روند تدوین راهنماهای برنامه درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اعلان اینکه مفاهیم اساسی، مهارت های اساسی و ارزش های اساسی سه رکن بنای برنامه درسی هستند و نباید به یکی از آنها بی توجهی شود اظهار داشت: ارزش ها با رعایت ضوابط منطقی و اصول عملی باید در قالب راهنماهای برنامه درسی لحاظ شود و نباید ارزشها به هر شکلی بیان شود و دانش آموز را ارزش زده نماییم.
حسن ملکی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ارزش ها در جای جای برنامه درسی باید ظاهر شود و دانش آموزان را در جهت معین و مطابق فلسفه تربیتی حاکم بر جامعه پرورش دهد اظهار نمود: همه کشورها به این مساله توجه دارند و نظام تربیتی خودرا با ارزشهای مورد نظرشان ترکیب میکنند.
وی ادامه داد: اصولا بوسیله درونی سازی ارزشهاست که هدفهای اساسی هر کشور تحقق پیدا میکند. کتابهای درسی هر کشوری صبغه فرهنگی هنری کشور را دارد. رنگ برنامههای درسی رنگ ارزشهاست. بطور مثال آمریکا تلاش میکند با آموزش ارزشها، لیبرال دموکراسی آمریکایی را از دوره ابتدایی در کام دانش آموزان بریزد و او را آمریکایی تمام عیار بار میآورد. یا کشور عربستان تلاش میکند باورهای خودرا به دانش آموزانش انتقال دهد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اساسا هر برنامه درسی، ایدئولوژیک است اظهار داشت: علت تنوع برنامههای درسی آمیختگی ایدئولوژی با آنهاست. ارزشها اگر در قالب نباشد نقص است؛ بعنوان مثال اگر به عنصر خانواده در برنامه درسی توجه نشود نقص است. این موارد حالا در برنامه درسی آورده شده است.
ملکی افزود: کلید واژه اساسی ما در برنامه ریزی درسی ابتنا است و برنامه درسی باید مبتنی بر اسناد ملی باشد. در بعضی برنامهها ارزشهای مشترک و خاص وجود دارد و اگر این ارزش ها مشخص نشوند، برنامه های درسی سکولاریستی میشوند. شرایط کنونی شرایط بنا و مبنا است و نه شرایط همسو برنامههای درسی. این امر جزو محکمات برنامه درسی ما است.
وی با اشاره به اینکه وقتی بپذیریم تار و پود برنامه درسی سه رکن مفاهیم اساسی، مهارت های اساسی و ارزش های اساسی در پرتو ایده های کلیدی است، باید بپذیریم هر یک از این سه بخش استانداردهای خاص خودش را داشته باشد اظهار داشت: منظور از استاندارد یعنی حد مطلوب در یک چیز است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: استاندارد محتوا یعنی حد مطلوب محتوا و وقتی کلی گویی شود محتوا مطلوب نمی باشد. باید محتوا مطلوب و طلب کردنی باشد، نه اینکه حالت خواب و خیال داشته باشد. برای نوشتن محتوا ارزشهای کلی کارگشایی ندارد بلکه ارزشهای کلی باید صریحتر بیان شوند. مفاهیم و مهارتها نیز همین وضعیت را دارند.
ملکی افزود: این سه عنصر در حقیقت سه رکن بنای برنامه درسی هستند و نباید به یکی از آنها بی توجهی شود. ارزشها برای ما جایگاه خاص دارند ولی به این معنا نیست که به سایر عناصر بی اعتنایی شود. اینها مجموعا تار و پود برنامه درسی را می سازند.
وی افزود: بر طبق راهنمای برنامه درسی موظف به تمایزات منطقی و مکلف به ترکیب اصول هستیم. در سه عنصر محتوا باید متمایز عمل نماییم یعنی باید مفاهیم ارزش ها و استانداردهای ما استانداردهای خاص خودش را داشته باشد تا راهنما ایجاد شود و قدم های بعدی ما تولید بسته های تربیت و یادگیری است که کار اصلی است و همه چیز در این مرحله باید در هم تنیده شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اصرار کرد که باید در متون، این مسائل به هم بافته شوند برای اینکه ارزشها برای ما مهم می باشد. سند تحول بنیادین با بیانیه ارزشها شروع شده است. در قدم به قدم این متن ارزشها دیده میشود. ارزش ها با رعایت ضوابط منطقی و اصول عملی باید اجرا شود و نباید ارزشها به هر شکلی بیان شود و دانش آموز را ارزش زده نماییم. تا حالا اتفاق نیفتاده که راهنماهای برنامه درسی مبتنی بر برنامه های تحولی شود اما این مهم با همت کارشناسان سازمان پژوهش در حال تحقق است.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب