معرفی اولویت های بهبودی آموزش در سال 2021

معرفی اولویت های بهبودی آموزش در سال 2021

خراسان رضوی زمان آتشسوزی خانه، نگران بزرگی، رنگ دیوار یا کوچکی آشپزخانه نیستید و هدف مهم، مهار آتش است. در بخش آموزش هم همین بحث مطرح است، تعطیلی طولانی مدت مدارس به علت بیماری همه گیر کووید - ۱۹ برای سیستم های آموزشی در یک قرن گذشته بدترین شوک و بدترین رکود اقتصادی در دهه گذشته بوده است.


به نقل از ورد بانک، نتایج گزارش ها نشان داده است که بیشتر از ۱.۶ میلیارد کودک به صورت همزمان، چندین ماه آموزش را ازدست داده اند. پیشبینی شده است که تعطیلی مدارس و اختلالات ناشی از آن در مشارکت و یادگیری مدارس، با عنایت به درآمد، در آینده به ضررهای بالغ بر ۱۰ تریلیون دلار منجر شود.
بخش آموزش در برگیرنده خدمات بهداشتی، تغذیه ای، روانی و اجتماعی است، در نتیجه رفاه کلی کودکان به صورت قابل توجهی کاهش یافته، چونکه به یادگیری کودکان صدمه بسیاری وارد شده است و بهبودی باید بلافاصله شروع شود. بنابراین سازمان های یونسکو، یونیسف و بانک جهانی، مأموریت مشترک بهبودی آموزش را بر مبنای سه اولویت بازگرداندن همه کودکان به مدارس، بهبودی صدمه های یادگیری و آماده سازی و پشتیبانی از معلمان در نظر گرفته اند.
اهداف بلندپروازانه ای برای هر اولویت تعیین شده است. پیشرفت در این حوزه را از راه شاخصهای موجود به دنبال چارچوب نظارت اهداف توسعه پایدار (SDG) و همینطور تلاشهای جدیدتر مانند نظرسنجی مشترک یونسکو، یونیسف و بانک جهانی در بیشتر از ۲۰۰ کشور و منطقه در مورد پاسخ آموزش ملی به تعطیلی مدارس و بهبودی پس از کرونا را با ابزارهای جدید نظارتی بر تلاش مجدد مدارس و برنامه ریزی بهبودی توسعه خواهند داد.
اولویت اول: بازگشت همه کودکان به مدرسه ایمن و حامی
همه دانش آموزان باید پیش از آخر سال ۲۰۲۱ برای آموزش کامل یا تاحدودی حضوری به مدرسه برگردند. بیشتر از ۱۶۸ میلیون کودک تا ماه مارس ۲۰۲۱ در سرتاسر جهان به مدت یک سال از هر نوع یادگیری حضوری محروم شده اند و البته این آمار شامل کودکانی نمی گردد که به علت همه گیری، به صورت کامل ترک تحصیل کرده اند.
مدارس فقط برای آموزش کودکان نیستند و نقش مهمی در رفاه و رشد کودکان دارند و کودکانی که در معرض خطر ترک تحصیل قرار دارند را تشویق به ادامه تحصیل می کنند، برای بعضی از کودکان، وعده های غذایی و واکسن عرضه می دهند و به کودکانی که در معرض خشونت قرار دارند، حمایت روانی و اجتماعی عرضه می کنند اما ماه هاست که این خدمات وجود ندارند ازاین رو طی یک سال کودکان باید به مدارسی بازگردند که این حمایت های همه جانبه برای یادگیری، سلامتی و رفاه آنان به خوبی صورت گیرد.
تجربه مدارس بازگشایی شده در سرتاسر جهان نشان می دهد، اگر بیماری به صورت کامل کنترل نشده و پوشش واکسیناسیون هم کم باشد، مدارس می توانند بازگشایی شوند و تمام اقدامات ممکن برای بازگشایی ایمن را انجام دهند. نتایج بررسی ها نشان داده است که کودکان نسبت به بزرگسالان، ویروس کرونا را کمتر انتقال می دهند و در صورت مبتلا شدن به بیماری، کمتر به نوع شدید مبتلا خواهند شد. همچنین، رعایت موارد برای کاهش انتقال بیماری مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، تهویه هوا و شستن دست ها می تواند در کاهش انتقال بیماری موثر باشد.


اولویت دوم: بهبودی افت یادگیری
کودکان در سرتاسر جهان، زمان آموزشی قابل توجهی را ازدست داده اند که در یادگیری به ضررهای قابل توجه هم تبدیل خواهد شد. نمی توان تصور کرد که دانش آموزان هنگام بازگشت به مدرسه، با فرض تسلط بر مفاهیم سال گذشته، به سادگی به کلاس جدید برگردند.
با استفاده از نتایج رکود بزرگ اقتصادی در ایالات متحده دریافتیم که در بحران فعلی، آموزش های اصلاحی را با تمرکز بر سواد پایه و مهارت های عددی گسترش دهیم. فناوری های دیجیتال تا آنجا که می توانند باید از این تلاش ها پشتیبانی کنند، بعنوان مثال، سیستم های آموزشی از راه نرم افزار یادگیری تطبیقی به سمت گسترش آموزش های درمانی سوق داده شوند. طرح های تدریس خصوصی امکان دارد از نظر فنی پشتیبانی نشده باشند اما حائز اهمیت هستند. در انتهای سال جاری، عرضه گزارش کشورهایی که مدارس آنها از این نوع حمایت در هر سطح تحصیلی بهره برده اند، ضروریست.
آموزش های درمانی (کمک به دانش آموزان جهت دستیابی به شایستگی های مورد انتظار در مهارت های اصلی آکادمیک مانند سواد و اعداد) پیش از همه گیری، بخصوص در فقیرترین کشورها مانند یک کالای لوکس عمل می کرد و به ندرت توسط مدارس خدمات دهنده به جمعیت محروم عرضه می شد.
بهبودی این ماه های ازدست رفته در یادگیری، چالش برانگیز است و احتیاج به خودکنترلی، پشتکار و تصویر مثبت از خود دارد. پیش از بحران کرونا، یادگیری عاطفی و اجتماعی هم مانند آموزش های درمانی، کالاهای لوکس بود اما هم اکنون باید برای بازگرداندن کودکان در راه اصلی قرار گیرد و البته در انتهای سال جاری، کشورها باید گزارش کنند که مدارس آنها تا چه اندازه یادگیری عاطفی و اجتماعی را در آموزش گنجانده اند.
درنظرگرفتن موارد فوق برای پیشگیری از دست دادن این نسل، در اولویت بندی عناصر برنامه درسی، تنظیم روزهای مدرسه و در صورت لزوم، گسترش نیروی کار به سرمایه گذاری های بزرگ مالی و همینطور تصمیم های خلاقانه مدیریتی نیاز دارد.


اولویت سوم: آماده سازی و توانمندسازی معلمان
معلمان در مهار صدمه های کرونایی آموزش در خط مقدم هستند و برای این کار به حمایت نیاز خواهند داشت. آنان باید به کودکان در آموزش موارد گذشته و برنامه درسی سالجاری کمک کنند. همچنین، آنان برای اجرای آموزش های درمانی و یادگیری عاطفی و اجتماعی به آموزش و پشتیبانی اضافی احتمالی نیاز خواهند داشت، چونکه برای خیلی از معلمان این موارد بعنوان وظایف جدید به حساب می آید.
به همین ترتیب، معلمان احیانا احتیاج به آموزش در زمینه یادگیری از راه دور یا روش های ترکیبی خواهند داشت، چونکه این روش ها (آموزش از راه دور و به صورت مجازی) بخشی از آموزش رسمی آنان نبوده است و باید برای ارزیابی سطح یادگیری دانش آموزان خود و تخمین حمایت موردنیاز، حداقل مجموعه ای از ابزارها و ملزومات را دریافت نمایند. همه معلم ها باید تا آخر سال برای آموزش های درمانی، یادگیری عاطفی و اجتماعی و یادگیری از راه دور آماده باشند.
معلمان همینطور باید نگران سلامتی خود باشند، چونکه در مبتلا شدن به بیماری نسبت به دانش آموزان با خطر بیشتری مواجهند و احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به نوع شدید بیماری دارند. البته شواهد نشان داده که مدارس نسبت به مشاغل دیگر کم خطرتر هستند، اما باید در تمامی کشورها، پس از واکسیناسیون کادر درمان و جمعیت های پرخطر، معلمان در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.
سازمان های یونسکو، یونیسف و بانک جهانی در داخل کشورها با هم متحد می شوند تا به دولت ها و مسؤلان مدرسه در رسیدن به این مأموریت مهم کمک کنند همینطور با دولت ها برای در اولویت قراردادن بودجه آموزش برای این سه اولویت همکاری خواهند کرد. این سازمان ها علاوه بر ردیابی و پایش جهانی بازگشایی و بهبودی، از کشورها پشتیبانی خواهند کرد و یادگیری در کلاس و پس از بازگشایی مدارس را ارزیابی خواهند کرد تا بتوانند نیازهای دانش آموزان را تشخیص دهند و میزان افت یادگیری را تخمین بزنند.
همینطور بهبودی مدارس و پشتیبانی از فعالیتهای کلاسی در سرعت بخشیدن به یادگیری و اجرای طرح های آموزشی و پشتیبانی از توسعه حرفه معلمان همچون مهارت های ویژه مورد نیاز این بحران ادامه خواهد یافت. کارشناسان عنوان کردند: در اوایل سال ۲۰۲۲، پیشرفت این سه اولویت ارزیابی خواهد شد، امیدواریم بتوانیم به شما بگوییم که آتشسوزی در آموزش مهار شده است و می توانیم به بهبودی طولانی مدت توجه بیشتری داشته باشیم.




منبع:

1400/03/02
22:06:22
0.0 / 5
1011
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین