اعلام برنامه های تابستانی اتحادیه دانش آموزان

اعلام برنامه های تابستانی اتحادیه دانش آموزان

دبیركل اتحادیه انحمن های اسلامی دانش آموزان ضمن تشریح برنامه های این تشكل و روند فعالیت پایگاه های اوقات فراغت تابستانی اظهار داشت: امیدواریم حضور ۱۰۰ هزار دانش آموز دبیرستانی را در برنامه های تابستانی شاهد باشیم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حسین تاریخی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سابقه تحول در آموزش و پرورش به سال ۷۹ بازمی گردد اظهار داشت: پس از آن جلسات هم اندیشی های خوبی برگزار گردید تا آنکه سال ۸۴ در شورایعالی انقلاب فرهنگی به شکل جدی پیگیری و منجر به تدوین سندتحول بنیادین شد.
وی ادامه داد: پس از تصویب سند در سال ۹۰ امیدهای جدی برای برداشته شدن گامهای جدی از جانب آموزش و پرورش برای تحول شکل گرفت. یکی از نقاط کلیدی و مهم سند تحول نگاهش به تربیت انسان چندساحتی است.
دبیرکل اتحادیه انحمنهای اسلامی دانش آموزان با اشاره به اینکه به نظر می آید جای گفتمان سازی و اقدام عملیاتی برای پیاده کردن سندتحول بنیادین خالی است اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که سند تحول از پنج منظر مورد توجه جدی قرار بگیرد. نخست تحول محتوایی است که بخش عمده آن به محتوای کتب درسی برمی گردد. اینکه چقدر محتوا کارآمد بوده است حالا محل سوال جدی است. همچنان درگاه انتقال محتوا از مسیر کتابهای درسی رخ می دهد در حالیکه می توان از روشهای دیگر بهرهمند شد هرچند در دوران کرونا تجربیاتی در اینباره داشتیم.
تاریخی افزود: دوم، تحول فرایندی است. همچنان برخی فرایندها حوزه حافظه محوری را تقویت می کند. مکانیسم آزمونها و ارزیابیها در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد، ارزیابیهای مکتوب تک بعدی آسیبهایی به روند آموزش وارد کرده است که متناسب با تربیت شش ساحتی نیست.
وی افزود: علاوه بر این مکانیسم کنکور هم مشخصا ناظر بر اطلاعات درسی و تحصیلی دانش آموزان است و نمی توان گفت تربیت باید شش ساحتی باشد، اما زمانی که خواستیم به او گواهی ارائه نماییم آنرا محدود به یک ساحت تربیتی نماییم. محور بعدی حوزه برنامه درس ملی است. تا وقتی برنامه درسی منطبق با سند تحول نباشد نمی توانیم انتظار یک تحول اساسی را داشته باشیم.
دبیرکل اتحادیه انحمن های اسلامی دانش آموزان محور بعدی تحول را تحول در نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: به نظرمی رسد بروز رسانی و نوگرایی در نیروهای آموزش و پرورش مورد نیاز است. از طرفی کسری نیروی انسانی و بازنشستگی تعداد بسیار زیادی از پرسنل باعث یک شتاب در بکارگیری نیرو شده، امیدواریم این فرآیند منجر به بکارگیری افرادی که صلاحیت ندارند نشود چونکه با آسیبهای جبران ناپذیری روبرو می شویم.
وی محور بعدی را تحول در حوزه تشکلها دانست و اضافه کرد: در سندتحول بنیادین به نقش تشکل ها اشاره شده، ورود دانش آموزان به تشکل های دانش آموزی در دوره متوسطه به مثابه شاخصی برای رشد شخصیت اجتماعی دانش آموزان است. بنا هست زیرنظام های مناسب با سندتحول تنظیم شود که امیدواریم هرچه سریعتر قطعی و ابلاغ شود.
تاریخی اضافه کرد: در همین راستا سلسله جلسات هم اندیشی تحت عنوان "گره تحول" ترتیب داده ایم و از اصحاب تعلیم و تربیت دعوت می نماییم در این جلسات شرکت نمایند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان به برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان در روزهای تابستان اشاره نمود و اظهار داشت: تاب آوری در منزل با هدف تعامل دانش آموزان با اعضای خانواده یکی از رویکردهای جدی ما در این تابستان برای پیشگیری از شیوع بیماری است. اینکه بتوانیم سطح تاب آوری را ارتقاء دهیم در دستورکار ماست. مهارت آموزی و غنی سازی اوقات فراغت در فضای مجازی هم از دیگر رویکردهای مدنظر است که در چارچوب جشنواره ستارگان دنبال می شود و سعی کردیم حضور فیزیکی و عموما مجازی دانش آموزان را در پایگاه ها از این طریق محقق نماییم.
وی ادامه داد: امیدواریم حضور ۱۰۰ هزار دانش آموز دبیرستانی را در برنامههای تابستانی شاهد باشیم. بیشتر از ۶۰۰ مربی را بکارگیری کردیم. محتواهای ما مشخصا با اولویت به دانش آموزان عرضه می شود اما به پیوست برای والدین و مهارت افزایی آنها هم محتواهایی عرضه می نماییم.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با اشاره به اینکه دورههای آموزشی تشکیلاتی طلایه داران فردا را خواهیم داشت و بیشتر از ۵۰۰۰ نفر تحت آموزشهای تشکیلاتی قرار می گیرند اظهار داشت: عمده آموزشها سال جاری از راه فضای مجازی عرضه می شود و اردوی حضوری به طور گسترده برگزار نمی گردد.

دبیرکل اتحادیه انحمن های اسلامی دانش آموزان با اشاره به اینکه اتحادیه مستقل و غیردولتی است و ما از منابع دولتی بهره مند نیستیم اظهار داشت: ۴۰ سال سابقه فعالیت ما نشان داده است هیچ وقت شخصیت دولتی نداشته ایم.
وی ادامه داد: اتحادیه کوشیده نقطه هدف مشخص و قابل دسترسی را برای خودش معین کند. نوجوانان با صدمه های اجتماعی مختلفی درگیر هستند که حل آنها برعهده دستگاه های متولی است. ما سعی کردیم روی نخبگان و زبدگان دانش آموزی سرمایه گذاری نماییم. شرط ورود به انجمن معدل بالای ۱۸ است. انجمن اسلامی در مدرسه با محوریت دانش آموزان برنامه های فرهنگی تعریف و طراحی می کند.
تاریخی در پاسخ به اینکه چرا از تعلیم و تربیت تک ساحتی انتقاد می کنید اما در مقابل خودتان آزمونهای علمی و... برگزار می کنید؟ اظهار داشت: ما به غیر از مجموعه آموزش و پرورش نیستیم و نمی توانیم سازوکاری رقم بزنیم که نسبتی با آموزش و پرورش ندارد. خیلی خوب بود که پروفایل و پرونده دانش آموزی داشتیم و عملکرد دانش آموز در ساحت های مختلف در طول سال در آن درج می شد. درباره شرط معدل بالای ۱۸ هم باید اظهار داشت که هدف ورود بچه هایی است که فونداسیون قوی دارند و دنبال دانش آموزانی نیستیم که از حوزه علمی و درسی گریزان هستند و برای فرار از درس خواندن به سمت فعالیتهای فرهنگی سوق پیدا کنند.
دبیرکل اتحادیه انحمن های اسلامی دانش آموزان درباره نحوه فعالیت پایگاه های تابستانی مجازی اظهار داشت: ۴۲۰ پایگاه مجازی به پشتوانه ۳۷۰ دفتر شهرستانی ما در تابستان فعالیت می نمایند. سفارش ای به برگزاری فعالیتهای تابستانی به صورت فیزیکی نداریم.



1399/04/16
17:13:30
5.0 / 5
2509
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین