نگرانی از افزایش آمار بازماندگان از تحصیل در مناطق چند زبانه در روزهای كرونایی

نگرانی از افزایش آمار بازماندگان از تحصیل در مناطق چند زبانه در روزهای كرونایی

سرپرست پژوهشكده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینكه متاسفانه شیوع كرونا آمار بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری كه یكی از معضلات مهم آموزش و پرورش بوده را افزایش خواهد داد اظهار نمود: ما نگران هستیم عدم حضور دانش آموزان در این مناطق بخصوص در مناطق مرزی، محروم و دوزبانه به یك رویكرد تبدیل گردد.


رضا کلانتری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه طبق گزارش یونسکو در سال تحصیلی گذشته، شیوع کرونا در ۱۸۶ کشور، به صورت سراسری و یا حداقل بخشی از آموزش را تعطیل و بیشتر از ۹۰ درصد جمعیت دانش­ آموزی را خانه­ نشین کرد اظهار نمود: شاید تابحال هیچ بحرانی به این اندازه مدارس و اجتماعات را تعطیل نکرده بود.
وی ادامه داد: به نظر می آید آموزش و پرورش کشورها از این وضعیت به شدت صدمه دیده است. با بیان ماندگاری این ویروس نه تنها در ماه­ های آینده بلکه برای چند سال پیش رو، آموزش و پرورش کشورمان بخصوص در مناطق روستایی و مناطق محروم با چالش های بسیار جدی روبروست.


به روز رسانی و تغییر شیوه نامه های بازگشایی مدارس با عنایت به وضعیت هر کشوری پس از شیوع کرونا

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید کشورها با عنایت به وضعیت شیوع کرونا، تصمیم های متفاوتی در مورد چگونگی و زمان بازگشایی مدارس اتخاذ نموده اند و شیوه نامه­ های مختلفی را در مورد نحوه حضور دانش آموزان در مدارس تهیه کرده اند، اظهار نمود: نکته جالب توجه در تدوین شیوه نامه­ ها این است که خیلی از کشورها با عنایت به داده­ های جدید در مورد بیماری، وضعیت کشور، رفتار دانش آموزان و تعهد خانواده­ ها، شیوه نامه­ ها را تغییر داده و به روز رسانی می­ کنند.
وی ادامه داد: بعنوان نمونه در کشور انگلیس این شیوه نامه از جولای تا آگوست سالجاری پنج مرتبه بازنگری شده است.
سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به نتایج پژوهشی که به بررسی نحوه بازگشایی مدارس در کشورهای مختلف جهان در شرایط شیوع کرونا پرداخته است، اشاره کرده و اظهار داشت: دولت­ ها با عنایت به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اقتصادی کشورشان سیاست­ های متفاوتی را برای بازگشایی مدارس در نظر گرفته­ اند و بر مبنای تحقیق انجام گرفته در این مرکز پژوهشی، سه رویکرد را می توان در مورد بازگشایی مدارس در کشورهای مختلف مشاهده کرد.


کشورهایی که مدارسشان را تعطیل نکردند

کلانتری افزود: گروه اول کشورهایی هستند که وضعیت بهتری در مورد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ داشتند و پارسال مبادرت به تعطیلی سراسری مدارس نکردند. بعنوان نمونه کشورهای سوئد، دانمارک، تایوان، اروگوئه و ژاپن و حتی چین همچون کشورهایی هستند که مدارس را به صورت عمومی تعطیل نکرده اند.
وی ادامه داد: دولت تایوان مدارس را تعطیل نکرده و هر دو هفته یک مرتبه ماسک جدیدی به همه کودکان عرضه می دهد. مدارس سوئد هم در جریان همه گیری کرونا، تعطیل نشدند. فقط دانش آموزان ۱۶ سال به بالا در خانه ماندند و یادگیری از راه دور را انجام دادند.
سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اظهار داشت: با این وجود، پژوهش جامعی در خصوص اینکه این بیماری چگونه بر معلمان، والدین و سایر بزرگسالان در مدارس تاثیر گذاشته است، انجام نگرفته است.


ژاپن برای پیشگیری از انتشار کرونا در مدارس چه کرد؟

کلانتری افزود: دانمارک ابتدا مدارس و مراکز مراقبت روزانه را برای کودکان زیر ۱۲ سال افتتاح نمود، به این علت که آنها در معرض خطر کمتری از ویروس قرار دارند اظهار داشت: دانش­ آموزان ژاپنی هم در ایام متناوب به صورت حضوری در کلاس شرکت می­ کنند، به صورتی که فقط نصف ظرفیت کلاس پر می شود. فاصله اجتماعی در کلاس و سلف سرویس­ ها رعایت می­ شود و دانش آموزان روزانه تحت بررسی دما قرار می­ گیرند.


اروگوئه پیشگام در گشودن درهای مدارس روستایی

وی ادامه داد: اروگوئه یکی از نخستین کشورهایی بود که دانش آموزان خویش را با استفاده از رویکرد مرحله ای به مدرسه بازگرداند. در اواخر آوریل، اروگوئه مدارس را در مناطق روستایی­ که جمعیت دانش آموزان کمتر است، بازگشایی کرد.


بازگشایی مدارس مالزی با در نظر گرفتن ابعاد و فضای آموزشی

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گروه دوم کشورهایی هستند که بازگشایی مدارس را بر مبنای وضعیت منطقه یا ابعاد فضای آموزشی برنامه ریزی کرده اند عنوان کرد: بعنوان مثال کشور مالزی می خواهد با استفاده از سه مدل مختلف ایمنی، مدارس را بازگشایی کند. طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش آن کشور، مدارسی که فضای عمومی و کلاس های بزرگی دارند می توانند با رعایت فاصله ایمن و با استفاده از ماسک در یک جلسه حاضر شوند.
کلانتری افزود: در مدارسی که فضای متوسطی دارند دانش آموزان به دو قسمت تقسیم شده و یک روز در بین در مدرسه حاضر می شوند. در مدارسی که فضای کوچکی دارند دانش آموزان به چند گروه تقسیم شده و به صورت چرخشی در مدرسه حاضر می شوند.


حضور اختیاری دانش آموزان در مدارس ایران

وی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس در کشور ما هم ابتدا بر مبنای وضعیت قرمز، زرد و سفید مناطق طبقه بندی شد که در نهایت بر اولویت حضور دانش آموزان در همه مناطق تاکید و سپس حضور در مدرسه اختیاری شد اظهار داشت: کشور ترکیه انتقال تدریجی حضوری دانش آموزان را برگزیده است. دانش آموزان در این کشور در تاریخ ۳۱ آگوست از راه دور مدرسه را شروع می­ کنند.
سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: انتقال تدریجی به آموزش حضوری از ۲۱ سپتامبر آغاز می­ شود و به نحوه رفتار مسئولانه خانواده­ ها و دانش­ آموزان در بین بیماری همه­ گیر کووید ۱۹ بستگی دارد و در صورت افزایش موارد مبتلا شدن به ویروس کرونا، بازگشایی را سه هفته به تأخیر می اندازند.
کلانتری اضافه کرد: بیشتر از ۲۰۰۰ بازرس قبل از بازگشایی برنامه ریزی شده­، استانداردهای مدارس را بررسی کرده­ اند.


بازگشایی مدارس کشور آذربایجان بر حسب سن دانش آموزان

وی با اشاره به اینکه مدارس در کشور آذربایجان بر مبنای سن دانش آموزان بازگشایی می شود و از ۱۵ سپتامبر، مدارس ابتدایی و کودکستان­ ها مراحل کار خویش را از سر می­ گیرند اظهار داشت: ابتدا مهدکودک­ ها در مناطقی با کمترین تعداد افراد آلوده و سپس در سرتاسر کشور افتتاح می شوند. دلیل این امر صدمه پذیری بیشتر دانش­ آموزان بزرگتر در مقابل ویروس کرونا است. از ۱۵ اکتبر برنامه ریزی شده است که دانش آموزان دبیرستانی باردیگر در مدارس حاضر شوند البته به شرطی که وضعیت اپیدمیولوژیک پایدار باشد.


هند و فیلیپین برنامه مشخصی برای بازگشایی مدارس ندارند

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به گروه سوم کشورها اظهار داشت: گروه سوم کشورهایی مانند هند و فیلیپین هستند که برنامه مشخصی برای بازگشایی مدارس با حضور دانش آموزان را ندارند. در کشور فیلیپین تشکیل کلاس های حضوری تا زمان کشف واکسن موثر به تاخیر افتاده است.
کلانتری تصریح کرد: در این میان نکته قابل توجهی که باید مدنظر قرار داد مبحث استفاده بهینه از وضعیت به وجود آمده است. آیا ما می­ توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل نماییم یا مانند خیلی از مسائل پیچیده آموزش و پرورش فرصت ها را از دست خواهیم داد؟.
وی ادامه داد: آیا برنامه­ های تحول آفرین سند تحول بنیادین در استفاده هدفمند و خلاقانه از آموزش های مجازی به صورت جدی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر؟ و آیا مبحث تمرکز زدایی و آزاد سازی بخشی از زمان برنامه درسی با عنایت به وضعیت پیش آمده به شکل جدی اجرا خواهد شد؟.
سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در راهکار ۲-۱۳ برنامه درسی ملی برنامه ریزی برای بخشی از زمان تعلیم و تربیت با عنایت به شرایط و اقتضائات استان، منطقه و مدرسه، به خود مدارس سپرده شده است اظهار داشت: باید به بهترین نحو از این راهکارها استفاده نماییم و بحث تمرکز زدایی و آزاد سازی بخشی از زمان برنامه درسی را با توجه وضعیت قرمز و زرد و سفید مناطق تنظیم نماییم.
کلانتری افزود: با این وضعیت مدت حضور آموزش کم شده و حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس می تواند چرخشی و سیار باشد. چه ضرورتی دارد برای یک منطقه کم جمعیت هم مانند یک شهر بزرگ تصمیم بگیریم و مثل یک مرکز استان مدارس را تعطیل یا بازگشایی نماییم و مانند یک کلانشهر سر ساعت ۷ بامداد دانش آموز را به مدرسه بفرستیم؟.
وی با اشاره به اینکه سبک زندگی خانواده­ ها تغییر کرده و متنوع شده است و ما باید این شرایط را درک نماییم اظهار داشت: حدود ۳۵ درصد از مدارس در مناطقی هستند که تعداد دانش آموزان کمتر از ۵۰ نفر دارند و بیشتر ابتدایی هستند.
سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه شیوع کرونا آمار بازمانده از تحصیل در مناطق روستایی و عشایری که یکی از معضلات مهم آموزش و پرورش بوده را افزایش خواهد داد اظهار نمود: ما نگران هستیم عدم حضور دانش آموزان در این مناطق بخصوص در مناطق مرزی، محروم و دوزبانه به یک رویکرد تبدیل گردد. از طرفی بخش عظیمی از این دانش آموزان همزمان به اینترنت مناسب، گوشی هوشمند و یا کامپیوتر و لپ تاپ دسترسی ندارند و تهیه این ابزارها جز اولویت ها و توان خانواده ها نیست. ازاین رو بخشی از آموزش در این مناطق باید حضوری باشد بخصوص دانش آموزان ابتدایی که بیشتر از دانش آموزان بزرگتر به یادگیری تعاملی و حضوری نیاز دارند.
وی ادامه داد: می توان در جهت اسناد بالادستی در جهت ارتقای جایگاه مدرسه، اختیاراتی به مدیران داد تا برنامه های غیرمتمرکز برای مدرسه تدوین کنند. بعنوان مثال مدیران این مناطق می توانند مدرسه را حداقل از ۹ بامداد آغاز کنند تا دانش آموز فرصت کافی برای صبحانه در منزل را داشته باشد و این مورد نگرانی خانواده ها را کم خواهد نمود.
سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بهرحال، کشورهای مختلف بر مبنای وضعیت و شرایط به وجود آمده برنامه های متنوعی را برای بازگشایی مدارس با طبقه بندی مناطق به نقاط کم خطر و پر خطر، ابعاد فضاهای آموزشی و مناطق کم جمعیت و پرجمعیت برنامه ریزی کرده اند اظهار داشت: البته ادامه روند آموزش در مدارس به رفتار دانش آموزان و خانواده­ ها بستگی دارد.
کلانتری اضافه کرد: در عین حال هم مسؤلان و هم خانواده ها به داده­ های قابل اعتماد و به روزی نیاز دارند تا بتوانند به صورت مستمر شیوع بیماری را ارزیابی کنند و در صورت ضرورت سریع تغییر مسیر دهند. لازم است همواره این گزارش ها به صورت شفاف از سوی ستاد ملی کرونا عرضه شود.




منبع:

1399/06/24
13:47:32
5.0 / 5
1198
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین