رئیس كمیسیون آموزش و ‏تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح كرد

شبكه شاد نباید الزامی باشد

شبكه شاد نباید الزامی باشد

به گزارش مدیریت آموزش محمد مهدی زاهدی اظهار داشت: به استان ها بخشنامه كردند كه عضویت و ‏استفاده از شبكه شاد الزامی است اما هنوز ورود به آن سختی هایی ‏دارد. این الزامی كردن گاهی اوقات عقده ای روانی بوجود می آورد.‏


به گزارش‬ خبرگزاری مهر، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و ‏تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر‬ که‬ شامگاه‬ گذشته‬ روی‬ آنتن‬ رفت، در پاسخ به ‏اینکه آیا آموزش های تلویزیونی به عدالت نزدیک تر است یا آموزش های ‏مجازی؟ اظهار داشت: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا ‏که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل ‏و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.‏وی اضافه کرد: لازم است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانه ای را تعریف و از آن بهره مند شود. کشور در دراز مدت نیاز ‏به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش ها نیست. بلکه یک لزوم است که باید به سمت آن حرکت نماییم.‏زاهدی با اشاره به اینکه آموزش از راه تلویزیون در این شرایط ‏سهل الوصول تر و راحت تر است اظهار داشت: اما آموزش اینترنتی مسائل گوناگونی ‏دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده شود. زیرساخت ها فراهم ‏باشد. امنیت شبکه مساله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن ‏سامانه تبدیل به ضد خودش می شود. در کنار اینها باید به این سؤال ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره گیری مناسب به معلم و دانش آموز داده شده است یا خیر و آیا خانواده ها آمادگی استفاده ‏دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این ‏امکانات را فراهم نمود.‏‏وی افزود: آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت آموزش ‏سکویی و پلتفرمیک حرکت کنند که یک نیاز جدی است و مدت هاست در ‏دنیا شروع شده است.‏رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا ‏آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ ‏گفت: یکی از اشکالات جدی عدم دسترسی است. آمار وجود ندارد اما ‏می‬ توان دریافت که همه خانواده ها بخصوص در مناطق دور دست و محروم ‏و حاشیه ای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون‬ دسترسی‬ ‏ندارند.‏زاهدی اضافه کرد: امروز بنده خودم کلاس درس مجازی برای دانشجویانم ‏داشتم و از ساعت ۶ بامداد تا ۷ و نیم نمی توانستم وارد سامانه بشوم و ‏کلاسم تعطیل شد. حالا آموزش و پرورش بخواهد در کوتاه مدت اینگونه ‏برای چندین میلیون نفر سرویس بدهد امکان پذیر نیست و خیلی سخت ‏است. نظر خویش را در جلسه ای صریحاً اعلام کردیم. اخیراً وزیر آموزش ‏و پرورش اعلام نمود که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم ‏صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.‏وی افزود: دلیل ما این است که معمولاً هر ساله تا اسفند ۸۰ ‏درصد کتاب ها تدریس شده است. برخی پایه ها هم درسشان را تمام می کنند. ازاین رو باید از ۸۰ درصد محتوا امتحان گرفته شود. بحث ‏آقای کمره ای درباره چگونگی سنجش و امتحانات دانش آموزان، ویژه ‏پایه دوازدهم است نه برای سایر پایه ها و درخواستم این است که ‏وارد بحث سنجش در برنامه امشب نشویم.‏زاهدی با اشاره به اینکه چاره ای نداریم و باید به سمت آموزش ‏اینترنتی و مجازی حرکت نماییم اظهار داشت: اما روی آموزش کوتاه مدت بحث ‏وجود دارد. وقتی می خواهیم یک پروژه مهمی را اجرا نماییم کجا به ‏مناقصه گذاشته شده و از شرکت های دانش بنیان کمک گرفته شده است و ‏مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ این اتفاقات نیفتاده است. چقدر ‏روی امنیت شبکه شاد کار شده و کدام مشاور آنرا تأیید کرده است؟ ‏ما در کشور شرکت های دانش بنیان زیادی داریم که اگر یک آگهی ‏مناقصه می زدند شرکت ها وارد شده و به صورت حرفه ای کار را انجام ‏می‬ دادند ما افراد متخصص بسیاری در زمینه آموزش های مجازی داریم. ‏پیام رسان های بسیاری هم در کشور داریم.‏رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حتی می شد پیام رسان های داخلی را با رعایت ضوابط آموزش و پرورش کار ‏انجام دهند. از طرفی به استان ها بخشنامه کردند که عضویت و ‏استفاده از شبکه شاد الزامی است. اما هنوز ورود به آن سختی هایی ‏دارد. آیا ادمین باید وزارتخانه باشد یا هر مدیر مدرسه ای ‏می‬ تواند ادمین باشد؟ چرا الزامی شده است؟ حالا فقر بیداد می کند. آیا قیمت یک موبایل هوشمند کمتر از سه چهار میلیون تومان ‏است؟ این الزامی کردن گاهی اوقات عقده ای روانی بوجود می آورد.‏زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمون های دوره متوسطه اول و دوم ‏توضیحاتی عرضه داد و اظهار داشت: باید میان آزمون های دوره متوسطه اول ‏با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ چونکه سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم ‏در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم ‏اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی پایانی را انجام دهد خیلی خوب ‏است اما باید‬ برای کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم تفاوت ‏قائل شویم.‏وی افزود: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس های دهم، ‏یازدهم و دوازدهم با عنایت به تاثیر گذاری در کنکور این گونه ‏برگزار شود که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار گردد و پس از فاصله ۲۰ روزه ای که کلاس دوازدهمی ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و ‏پرورش امتحانات دهمی ها و یازدهمی ها را حضوری برگزار کند تا ‏عدالت آموزشی هم برقرار شود.‏

1399/02/06
14:04:07
5.0 / 5
2224
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین