چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی بین دانش آموزان نیازمند

چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی بین دانش آموزان نیازمند

به گزارش مدیریت آموزش رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و جانشین وزیر در طرح هدایت ضمن معرفی دوازده استان برتر در زمینه طرح هدایت اظهار نمود: برای استمرار آموزش های مجازی تابحال ۲۷۰ هزار تبلت و موبایل به دانش آموزان نیازمند اهداء شده است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی در این جلسه با اشاره به اینکه طرح هدایت از سه ماه پیش با هدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار آغاز شد، اظهار نمود: در عصر کرونا راهبردهای ده گانه ای از جانب وزیر آموزش و پرورش تدوین شد که یکی از آنها پوشش و انعطاف حداکثری آموزش بود و یکی از روش های اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.
وی ادامه داد: مطمئن ترین و کیفی ترین نوع آموزش در شبکه شاد بوجود آمد اما متاسفانه ۳۰ درصد از دانش آموزان مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند.
حسینی با اشاره به اینکه جوهره اصلی سند تحول بنیادین هم گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است اظهار داشت: یکی از ارکان عدالت، عدالت دیجیتالی است. در عصر کرونا بین ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این امکان دارد باعث گسترش بی عدالتی شود و طرح هدایت با هدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد.
حسینی با اشاره به اینکه ساختار طرح هدایت ساختاری خزانه ای و ماتریسی است اظهار نمود: این طرح از راه هم افزایی و انسجام با بخش های مختلف کار را به پیش می برد و سعی شده همه بخش های دخیل در طرح وظایف محوله را به خوبی به پیش ببرند.
معاون وزیر با اشاره به اینکه طرح هدایت شامل ۷ محور اصلی است اظهار نمود: شناسایی دقیق دانش آموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت نخستین محور طرح هدایت بود که اینکار از راه شناسایی دانش آموزان نیازمند از راه مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکان پذیر شد.
وی ادامه داد: بر مبنای اطلاعات موجود در سامانه طرح هدایت از ۸۴ درصد دانش آموزانی که از شاد استفاده می نمایند، ۱۰.۷ درصد آنان از راه اینترنت خانگی، ۴۱.۴۶ درصد از راه همراه اول، ۲۹.۱۲ درصد از راه ایرانسل، ۱.۵۷ درصد از راه رایتل و ۱.۵۶ از سایر روش ها به شبکه شاد متصل می شوند.
وی ادامه داد: هم چنین بر مبنای داده های سامانه هدایت فقط ۱.۳۶ درصدی از دانش آموزان استان قم به شاد دسترسی ندارند و آخرین رتبه هم در ارتباط با استان سیستان و بلوچستان با عدم دسترسی ۵۱.۷ درصدی دانش آموزان به شبکه شاد است.
حسینی محور دوم طرح هدایت را تأمین منابع ۳ میلیون تبلت دانست و اظهار داشت: تأمین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریه ای در این محور به کار گرفته شده اند.
وی ادامه داد: در تفاهمنامه با استانداری ها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است و موسسات عمومی و غیردولتی هم تعهد تأمین یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۱۵ تبلت را داده اند.
وی اظهار داشت: در بودجه سالجاری هم ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح هدایت دیده شده است که از این طریق هم ۱۲۵ هزار تبلت تأمین خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع تابحال تأمین ۲ میلیون ۹۸۰ هزار تبلت با اعتبارده هزار میلیاردی تعهد شده است.
جانشین وزیر در طرح هدایت ضمن اشاره به کمک دستگاههای دولتی به طرح هدایت اظهار داشت: وزارت پشتیبانی و نیرو های مسلح، مرکز آمار ایران، وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات، وزارت تعاون کار و رفاه تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی، وزارت صمت، سازمان آموزش و پرورش اسثتنایی و صنایع پتروشیمی همچون دستگاه هایی بودند که به طرح هدایت کمک کردند.
وی ضمن اشاره به تأمین برخی منابع طرح هدایت از راه منابع عمومی اظهار داشت: صندوق ذخیره ارزی، صندوق ذخیره فرهنگیان، بیمه معلم، کمیته امداد، شورای هماهنگی بانک ها، سازمان بسیج، انجمن اسلامی دانش آموزان، سازمان نظام صنفی کامپیوتر تهران، موسسه خیریه ابوتراب، انجمن نیکوکاری مهر گیتی، موسسه رشد دانش آموزان، بنیاد مستضعفان، شهرداری و شورای شهرها، انجمن اولیا و مربیان، شوراهای آموزش و پرورش و اتاق بازرگانی به مدد طرح هدایت آمدند و تعهد تأمین یک میلیون و ۴ هزار ۵۰۰ تبلت به اعتباری بالغ بر ۷ هزار میلیارد از این طریق داده شده است.
وی اظهار داشت: شرکت صنایع آموزشی وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان هم تأمین ۶۰ هزار تبلت ۸ و ۱۰ اینچی را بر عهده گرفته است و این شرکت با راه اندازی خط تولید خود آمادگی تولید یک میلیون تبلت را دارد.
حسینی با اشاره به اینکه تابحال و در چارچوب طرح هدایت ۲۷۵ هزار تبلت تهیه و به دانش آموزان نیازمند اهدا شده است اظهار داشت: استانهای خوزستان، مازندران، قروین، فارس، یزد، زنجان، همدان، سمنان، شهر تهران، اصفهان، خراسان رضوی، بوشهر و آذربایجان شرقی در تأمین تبلت عملکرد خوبی داشته اند.
حسینی محور بعدی طرح هدایت را نحوه تأمین تبلت ها دانست اظهار داشت: با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از راه همکاری با ۷ شرکت داخلی این تبلت ها از راه تولیدات داخلی و واردات تأمین خواهند شد.
وی ادامه داد: برای تسهیل واردات تبلت، معافیت ۳ درصدی از عوارض گمرکی شرکتهای واردکننده تبلت برای طرح هدایت در هیات دولت به تصویب رسیده است و این معافیت کمک شایانی به طرح هدایت کرده است.
معاون وزیر محور بعدی در طرح هدایت را تبلیغات دانست و اظهار داشت: تبلیغات از راه رادیو و تلویزیون، پایگاه های اطلاع رسانی وزارت و آموزش و پرورش استان ها، روابط عمومی سایر دستگاههای اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دارد و تابحال با راه اندازی پویش های مردمی نظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامی هوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانش آموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تأمین شده است.
وی ادامه داد: ۳۶ جلسه درون و برون سازمانی برای تبلیغات طرح هدایت برگزار شده است و ۲ هزار دقیقه هم مصاحبه با رسانه ها تابحال انجام شده است.
وی اظهار داشت: برای اطلاع رسانی و هم افزایی بیشتر و استفاده از کمک دستگاه ها تابحال نشست هایی با تمامی معاونت های وزارت آموزش و پرورش، سخنگوی دولت، معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون اول رئیس جمهور، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، مجمع خیرین مدرسه ساز، معاون وزیر اقتصاد، مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع، معاون امور زنان رئیس جمهور، رئیس سازمان حج و زیارت، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان، سپاه پاسداران، دانشگاه شیراز، کمیسیون اقتصادی دولت و ۶۰ دستگاه دیگر برگزار شده است.
حسینی خاطرنشان کرد: بزودی کلیه امور تبلیغاتی بخصوص تبلیغات محیطی در ارتباط با طرح هدایت به یک شرکت متخصص در امر تبلیغاتی واگذار خواهد شد.
حسینی محور بعدی در طرح هدایت را چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی دانست و اظهار داشت: در واگذاری تبلت ها اولویت با دانش آموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویت های بعدی با دانش آموزان نیازمندی است که امکان آموزش های حضوری در مناطق آنان فراهم نیست.
وی ادامه داد: دانش آموزان زیر پوشش نهاد های حمایتی، دانش آموزان نیازمند پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مناطق محروم، روستایی و حاشیه شهرها، دانش آموزان استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و آذربایجان غربی و دانش آموزان در خانواده های با جمعیت دانش آموزی بیشتر در اولویت واگذاری تجهیزات هستند.
وی اظهار داشت: مدارس پر جمعیت که تعداد محدودی دانش آموز کم برخوردار دارند هم در اولویت های واگذاری قرار دارند.
جانشین وزیر در طرح هدایت محور بعدی طرح را صیانت دانش آموزان در مقابل صدمه های فضای مجازی دانست و اظهار داشت: طراحی نرم افزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی ده میلیون سیمکارت دانش آموزی توسط وزارت ارتباطات، تولید تبلت های داخلی با سیستم عامل دانش آموزی و برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای ویژه دانش آموزان و خانواده های آنان همچون برنامه های اندیشیده شده در حوزه صیانت از صدمه های فضای مجازی است.
معاون وزیر با جمع بندی موارد اجرا شده در طرح هدایت و بیان این که تابحال ۲۷۵ هزار تبلت با اجرای این طرح تأمین شده است اظهار نمود: ایجاد فرصت برابر عدالت آموزشی برای تمام دانش آموزان، استفاده دانش آموزان مناطق محروم از آموزش های با کیفیت، تداوم آموزش در شرایط بحرانی و کرونا، زدودن مظهر خشن درد و رنج نداشتن کودکانه و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان بخصوص دختران در مناطق محروم همچون دستاوردهای طرح هدایت است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، جانشین وزیر در طرح هدایت در انتها به انتظارات خود از مدیران کل استان ها پرداخت و اظهار داشت: راه اندازی کارگروه طرح هدایت در سطح استانی، منطقه ای و مدرسه ای، استفاده از تمامی ظرفیت های استان ها، راه اندازی پویش های مردمی، به روز رسانی مدام سامانه طرح هدایت و انتقال تجربیات استان ها همچون مواردی است که استان ها باید لحاظ کنند.




منبع:

1400/03/08
22:39:09
0.0 / 5
214
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین