخص باید محقق شود اظهار داشت: تامین معلم برای تمامی کلاس ها، وجود مدیر و معاون در تمام مدارس، وجود برنامه عملیاتی و اطلس یادگیری در تمام مدارس، رعایت پروتکلهای بهداشتی در تمام مدارس، ثبت نام همه دانش آموزان، توزیع کتب بین همه دانش آموزان، سنجش تمامی دانش آموزان بدو ورود به دبستان، دسترسی همه دانش آموزان به امکانات دیجیتالی، صدور ابلاغ برای تمامی معلمان و واکسینه شدن همه معلمان فاکتورهای است که در محور های کلاس، مدرسه، دانش آموز و معلم باید اجرائی شود.
تلاش برای جبران کمبودهای انسانی و تجهیزاتی
حسینی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: طبق گزارش ها استان خراسان جنوبی برای شروع مهر ۳۰۰ معلم کمبود دارد که استفاده از ظرفیت اضافه کار نیروهای رسمی و بازنشستگان و نیروهای خرید خدمات همچون راه های تامین نیرو برای سال جاری است.
وی اضافه کرد: استفاده ۸۵ درصدی دانش آموزان استان خراسان جنوبی از شبکه شاد و ثبت نام و توزیع ۹۵ درصدی کتب درسی در این استان نشان از تلاش گسترده برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت دارد.
حسینی با اشاره به طرح هدایت و عدم دسترسی حدود سه میلیون دانش آموز به شبکه شاد اشاره کرد: ۷۰۰ هزار نفر از این تعداد دسترسی به شبکه اینترنت ندارند و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم وسایل هوشمند آموزشی ندارند که تا حالا در قالب طرح هدایت بیش از ۳۳۰ هزار تبلت برای این دانش آموزان تهیه شده است.
وی با اعلان اینکه در استان خراسان جنوبی قریب ۲۳ هزار دانش آموز کم برخوردار وجود دارند که تجهیزات هوشمند آموزشی ندارند، بیان کرد: تا حالا با همت مسئولین استانی و خیرین برای ۶ هزار نفر از این تعداد تبلت و گوشی هوشمند تهیه شده است و امید است باقیمانده دانش آموزان بوسیله اعتبارات ملی و درون استانی به زودی صاحب تبلت و گوشی هوشمند شوند.
حسینی از برخورداری۱۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه استان از تبلت هوشمند در آینده ای نزدیک آگاهی داد و تصریح کرد: تا حالا برای ۱۸۰ دانش آموز کم برخوردار استثنایی استان خراسان جنوبی وسایل هوشمند آموزشی تهیه شده است.
وی اشاره کرد: در امتداد نهضت توان افزایی و تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه دو میلیارد تومان اعتبار امسال به دانش آموزان استثنایی استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.
وی با اعلان اینکه برمبنای آمایش سرزمینی استان خراسان جنوبی به ۱۲ مدرسه استثنایی نیاز دارد اظهار داشت: دو مدرسه از این تعداد درحال ساخت است و در صورت تامین زمین، باقیمانده مدارس نیز یا همت خیرین ساخته خواهد شد؛ همچنین، ۱۰ سالن ورزشی درون مدرسه ای برای دانش آموزان استثنایی استان خراسان جنوبی ساخته خواهد شد.




منبع:

1400/06/28
20:34:03
0.0 / 5
199
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین