مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همكاریهای حوزه و آموزش و پرورش:

بیشتر از 80 درصد نقدهای حوزه علمیه از كتب درسی اعمال شده است

بیشتر از 80 درصد نقدهای حوزه علمیه از كتب درسی اعمال شده است

به گزارش مدیریت آموزش علیرضا حاجیان زاده اظهار داشت: در طرح مشترك نقد كتب درسی آموزش و پرورش در حوزه علمیه و دریافت نظرات كارشناسان حوزوی بیشتر از ۸۰ درصد آن نقدها از جانب سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اعمال شده است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، علیرضا حاجیان زاده مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش طی سخنانی در سی و چهارمین اجلاس سراسری رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به سفر سال ۱۳۸۹ مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم اظهار نمود: سفر معظم له به قم و تاکید ایشان بر وظیفه مهم و حساس روحانیت در تربیت نیروهایی که توانایی تأثیرگذاری و جهت دهی صحیح فرهنگی در آموزش و پرورش داشته باشند، باعث شد فعالیت ستاد همکاریها شتاب مضاعفی بگیرد. مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: از طرفی دیگر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به مشارکت دستگاه ها و نهادها برای تحقق سند تحول اشاره شده و همچون مشارکت حوزه های علمیه کرارا مورد توجه قرار گرفته است. وی تصریح کرد: همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش سابقه طولانی دارد؛ اما از ۱۴ سال پیش، عنوان «ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش» تثبیت شد و در این سال ها برنامه ها و طرح های متنوع و گوناگونی توسط این ستاد به اجرا درآمد اما از سال قبل موفق شدیم برنامه ۵ ساله ای را با جامعیت موضوعی و مستند به مفاد سند تحول و چشم انداز حوزه طراحی نماییم حاجیان زاده افزود: ما ۵۵ برنامه زیر نظام سند تحول را که با مشارکت حوزه های علمیه باید تحقق پیدا کند احصا کردیم و برنامه ۵ ساله را ناظر بر آن برنامه ها، تدوین و عملیاتی کرده ایم. در واقع، این برنامه ۵ ساله "برنامه اجرای سند" در این حیطه است که از سال قبل اجرای آن شروع شده و سال جاری وارد دومین سال آن می شویم.. دبیر ستاد همکاریها با اشاره به راه اندازی یک تشکیلات قرارگاهی اضافه کرد: در رأس این تشکیلات شورای سیاستگذاری با ریاست عالی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه کشور و عضویت معاونین دو طرف و رؤسای سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، حوزه علمیه خواهران و سایر نهادهای مرتبط می باشد. ۷۰۰ کمیته همکاری در سرتاسر کشور فعال است وی با اشاره به فعالیت کارگروه های تخصصی با عنوان های پژوهش، برنامه ریزی درسی، تبلیغ و امور فرهنگی، تربیت نیروی انسانی و مدارس وابسته در دبیرخانه ستاد، اظهار نمود: کمیته های همکاری حوزه و آموزش پرورش علاوه بر مرکز استان به ریاست نماینده محترم ولی فقیه و نایب رئیسی مدیرکل آموزش و پرورش استان، در همه شهرها و مناطق کشور که بیشتر از ۷۰۰ کمیته می باشد، به ریاست امام جمعه و نایب رئیسی مدیر آموزش و پرورش در هر منطقه تشکیل می شود و این یک ظرفیت عظیم فرهنگی می باشد که در خدمت تعلیم و تربیت است و ما از آن بعنوان قرارگاه های فرهنگی تربیتی در استان و منطقه یاد می نماییم. مشاور عالی وزیر با اشاره به اینکه فعالیتهای ستاد همکاریها که عمده آن به صورت ستادی و بخشی به صورت منطقه ای در حال انجام می باشد، اظهار داشت: طرح تربیتی امین بعنوان یک طرح موفق در سرتاسر کشور فعال می باشد؛ به صورتی که ۴۵۰۰ مبلّغ خواهر و برادر به صورت ثابت در مدارس استقرار دارند و دوشادوش دانش آموزان، کادر مدرسه و خانواده ها بعنوان مشاور مذهبی، در پاسخ گویی به سوالات و شبهات دینی و اعتقادی نقش آفرینی می کنند. حاجیان زاده اضافه کرد: بخش دیگری از برنامه های ستاد، اعزام مبلّغ در روزهای مناسبتی است که سالانه تا ۳۰ هزار طلبه مبلغ به مدارس سراسر کشور اعزام می شوند. دبیر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود که مستقیم از شبکه سراسری شاد در حال پخش بود، اظهار نمود: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش از جانب حوزه های علمیه، بخصوص در مناطق محروم، یکی دیگر از زمینه های فعالیت ستاد همکاری ها می باشد که به چند روش، همچون خرید خدمات آموزشی تربیتی صورت می گیرد. هم اکنون، بیشتر از ۶ هزار روحانی مستقر در روستاها داریم که در نقاط دورافتاده کشور مشغول به خدمت هستند و نیمی از روز را می توانند متناسب با نیاز آموزش و پرورش منطقه در مدرسه محل استقرار تدریس داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: در بخشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش که تازگی به سراسر کشور ابلاغ گردیده است، در بند ۱/۶ تأمین کننده خدمات که نهادهای عمومی و غیردولتی هستند، حوزه های علمیه را هم مدنظر قرار داده تا از ظرفیت آنان استفاده گردد. حاجیان زاده خاطرنشان کرد: شیوه دیگر تأمین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش، ظرفیت روحانیون نظام وظیفه است که دوران خدمت وظیفه عمومی را در آموزش و پرورش سپری می کنند. سهمیه جذب این نیروها طی سه سال گذشته، از تعداد ۵۰۰ نفر در سال ۹۷ به تعداد ۲ هزار نفر در سال ۹۹ رسیده است و سال جاری با عنایت به شرایط کرونا، دوره آموزشی آنها به صورت مجازی برگزارمی شود. همینطور علاوه بر فعالیتهای تربیتی مجوز ۱۲ ساعت تدریس در بخشنامه ذکر شده است.. دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش اظهار داشت: سال قبل در انتخاب رشته دانش آموزان، رشته علوم و معارف اسلامی بیشتر از ۲۵ هزار داوطلب داشت که ما حد اغلب ۵ هزار نفر ظرفیت جذب در این رشته را داشتیم و با عنایت به این حجم از تقاضا باید کمک نماییم که هم مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا، مطهری و هدی ظرفیت خویش را بالا ببرند و هم از حوزه های علمیه درخواست کرده ایم از ظرفیت و توانشان جهت راه اندازی و دایر کردن مدارس جدید علوم و معارف اسلامی بهره مند شویم. تأسیس مدارس علوم اسلامی تحت لوای حوزه های علمیه وی از تأسیس مدارس علوم اسلامی تحت لوای حوزه علمیه اطلاع داد و اضافه کرد: با انجام این طرح، دانش آموزانی که قصد آشنایی با علوم اسلامی را دارند و می خواهند در محیط دانش آموزی باشند، می توانند از این مدارس برای ادامه تحصیل بهره مند شوند و از همکارانم در استان ها می خواهم دانش آموزان مستعد، مهذب و با اخلاق خویش را برای تحصیل در رشته های علوم و معارف اسلامی هدایت کنند تا با گذراندن این دوران، وارد حوزه علمیه شوند و نیازهای دینی و عقیدتی جامعه را پاسخگو باشند. در دوره مجازی معارف مهدوی بیشتر از نیم میلیون فرهنگی شرکت کردند وی به همکاری حوزه و آموزش و پرورش در آموزش ضمن خدمت فرهنگیان اشاره نمود و اظهار داشت: در روزهای نیمه شعبان موفق به برگزاری دوره معارف مهدوی ویژه فرهنگیان کشور شدیم که بیشتر از ۵۴۵ هزار نفر در این دوره حضور پیدا کردند.


منبع:

1399/06/14
10:54:09
5.0 / 5
1182
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین