الهیار تركمن مطرح كرد

ضرورت توجه به چارچوب توسعه آموزش و پرورش در نظام اقتصادی و اجتماعی

ضرورت توجه به چارچوب توسعه آموزش و پرورش در نظام اقتصادی و اجتماعی

به گزارش مدیریت آموزش معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: هنوز كلیات و چارچوب مشخص و دقیقی برای توسعه آموزش و پرورش در نظام توسعه اقتصادی، فرهنگی و ‏اجتماعی كشور دیده نشده است.


به گزارش خبرگزاری‬ مهر، علی الهیار ترکمن، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در‬ برنامه تلویزیونی‬ پرسشگر‬ که‬ شامگاه‬ گذشته‬ روی‬ آنتن رفت، از همه معلمان و ‏کارکنان آموزش و پرورش قدردانی کرد و اظهار داشت: سال جاری در شرایط خاص هفته معلم را گرامی می داریم و در کنار جهاد ‏سلامت، جهاد آموزشی هم شکل گرفته است. سال جاری جلوه های جدیدی از معلمی را شاهد بودیم. وی ادامه داد: اگر بخواهیم درباره تکریم معلم سخن بگوییم باید به سه جنبه توجه کنیم؛ تکریم سازمانی، تکریم اجتماعی و ‏تکریم فردی. هنوز کلیات و چارچوب مشخص و دقیقی برای توسعه آموزش و پرورش در نظام توسعه اقتصادی، فرهنگی و ‏اجتماعی کشور دیده نشده است. اگر یک نظریه پرداز توسعه در آموزش و پرورش نداشته باشیم که این جایگاه را مشخص ‏و تعریف کند وضعیت به همین منوال است.‏قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم افزود: این نظریه پردازی و توجه باید از داخل آموزش و ‏پرورش شکل بگیرد، دانشگاه ها حمایت کنند و این نظریه به نظام برنامه ریزی توسعه ای متصل شود. این گزاره که ‏‏"آموزش و پرورش کوچک دیده می شود" مگر در کشورهای دیگر مطرح نیست؟ آنها چه کرده اند که این دیربازدهی را ‏برطرف و آموزش و پرورش‬ را از کوچک انگاری خارج کرده اند؟ ‏الهیار اضافه کرد: در درجه اول نگاه ما به تحول در آموزش و پرورش یک نگاه کاملاً آرمانی است. مواردی را سیاست گذاری ‏می نماییم که در حد توان اجرایی دولت ما نیست. در درجه دوم آموزش و پرورش ما متاسفانه کارکردهای اجتماعی خودش را ‏کمرنگ کرده و به کارکردهای فردی رسیده است. اگر ما از دیربازدهی صحبت می نماییم در مقابل خانواده ها دارند راه خودشان را از آموزش و پرورش رسمی جدا می کنند. ‏وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش از نظر اقتصادی باید دارای کارکردهای اجتماعی باشد نه کارکردهای فردی اظهار داشت: این ‏موضوع در سند تحول دیده شده اما در بخش هایی اهداف را بسیار آرمانی دیده و از طرفی ما بسیار دیر وارد اجرای ‏سند‬ تحول شدیم و باید زودتر از این حرف ها شروع می کردیم و زمینه اجرایی آن از همان سال ۹۰ دیده می شد.‏معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: سال ۱۳۹۲ اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش ۱۴ هزار میلیارد تومان بود و ‏امسال به ۶۳ هزار میلیارد تومان رسیده و در حالیکه بودجه عمومی کشور طی این مدت ۲ و نیم برابر شده، بودجه ‏آموزش و پرورش ۴ و نیم برابر شده است. نقطه افتراق بین نگاه یک برنامه ریز و بودجه ریز اقتصادی یا نگاه یک برنامه ‏ریز توسعه ای در آموزش و پرورش در همین جا مشخص می شود و زمینه تقابل را به وجود می آورد و دود این تفسیرها و تحلیل ها به چشم معلم می رود. سیاسی کاری هایی که امکان دارد به دامنه آموزش و پرورش کشیده شود را هم به این ‏موضوع اضافه کنید. در همین جاست که برای تکریم سازمانی معلم گرفتار یک گمگشتگی و تناقض می شویم که امکان دارد ‏معلم ما را در تقابل با همه نهادهای کشور قرار دهد.‏الهیار اضافه کرد: این امر باید در چارچوب الگوهای توسعه پیگیری شود. اگر الگوی تدریجی از توسعه داشته باشیم می توانیم همه ‏چیز را در جای خودش شناسایی و تفسیر کرده و به دیدگاه مشخصی برسیم. تا زمانی که در نظام برنامه ریزی توسعه ای، ‏جایگاه آموزش و پرورش را مشخص نکنیم همین وضعیت خواهد بود. سازمان برنامه باید در جایی دیدگاه هایش را اصلاح ‏کند و کلیت دولت حمایت و همراهی داشته باشد. وی افزود: نباید مبحث تکریم معلم را به یک هفته یا یک روز در طول سال محدود نماییم. معلم به دلیل جایگاه اجتماعی ‏بالایی که دارد باید همه روزهای سال مقام وی را تکریم کرد. ارتباط معلم با خانواده ها نقش معلم را پررنگ می کند که باید به ان توجه کرد. ما باید به دنبال الگوهای تفویض اختیار شده به مناطق و استان ها باشیم. در هر صورت الگویی که باید ‏طراحی شود بسیار مهم می باشد.‏معاون وزیر آموزش و پرورش در واکنش به وجود برخی مزیت های اجتماعی معلمان در دیگر کشورها اظهار نمود: مزیت ‏اجتماعی با تکریم متفاوت می باشد. شاید کشوری بیشتر از پنج دهه کار کرده تا توانسته معلمی را به مزیت اجتماعی بدل کند. در ‏درجه اول آموزش و پرورش باید نقش خویش را بعنوان نهاد سازمانی ایفا کند و در درجه دوم باید با تمام نهادهای مدنی ‏موجود همکاری کرده و برای ساختن مزیت اجتماعی برای معلمان پایه ریزی کنند. باید بحث تکریم و مزیت اجتماعی را ‏جدا دید.‏الهیار اضافه کرد: در جامعه به مقام معلم بی احترامی نمی بینیم. اما اینکه این حس تبدیل به یک باور بشود و به مرحله عملیاتی و ‏یک رفتار بینجامد، همان رسیدن به مزیت اجتماعی است.‏وی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای تکریم معلمان اظهار داشت: در حوزه های مختلف اقداماتی در حال انجام می باشد. یکبار باید دید آموزش و پرورش چقدر در برآوردن نیازها کوتاهی کرده است و یکبار هم بررسی کرد که مسؤلان تا چه میزان با ‏این خواسته ها و برنامه های آموزش و پرورش همراه و همگام شده اند. روز ۵ شنبه وزیر آموزش و پرورش جلسه ویدئو ‏کنفرانسی با معلمان منتخب استانی داشت. خواسته ها و دیدگاه های معلمان عمدتاً به مسائل معیشتی چون بروز شدن پرداخت ها، مسکن، بیمه، رسانه ای نشدن موارد مالی و معیشتی برمی گشت. حالا این مطالبات و خواسته ها به قدری انباشت شده که در سطوح پایین قرار داریم و باید آنرا حل نماییم.‏
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در بعد سازمانی با حجمی از خواسته ها روبروست که در ‏برخی موارد دستش کوتاه است اظهار داشت: بعنوان مثال سال ۹۷ بودجه ای که قرار بود به آموزش و پرورش داده شود ‏بعدارظهر روز ۲۹ اسفند لغو شد و آموزش و پرورش به تنهایی نمی توانست این بودجه را تأمین کند. تکریم پکیجی است که دستگاه های دیگر در آن سهم دارند.‏وی در واکنش به اظهارات حاجی بابایی درباره افزایش ۲.۷ برابری حقوق کارکنان و در پاسخ به اینکه مشکل کجاست که ‏با وجود این اقدامات عملاً هیچ اتفاقی برای معلم ها نمی افتد؟ اظهار داشت: آخر سال ۹۸ متوسط دریافتی فرهنگیان به ۴ میلیون و ‏‏۷۰۰ هزار تومان رسید. این افزایش حقوق ها، یک انحراف در شاخص هاست و در این مقایسه ها یک اشتباهی رخ می دهد و ما مراحل تکوین بودجه را جزو شاخصهای موفقیت خودمان محسوب می نماییم. هر کسی وزیر باشد مراحل تکوین ‏بودجه سیر خویش را طی می کند. باید به جایگاه توسعه نظام آموزش در توسعه کشور برگردیم. واقعاً درخواست می کنم مجلس ‏جدید این پاشنه های آشیل را شناسایی و چاره اندیشی کنند.‏الهیار اضافه کرد: هرکسی که با قول و وعده دادن به جامعه فرهنگیان وارد مناصب می شود باید به عهدش پایبند بماند. مطالبه گری ‏در شکل فعلی خودش اثرگذار نیست و معلمان باید یک بازبینی داشته باشند. تشکل های فرهنگی برای توسعه آموزش و ‏پرورش نقش مهمی دارند.‏


1399/02/13
14:27:33
5.0 / 5
2262
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین