تهیه پیوست پژوهشی برای رتبه بندی معلمان

تهیه پیوست پژوهشی برای رتبه بندی معلمان

به گزارش مدیریت آموزش رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش برنامه های هفته پژوهش را اعلام نمود و اظهار داشت: شعار سال جاری با عنایت به موکدات مهم سندتحول و زیر نظام پژوهش، «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، فرهاد کریمی در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به اینکه اجرایی شدن برنامه ها و فعالیتهای حوزه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی در پژوهشگاه پیگیری و دنبال می شود اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این زیرنظام اجرایی شده و زمینه های عملیاتی آن فراهم گشته است.

وی ادامه داد: در همین چارچوب بخش هایی از برنامه های زیرنظام اصلاح و سرعت دهی به فرایندهای پژوهشی و غیره در برنامه های پژوهشگاه لحاظ شده است. در جهت ایجاد تنوع در محصولات پژوهشی و سفارش های سیاستی و مدیریتی حرکت کرده ایم.

کریمی با اشاره به اینکه مطالعات رصدی تحولات، پژوهش های طولی، روند پژوهی ها و... هم دنبال می شود تا بتوانیم به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهیم اظهار داشت: در چارچوب توسعه نوآوری های آموزشی پژوهش بنیان که از ظرفیت های مهم می باشد و امکان دارد مورد غفلت قرار بگیرد در دستورکار است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حوزه انتشارات هم کارهای اساسی در حال انجام می باشد و حجم تولیدات پژوهشی افزایش قابل توجهی داشته است اظهار نمود: در حوزه توسعه فرهنگ پژوهش هم یکی از ظرفیت های عملیاتی مهم توسعه برنامه " مدرسه پژوهش محور" است. در هفته پژوهش سال جاری شاهد مجموعه ای از فعالیتهای علمی و پژوهشی همکاران بودیم. شعار سال جاری با عنایت به موکدات مهم سندتحول و زیر نظام پژوهش، «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» است.

کریمی افزود: پیشران اصلی سند تحول از نگاه ما مدارس هستند. در حوزه پژوهش هم مدرسه است که می تواند ظرفیت های عملیاتی جدی از بعد سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. چون در سند تحول فاصله گرفتن از روحیه حافظه محوری مورد توجه است، نگاه پرسشگرانه و پژوهش محور دانش آموزان در مدرسه بسیار مهم و پیش برنده است. این فرآیند فرهنگی با استفاده از ابزار علم می تواند به فکر راهکارهای مواجهه و حل مسائل پیرامونی باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه در مدرسه سه ضلع و بازیگر اصلی معلم، مدیر و دانش آموز را داریم اظهار داشت: این سه ضلع ظرفیت و رکن تعلیم و تربیت پیشرفته تلقی می شوند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: چارچوب فعالیتهای هفته پژوهش به دلیل شرایط خاص ناشی از کرونا به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است. پژوهشگران برتر در حوزه های مختلف شناسایی و در هفته پژوهش معرفی می گردند. فراخوانی در جهت عملکرد مدارس پژوهش محور داشتیم که آثار خوبی رسیده و نتایج آن در هفته پژوهش اعلام می شود.

کریمی ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که افق پژوهشی اینده را ترسیم می کند اظهار داشت: برنامه هایی را با عنایت به مفاد بیانیه تنظیم کرده ایم. زیرنظام پژوهش و اساسنامه پژوهشگاه مطالعات هم اسناد مهم دیگر در حوزه کاری ما هستند که برنامه هایمان بر مبنای آنها طراحی و اجرا می شود.

وی درباره مبحث حذف معاونت پژوهشی از ساختار ادارات کل استان ها اظهار داشت: دو معاونت مالی اداری و پژوهشی ادغام شده اند و به یک معاونت تبدیل گشته اند. در زمان وزارت آقای بطحایی به صورت مکتوب درباره تبعات ادغام معاونت پژوهشی نکاتی را متذکر شدیم. اما در مقابل کوچک سازی ساختار وزارتخانه اجبار قانونی داشتیم و تا آخر برنامه ششم باید دستگاه ها ۱۵ درصد از ساختار خویش را کاهش می دادند که این عمل در جهت اجرای قانون صورت گرفت. البته استفاده از ظرفیت های مالی برای بخش پژوهش با این ادغام مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.

کریمی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هم به ساختار مناسب و ساختار قابل اجرا نیاز دارد تا بتواند سندتحول را به نحو مناسبی اجرا نماید اظهار داشت: بنده خودم موافق ادغام دو معاونت نبودم اما در نهایت تصمیم سازی باید بر مبنای ظرفیت های واقعیتی صورت گرفت. ما تمام تلاش خویش را می نماییم تا ظرفیت های عملیاتی بخش پژوهش به نحو مناسبی محقق شود. شورای سیاست گذاری هماهنگی تحقیق و توسعه وزارت آموزش و پرورش هم به تازگی به تصویب وزیر آموزش و پرورش رسیده که می تواند کمک کننده باشند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پیوست های پژوهشی لایحه رتبه بندی معلمان اضافه کرد: حداقل در سه جلسه به مبحث ورود کرده ایم و موارد لازم را مطرح کرده ایم که تدوین لایحه هم مورد توجه قرارگرفت و آخرین نسخه لایحه در دست بررسی می باشد که باید در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی برسد.

وی درباره آموزش های غیرحضوری هم اظهار نمود: درحال حاضر مدارس با وضعیت قابل قبول آموزش حضوری فاصله دارند. بر مبنای نیازهایی که در سیستم وجود دارد باید تصمیم گیری صورت گیرد که به نظر می آید تصمیم بر ادامه آموزش ها به صورت مجازی معقول و منطقی به نظر می آید تا زمانی که مخاطرات آموزش حضوری از حیث سلامت دانش آموزان کاهش پیدا کند. در ۹ ماه اخیر مجموعه پژوهش های انجام شده در چارچوب یک مجموعه جمع آوری شده است. علاوه بر سه پژوهش جامع انجام شده، درباره دیدگاه های والدین در زمینه آموزش های مجازی و مدرسه تلویزیونی تحقیقی هم در حال انجام می باشد.

وی به نتایج پژوهشی درباره شبکه شاد که در تیرماه و مرداد ماه انجام شده بود اشاره نمود و اظهار داشت: در آن زمان این نتایج به دست آمده بود که سرعت بارگذاری محتوا پایین است. سرعت برقراری ارتباط پایین است. دانش آموزان و معلمان ما گاها کار با شاد را بلد نیستند. شاد ظرفیت های کاملی نداشت که البته حالا تقویت شده است. همینطور بخش قابل توجهی از دانش آموزان و معلمان از شاد استفاده می نمایند که در همه زمینه ها مطلوب نمی باشد.

کریمی افزود: درباره ارزشیابی پایانی هم باید گفت برگزاری امتحانات آنلاین و برخط نیازمند فراهم شدن زیرساخت های لازم همچون اینترنت پرسرعت است اما با عنایت به شرایط موجود به نظر می آید باید به سمت ارزشیابی حضوری با رعایت پروتکل ها حرکت نماییم که می تواند تضمین کننده یادگیری موثر به شکل بهتری باشد.
کریمی با اشاره به اینکه ۲۲ تا ۲۷ آذر ماه بعنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است اظهار داشت: در روز نخست با حضور دو وزیر شاهد تقدیر از دانش آموزان پژوهشگر خواهیم بود. در روز سوم که روز ملی پژوهش است هم مراسم ملی تقدیر از پژوهشگران اجرا و برگزیدگان ۱۰ بخش معرفی خواهند شد.

رئیس پژوهشگاه ضمن اشاره به اینکه از بین ۳۴۰۰ دانش آموز پژوهشگر در دوره ابتدایی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز پژوهشگر در دوره متوسطه داریم که آثاری ارسال کرده اند و ۳۱ دانش آموز پژوهنده تقدیر می شود اظهار نمود: سه دانش آموز هنرستانی هستند که آثارشان در جشنواره معرفی خواهد شد. آثار دانش آموزان پژوهشگر برتر منتشر خواهد شد. همینطور سال جاری آثار معلمان پژوهنده به دست ما رسیده و آثار برگزیده معرفی می گردند، شبکه معلمان پژوهنده را هم تشکیل داده ایم.

کریمی درباره بودجه پژوهشی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم اظهار داشت: بودجه پژوهشی سال جاری رشد ۴۰ درصدی دارد، هرچند کافی نیست و باید به سمت افزایش بیشتر بودجه برویم.

وی درباره طرح مدرسه پژوهش محور بیان نمود: مدرسه پژوهش محور طرحی است تا بدانیم مولفه های پژوهش محوری در مدارس کدام هستند. در فاز اول عرضه آموزش های لازم به مدیران و معلمان جهت استفاده از ظرفیت های پژوهش مدنظر است. مدرسه پژوهش محور، مدرسه یادگیرنده و خودراهبر است که توانایی تغییر و بهبود مستمر خودش را دارد.




منبع:

1399/09/22
12:39:31
5.0 / 5
438
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین