حاجی میرزایی:

هیچ پیشرفتی بدون توسعه فرهنگی اتفاق نمی افتد

هیچ پیشرفتی بدون توسعه فرهنگی اتفاق نمی افتد

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: هیچ پیشرفتی بدون توسعه فرهنگی اتفاق نمی افتد و هیچ شاخص معتبری برای پیشرفت و توسعه به اندازه، توسعه فرهنگی، نمی توان پیدا کرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، محسن حاجی میرزایی، در آئین امضای موافقت نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش، که با حضور خانم معصومه ابتکار در ساختمان معاونت مذکور، برگزار شد، اظهار نمود: «توسعه» و «پیشرفت» یکی از دغدغه های اصلی اغلب کشورهای دنیاست و همه جوامع برای حل این دغدغه به دنبال یافتن الگوی مؤثر و پایدار هستند. وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در حوزه جامعه شناسی، مدیریت، اقتصادی و …، اشاره کرد: در سده های اخیر، یکی از موضوعات مهم حوزه اجتماعی، پرداختن به الگوهای پیشرفت و توسعه است، بدین سبب یکی از چالش هایی که جوامع با آن روبرو هستند، فهم نادرست از الگوی مؤثر پیشرفت است. حاجی میرزایی اضافه کرد: جابجا شدن اولویت ها، تغییر اندازه ها و ارزش ها و اینکه چه کاری مهم تر و اساسی تر است، اینکه چه کاری بیشتر مطالبه می شود بدین سبب معتقدم دایره ای وجود دارد که نیازها را پوشش می دهد. وی افزود: هیچ پیشرفتی بدون «توسعه فرهنگی» اتفاق نمی افتد و هیچ شاخص معتبری برای پیشرفت و توسعه به اندازه، «توسعه فرهنگی»، نمی توان پیدا کرد. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در ارائه گزارش ها درباب پیشرفت ها و دستاوردها، به مواردی نظیر صنعت، کشاورزی، ریلی و … پرداخته می شود که البته مهم و معتبر نیز هستند، اما اینکه تا چه میزان فرهنگ یک جامعه را متحوّل کردیم، مهم تر از همه این هاست. وی افزود: «فرهنگ یک جامعه» متأثر از نظام یادگیری است، و اتفاق اصلی در حوزه پیشرفت باید در بخش یادگیری صورت گیرد، تا فرهنگ استوار شود، و اگر فرهنگ غنی شد، می تواند از پیشرفت حمایت کند، همه مظاهر و تجلیات پیشرفت، اگر متکی به یک نظام یادگیری کارساز و مؤثر نباشد، منتج به نتایج پایدار نخواهد شد، ممکنست در دوره هایی سبب افزایش درآمدهای کشور شود و به اقتصاد آن سامان دهد، اما برای پایداری و رشد مستمر و دائمی نیازمند کار اساسی در حوزه فرهنگ و یادگیری هستیم. عضو کابینه تدبیر و امید، با اشاره به موضوع انتخابات، اظهار نمود: کاندیداها باید بگویند؛ چه فهمی از حوزه «یادگیری» و «فرهنگ» دارند، و چه برنامه های فرهنگی را ارائه می دهند و با نظام یادگیری بعنوان مهم ترین ظرفیت آینده سازی و تحول جامعه، چگونه ارتباط و تعامل برقرار خواهند کرد. وی افزود: هنگامی سخن از نظام یادگیری می شود، مرد و زن، هر دو اهمیت پیدا می کنند اما اهمیت «زنان» به دلیلهای متعدد، بسیار بالاتر و عمیق تر می شود، یکی به جهت اینکه خانواده نخستین مدرسه است و نخستین جای شکل گرفتن شخصیت انسان هاست، و مادران کار تربیت فرزندان در خانواده را بر عهده دارند، هرچند مسئولیت بین والدین مشترک است، و دوم این که؛ در دوره ابتدایی نقش مادران پررنگ تر است، برای اینکه بیش از ۷۰ درصد آموزگاران را بانوان می سازند. بدین سبب دوران طلایی و ابتدایی زندگی انسان ها در اختیار زنان جامعه است. از آن جا که این دوران در تربیت افراد بسیار تأثیر گذار است، پس سهم زنان، در اهتمام به این دوره طلایی بیش از مردان است. حاجی میرزایی، بیشترین سهم در ساختن آینده جامعه را از آن زنان دانست و عنوان کرد: برای تشخیص آینده جامعه باید به «نقش زنان جامعه» توجه کرد تا دید که زنان چگونه می اندیشند و چه برنامه هایی دارند، اگر از پرورش زنان توانمند، کارساز و خلاق غفلت نماییم، آینده را از دست خواهیم داد. وی اشاره کرد: هیچ مسیری برای آینده مطمئن تر از تربیت مادران دارای صلاحیت و شایستگی نیست، بدین سبب آن چه در این موافقت نامه آمده است، این هدف را دنبال می کند. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر جامعه نحوه تعامل را نیاموزد و نتواند مسائل را اولویت بندی کند و نگرش خلاقانه ای نداشته باشد، پیشرفت نخواهد کرد. عضو کابینه تدبیر و امید اظهار نمود: تعامل و همکاری با یکدیگر، امری ذاتی نیست بلکه یادگرفتنی است. پس این آموزش ها را باید در جامعه ارائه نماییم، مادری که درک روشنی از حقوق خود داشته باشد، بهتر می تواند فرزندانی را تربیت کند که مدافع حقوق، ارزش ها و شخصیت خود باشند. وی ادامه داد: هنگامی که اولویت ها تغییر می کند و جابجا می شود، وقتی فضای عمومی جامعه چیزی را بیشتر مطالبه می کند و مورد دیگری را کمتر مورد توجه قرار می دهد، «گوهر اصلی تحول و پیشرفت جامعه»، در این مناسبات شکل می گیرد؛ پس توافق امروز بین دو نهاد، بسیار مهم تر از یک توافق اقتصادی می باشد، برای اینکه این یک تفاهم برای «ساختن آینده» است. حاجی میرزایی از بارگذاری کتاب «بانوی اول» در شبکه شاد آگاهی داد و اضافه کرد: «الگوها» تأثیر مهمی در شکل گیری شخصیت ان سان ها دارند، پس «حضرت خدیجه» سلام الله علیها بعنوان الگوی نخستین بانوی اسلام، می تواند الهام بخش زندگی، همه دختران جامعه ما باشد. وی افزود: اگر بتوانیم حتی یک دختر را آموزش «کودک یاری» بدهیم تا بتواند در آینده مادری خوب باشد، بالاتر از همه ارزش هاست. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید رویکرد خوبی نسبت به مسائل مربوط به بانوان وجود داشته است و توجه جدی به ظرفیت های زنان شده است. دراین زمینه خدمتی به جامعه انسانی می شود که جزو بالاترین و با ارزش ترین خدمت هاست. در آخر این جلسه، توافق نامه همکاری بین دو نهاد به امضای طرفین رسید.


منبع:

1400/03/09
20:42:48
0.0 / 5
277
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین