مروری بر عملكرد آموزش و پرورش در سال گذشته؛
شوراهای آموزش و پرورش در استانها اولویت دار شدند
مدیریت آموزش: سال 98 شوراهای آموزش و پرورش با آوردن استانداران و نفرات اصلی در جلسات خود توانستند اولویت های آموزش و پرورش را تا حد زیادی به اولویت های استان تبدیل كنند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، اواخر اسفند سال ۹۷ بود كه الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی تغییر نمود و مجتبی زینی وند رئیس مدارس و مراكز غیردولتی اعلام نمود كه مهمترین برنامه پیش روی ما بحث شهریه مدارس است. الگوی شهریه متناسب با الگویی كه سال های گذشته بود سیب شناسی شد و مواردی كه باید اصلاح می شد اصلاح شدند. به دنبال آن كارگروه الگوی شهریه مطابق با ماده ۱۶ قانون بررسی و تعیین شد. كارگروه الگوی شهریه با هدف تشكیل در مدارس تعریف شد و قرار شد تمام مراحل تأیید اطلاعات و اعلام شهریه مدارس با هزینه تمام شده توسط همان كارگروه مشخص شود. سپس شورای نظارت استان آنرا بررسی و تأیید می كند و بعد آن شورای نظارت مركزی به مواردی كه مورد اعتراض مؤسسه باشد رسیدگی كند. در تعطیلات فروردین سال ۹۸ بود كه زینیوند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تعیین شهریه برای مدارس غیردولتی اظهار داشت: ما الگوی شهریه را اسفندماه اعلام كردیم و الگوی اعلام شده در چارچوب سامانه ای كه در آن تمام استانها باید اطلاعات مربوط به این حوزه را وارد كنند، طراحی و اعلام گردید. ابتدا ۷ استان اطلاعات خودرا وارد سامانه كردند و تا آخر سال استان های باقیمانده نیز این كار را انجام دادند و تا اختتام فروردین ماه اطلاعات ما تكمیل است. باید استانها هم اطلاعات وارد شده توسط مؤسسان را پایش كنند و صحت و سقم آنرا بررسی نمایند. ما طبق ماده ۱۶ قانون مدارس غیردولتی یك كارگروه شهریه در مناطق كشور تشكیل دادیم و امسال الگوی شهریه منطقه ای تعیین می شود. در واقع بنا به اقتضائات منطقه و توانایی مردم در هر منطقه و همین طور هزینه های تمام شده برای مدارس یك الگوی تعیین شهریه داریم و میزان شهریه اعلام می شود. در تهران نیز كارگروه ها در هر منطقه شهر تهران جداگانه تعیین می شود و متناسب با وضعیت اقتصادی هر منطقه شهریه تعیین می شود. یكی از سرفصل های مهم ما در این الگو میزان توانمندی اولیا در پرداخت شهریه در هر منطقه است. اما از طرف دیگر نمی توانیم هزینه تمام شده را در نظر نگیریم و در این صورت مدرسه متضرر می شود و ممكنست حتی موسسین در مدرسه را ببندند. سال قبل نیز قرار شد شرایط خاص اقتصادی كشور در نظر گرفته شود به طوریكه نه از هزینه های چشم پوشی شود و نه شرایط اقتصادی خانواده ها در نظر گرفته نشود. به دنبال آن در اردیبهشت سال ۹۸ اعلام گردید كه حداقل افزایش شهریه ها ۶ درصد و بیشتر بنا به نرخ تورم بانك مركزی این شهریه ها اعلام می شود و در مقطع ابتدایی حداكثر شهریه مصوب ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، در مقطع متوسطه اول حداكثر شهریه ۱۱ میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم به جز پایه ۱۲ حداكثر شهریه ۱۵ میلیون تومان است. این شهریه ها به جز هزینه هایی چون سرویس مدارس یا هزینه ناهار و… است. اما حالا اسفند را پشت سر گذاشتیم، فروردین نیز به نظر بعید می رسد خبری از هدف گذاری روی تعیین شهریه ها باشد و باید منتظر گذراندن روزهای كرونایی باشیم تا كمی آموزش و پرورش به سیاق قبلی باز گردد و امور جاری نیز در اولویت قرار بگیرد؛ همچون تعیین الگوی شهریه مدارس غیردولتی. هر چند شرایط اقتصادی بنظر می رسد در امسال، خاص تر باشد و از یك سو شرایط اقتصادی خانواده ها تغییر كند و هم شرایط مؤسسان این مدارس كه در هر صورت باید هزینه ای را دریافت نمایند كه چرخ مدارسشان بچرخد در غیر این صورت باید از كیفیت بزنند و باز در این صورت دیگر مدارس دولتی فرقی با عموم مدارس دولتی نخواهند داشت و در اولویت برخی خانواده ها نخواهد بود. البته باید این را هم اضافه كرد كه برخی مدارس برند غیردولتی كه هدف گذاری برخی خانواده ها برای تحصیل فرزندانشان هستند هیچ گاه از الگوی شهریه و شرایط اقتصادی جامعه تبعیت نكرده اند و ظاهراً هر دو سوی این ماجرا-والدین خاص و مدارس خاص- نیز راضی هستند. اما این تنها چالش سال قبل و احتمالاً امسال برای مدارس غیردولتی نخواهد بود. سال قبل در گزارشی با عنوان «چالش های جدی پیش روی مدارس غیردولتی» به این چالش ها پرداختیم و بنظر می رسد چالش های این حوزه تغییرات زیادی نكرده باشد. این در حالیست كه پرونده شكایت ها از مدارس غیردولتی نیز یكی از پرسش های همیشگی خبرنگاران از رئیس سازمان مدارس غیردولتی در سال قبل بود و حتی در گزارشی با عنوان پرونده های شكایت از مدارس غیردولتی از سال ۹۳ باز است نیز این مساله بررسی شده است. در گزارش دیگری با عنوان شهریه های لاكچری و كلاس های وقت تلف كن / نظارت هایی كه كارساز نیست نیز موضوع مدارس غیردولتی را بررسی كردیم. لزوم وجود مدارس غیردولتی و برداشتن باری از دوش اموزش و پرورش اما از طرف دیگر ضرورت وجود مدارس غیردولتی و تداوم حیات آن به لحاظ اهمیت بر كسی پوشیده نیست. باری كه این مدارس از دوش آموزش و پرورش بر می دارند و همین طور این امكان را باز می گذارند كه تنوع مدارس وجود داشته باشد و خانواده ها حق انتخاب، از مسائل غیرقابل انكار در این میان است به طوریكه مجتبی زینی وند در این زمینه سال قبل در برنامه ای تلویزیونی اظهار داشت: برمبنای آمار سال قبل مدارس غیردولتی بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی مالی برای آموزش و پرورش و دولت داشته است. ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی داریم. این آمار را از حیث فضا، نیروی انسانی و سرانه در نظر بگیرید. دولت برای هر دانش آموز حدود ۴ میلیون تومان بطور میانگین هزینه می كند كه به غیر از كمك های دولت به آموزش و پرورش در طول چند سال اخیر بابت تخصیص های ۱۱۰ درصدی هرساله، اعتبارات تجهیز مدارس، معوقات و رتبه بندی است. بیش از ۲۰۰ هزار نیروی شاغل داریم. هزینه دولت برای اشتغال هر نیروی خدمات و صنعت و… مشخص است. وی در همان برنامه اصرار كرد كه راهی به جز اجرای مواد حمایتی و انگیزشی چون مواد ۱۰، ۱۲، ۲۵ و ۲۷ قانون تأسیس مدارس غیردولتی نداریم، وی با اشاره به اینكه بیش از ۸۵ درصد مدارس ما استیجاری اند و اجاره بها به شدت افزایش یافته است در صورتیكه نمی توانیم بیش از نرخ تورم افزایش شهریه داشته باشیم اظهار داشت: شهریه مصوب با آنچه در واقعیت است تناسب ندارد. مهمترین رویدادهای سال ۹۸ در حوزه مدارس غیردولتی و شوراهای آموزش و پرورش حالا اما تمام بدنه آموزش و پرورش در ایام خاصی به سر می برد. شاید حتی بگوییم حالا چه وقت از صحبت كردن درباره چند و چون مدارس غیردولتی است. اما واقعیت این است كه روزهای بعد از گذر از بحران كرونا از راه می رسد و در حالی كه این روزها مدارس غیردولتی نیز مانند مدارس دیگر درگیر آموزش مجازی و البته درگیر حل كردن این چالش با اولیا هستند كه شهریه بطور كامل پرداخت گردد و از طرفی معلمان حق التدریس این مدارس در گیر و دار این هستند كه حقوق اسفند خودرا كامل دریافت نمایند، باید نیم نگاهی نیز به فردا باشد تا در یك بازه كوتاه برای سال تحصیلی آتی و چالش های آن برنامه ریزی نشود. مجتبی زینی وند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شاخص ترین اتفاقات سال ۹۸ در حوزه مدارس غیردولتی و شوراهای آموزش و پرورش اظهار داشت: به نظرم برنامه مهمی كه در سال ۹۸ داشتیم ادامه آن كاری بود كه در سال ۹۷ انجام دادیم و پشتیبانی از دانش آموزانی بود كه بر اثر سیل در لرستان خوزستان مشكلاتی برایشان به وجود آمده بود و با مؤسسان مدارس غیردولتی توانستیم كلاس های حضوری چندین دوره برای انها برگزار نماییم و برای تمام دانش آموزان این مناطق این صورت گرفت. از شروع سال ۹۸ با رخ دادن سیل ها و برنامه ریزی با موسسین و حمایت آنها این اتفاق رخ داد. اگر در سال های گذشته ما توسعه كمی داشتیم در سال ۹۸ سراغ توسعه كیفی رفتیم. در بحث كیفی سازی آموزش هایی را برای معلمان مدارس غیردولتی شروع كردیم و به صورت آنلاین آموزش ها و دستورالعمل هایی برای مدیران ارسال شد و در حوزه معلمان ابتدایی كار خوبی شروع كردیم وی افزود: اگر در سال های گذشته ما توسعه كمی داشتیم در سال ۹۸ سراغ توسعه كیفی رفتیم. در بحث كیفی سازی آموزش هایی را برای معلمان مدارس غیردولتی شروع كردیم و به صورت آنلاین آموزش ها و دستورالعمل هایی برای مدیران ارسال شد و در حوزه معلمان ابتدایی كار خوبی شروع كردیم. شروع یك تحولی بود كه پاسخش را هم گرفتیم. در ارزیابی هایی كه كردیم برنامه موفقی بود و در آینده نیز توضیحات بیشتری درباره این طرح می دهیم. اما این را بگویم كه توانمندی نیروی انسانی یكی از اولویت های ماست. انبوه سازان ملزم به رعایت ماده ۱۸ قانون شوراها می شوند زینی وند اظهار داشت: سال قبل در حوزه شوراهای آموزش و پرورش نخستین بار بود كه ماده ۱۸ قانون شوراها كه درباره بحث ساخت شهرك های مسكونی بود و استیفای حقوق آموزش و پرورش در بحث در نظر گرفتن فضای آموزشی بود با پیگیری ها رخ داد و شهرك سازان ملزم شدند به این امر و ۸۶ درصد پیشرفت دراین زمینه داشتیم. سال قبل ریل گذاری خوبی شد كه بتوانیم امسال با حمایت های وزارت مسكن و وزارت كار بتوانیم انبوه سازان را ملزم به اجرای این قانون نماییم. همین طور نقطه اوج كار شوراها این بود كه استانداران و اعضای اصلی در جلسات شوراهای آموزش و پرورش حضور گسترده داشتند و اینگونه مسائل آموزش و پرورش اولویت استانها شد. رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی در ادامه اظهار نمود: طرحی را در سال ۹۸ شروع كردیم برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان و خیرینی این مهم را به عهده گرفتند و اول مهر سال پیش با پوشش یك مدرسه شروع كردیم و الان ۵۰ مدرسه را تحت پوشش داریم. یك مدرسه در ایلام را نیز تحت پوشش بردیم. آن زمان كه دسترسی به فضای مجازی امكان پذیر نبود ما مدرسه ازراه دور تأسیس كردیم و بعضی از بازماندگان از تحصیل را به چرخه آموزش برگرداندیم. مهمترین چالش های سال ۹۸ و روزهای پیش رو زینی وند درباره مهمترین چالش های سال ۹۸ برای مدارس غیردولتی نیز اظهار داشت: این درست است كه انصافاً گران شدن فضای آموزشی و استیجاری بودن عموم مدارس غیردولتی عرصه را در این شرایط بر موسسین تنگ كرده است و هم از حیث تجهیزات آموزشی و مایحتاج خود در كنار تامین اجاره بها در تنگنا هستند و مهمترین دل مشغولی ما نیز رفع همین نگرانی است. البته اواخر سال پیش با معاون اشتغال وزارت كار جلسه ای داشتیم كه بسیار مفید بود و یك سری سرفصل ها را برای تعامل مشخص كردیم. امیدواریم بتوانیم این راه را ادامه دهیم و كمك هایی از جنس بیمه معلمان مدارس غیردولتی را به آنها برسانیم. الان موسسین برای هر معلم باید ۵۳۰ هزار تومان حق بیمه بپردازند كه هزینه بالایی است و دولت گردنگیر داشته كه در این عرصه كمك نماید اما مشكلات این اجازه را نداده اما نوید خوبی برای سال جدید برای موسسین در این خصوص داریم. الان موسسین برای هر معلم باید ۵۳۰ هزار تومان حق بیمه بپردازند كه هزینه بالایی است و دولت گردنگیر داشته كه در این عرصه كمك نماید اما مشكلات این اجازه را نداده اما نوید خوبی برای سال جدید برای موسسین در این خصوص داریم ایشان سپس با توجه به این كه آموزش الكترونیكی نیز از زیر مجموعه های این مركز شمرده می شود درباره طرحی كه برخی این روزها مطرح می كنند در خصوص اینكه چه میزان امكان پوشش آموزش الكترونیكی در حوزه محدود مدارس غیردولتی در شاخه متوسطه دوم وجود دارد، بیان كرد: در هیچ كجای دنیا آموزش الكترونیك و آفلاین و آنلاین نمی تواند جایگزین آموزش رسمی باشد. حتی قوی ترین آموزش های الكترونیكی هم مكمل آموزش رسمی و حضوری هستند. پس به نظرم این طرح كارشناسی شده نیست. حتی در آموزش از راه دوری كه ما پی می گیریم یك روز حضور افراد در فضای آموزشی الزامی است و یك روز در هفته باید بیایند سر كلاس بنشینند. زینی وند اظهار داشت: شخصاً در آموزش و پرورش نخستین كسی بودم كه آموزش الكترونیكی را كلید زدم. به موسسین ازراه دور نامه ای زدیم و نوشتم كه تا سال ۱۴۰۰ باید بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری برای آموزش الكترونیكی باید در هر مدرسه مهیا باشد. سال ۸۶ نیز در البرز این كار را شروع كردیم. الان هم آموزش های مجازی این روزها در مدارس غیردولتی با قدت در حال انجام می باشد. حتی در آبان سال قبل كه برای تعیین شهریه ها ملاك های كیفی تعیین كردیم، كسانی كه این بستر آموزش مجازی و ساپورت آموزش مكمل را داشتند می توانستند ۴ درصد شهریه را بگیرند. او در آخر اظهار داشت: امیدواریم این روزهایی كه جامعه جهانی درگیر آن است بگذرد و بتوانیم به روزهای عادی مدارس باز گردیم و برنامه های كیفی خودرا در حوزه مدارس غیردولتی پی بگیریم.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب