حاجی میرزایی:

نیاز مدارس به ۱۰ هزار مربی سلامت

نیاز مدارس به ۱۰ هزار مربی سلامت

به گزارش مدیریت آموزش وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: پیش بینی كرده ایم كه به ازای 750 دانش آموز یك مربی بهداشت نیاز است كه در شرایط فعلی با این فرمول حدود 10 هزار مربی سلامت نیاز داریم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از صدا و سیما، محسن حاجی میرزایی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما اضافه كرد: این روزها هیجان گسترده ای در سطوح مختلف آموزش و پرورش در جریان است، برای اینكه با گذر سالیان دراز دریافتیم كه چگونه فرزندانمان را راهی مدارس نماییم، ولی امروز یك دفعه با شرایطی مواجه شدیم كه وقفه طولانی به مدارس كشور تحمیل كرده است. وی با اشاره به اینكه مدرسه بستری مناسب برای شیوع بیماری است افزود: با تصمیم ستاد ملی مقابله با بحران كرونا ناگزیر به تعطیل مدارس شده ایم. حاجی میرزایی به اهمیت بالای درس و تعلیم دانش آموزش اشاره نمود و اضافه كرد: در ضمن چند هفته گذشته وزارت آموزش و پرورش با همكاری صدا و سیما نظام آموزش كشور را با اتفاقی بزرگ همراه ساخته بگونه ای كه ابتدا با ۱۰ برنامه آموزش تلویزیونی از یك كانال و سپس با ۲۸ برنامه از سه كانال برای انواع آموزش ها تعیین و تدوین محتوا گردید و این اقدام در نوع خود بی سابقه بود، برای اینكه برنامه ها به خوبی مورد اقبال خانواده ها واقع گردیده است. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه هزار كتاب تحت قالب ۲۵۰ عنوان درس را به راحتی نمی توان در این حجم از برنامه گنجاند، افزود: پیش از این درباب بهره مندی از تكنولوژی های جدید در جهت آموزش و تدریس كوشش های پراكنده ای صورت گرفته بود، اما برای اجرایی كردن سند تحول، گام های زیادی برای برداشتن وجود دارد، برای اینكه خیلی از الزامات اجرایی آن نیازمند مقدمات مخصوص به خود است. حاجی میرزایی خاطرنشان كرد: اخیرا در حال طراحی سامانه ای برای برقراری رابطه میان دانش آموز، معلم، مدیران و مربیان در سراسر كشور با یكدیگر هستیم. وی افزود: جامعه فرهنگی كشور منتظر عملیاتی شدن تدریس مجازی نبود، اما حالا ۸۵ درصد مدارس كشور به صورت آنلاین با ما در ارتباط هستند و حدود ۷۳ درصد آنها اعلام نمودند كه آموزش مجازی را عملیاتی كرده اند و با این روش خیلی از خانواده ها درگیر و مشغول تحصیل مجازی فرزندانشان هستند. حاجی میرزایی اظهار داشت: با ارزیابی های صورت گرفته درباب آموزش مجازی دانش آموزان، دریافتیم كه این نوع از تدریس مورد اقبال فراوان قرار گرفته و خیلی از محتویات درسی علاوه بر تكرار چند باره از تلویزیون، بیش از صدها بار، بارگیری شده و مورد بازید قرار گرفته است. وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: هم اكنون این وزارتخانه دارای سه هزار نیرو در چارچوب راهبر آموزشی است كه وظیفه آنها آموزش دانش آموزان در مناطق محروم یا صعب العبور است. حاجی میرزایی اضافه كرد: با تصمیمات ستاندن شده، همه مدارس، معلمان، سرپرستان مناطق و سپس ادارات استانها ماموریت دارند همه روزه با یكدیگر در ارتباط باشند. وی با اشاره به اینكه هیچ چیز جایگزین ارتباط چهره به چهره و آموزش در كلاس فیزیكی نیست افزود: ما در حال تمرین یك جهت گیری جدید هستیم هرچند در آن جهت گیری ممارستی نداریم، بدون شك كاستی های این روش به مرور زمان حل خواهد شد و تلویزیون هم بعنوان یك ابزار كمكی همراه آموزش مجازی می باشد، ضمناً زمان بندی برنامه های آموزشی نمی تواند طولانی تر از این باشد، برای اینكه ممكنست مشكلات دیگری پدید آید. وزیر آموزش و پرورش درباب مشكلاتی نظیر عدم تمركز در آموزش مجازی و در منازل اظهار داشت: هر اندازه كه ارتباط خانه و مدرسه عمیق تر باشد آموزش و تعلم راحت تر پیش می رود. حاجی میرزایی اضافه كرد: در خوش بینانه ترین شرایط؛ ۱۶ فروردین مدارس دایر خواهند بود، به این منظور تمام شرایط بهداشتی در حد قابل قبول برای مدارس مهیاست، از سویی با از دست دادن فرصت آموزشی اسفند ماه، یك ماه به این دوره آموزش اضافه خواهد شد، برای اینكه كسری آموزش نیازمند تامین است و آموزش مجازی هم نیاز به مرور باردیگر دارد، این تصمیم نیازمند مصوبه مجلس نبود و این فرصت یك ماه به صلاحدید شوراهای هر استان بستگی دارد. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تقویم زمانی آموزش و پرورش نیازمند تصویب مجلس است، اما به علت وقوع كرونا و شیوع آن، امسال مجلس این اجازه را داده تا دوره آموزشی ۹۹-۹۸ به صورت متغیر برنامه ریزی و تدوین گردد و متناسب با سناریوهای گوناگون زمان بندی ها توسط آموزش و پرورش تغییر كند. محسن حاجی میرزایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما اضافه كرد: طبق توافقات وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی، مجوز حدوداً شش هفته دیگر گرفته شده تا در صورت ضرورت به سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اضافه گردد، در صورت ضرورت و نیاز، امكان دارد كه پنجشنبه ها و جمعه ها هم به ایام آموزش اضافه شود. ضمناً زمان برگزاری كنكور هم بعد از برگزاری امتحانات نهایی مدارس صورت خواهد گرفت. وی خاطرنشان كرد: به خانواده ها اطمینان می دهم نیازی به كتاب ها و وسایل كمك آموزشی نیست، برای اینكه امتحانات برمبنای دروس تدریس شده در كتاب های دانش آموزان خواهد بود. وزیر آموزش و پرورش درباب ارائه نشدن اینترنت رایگان به معلمان و تدریس آنها از خانه به دانش آموزان اظهار داشت: با وزارت ارتباطات صحبت هایی شده و طبق آن مقرر است برای معلمانی كه به صورت اینترنتی تدریس می نمایند مقداری اینترنت رایگان در نظر گرفته شود، در ضمن سامانه ای كه برای تدریس مجازی در حال طراحی است این امكان را فراهم می آورد تا معلمان و دانش آموزان از اینترنت رایگان بهره مند شوند. حاجی میرزایی با اشاره به اینكه برای آموزش در فضای مجازی تا كنون چندین پیام رسان اعلام آمادگی كرده اند، خاطرنشان كرد: برای آنكه مدارس گرفتار تداخل در امر آموزش مجازی نشوند هر مدرسه یا هر منطقه از یك پیام رسان استفاده خواهدنمود. علی خاكی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم اظهار داشت: بعد از ستاندن تصمیم تبدیل آموزش حضوری به مجازی به علت وجود زیرساخت های قبلی خیلی از دانشگاه ها در بعضی دروس، برای تبدیل شیوه حضوری به مجازی مشكل چندانی نبود و این امر سبب شد تا حتی در این تغییر، تجربیاتی هم حاصل شود. در دانشگاه ها بر این مبنا حدود ۷۰ درصد دروس به صورت مجازی برگزار می شود، البته دانشگاه های تازه تأسیس هم هستند كه به علت كم تجربگی فقط حدود ۲۰ درصد از آموزش خودرا مجازی ارائه می كنند. وی درباب اضافه شدن سال تحصیلی دانشگاه ها اظهار داشت: این اتفاق بستگی به روند آموزش در فروردین ماه دارد، برای اینكه دانشگاه ها می توانند با برگزاری چند جلسه جبرانی، ترم را به انتها برسانند، اما اگر ترم تحصیلی به اردیبهشت كشانده شود ممكنست تمدید ترم صورت پذیرد و آن ترم حدود چهار هفته یا كمی بیشتر تمدید گردد. خاكی صدیق افزود: مجازی شدن كلاس ها شامل دروس عملی و آزمایشگاهی نمی گردد. دروس آزمایشگاهی و عملی باید به صورت فشرده درانتها ترم برگزار شود. وی خاطرنشان كرد: حدود ۵۴ درصد از ۳۰۰ هزار دانشجوی كشور تا ۲۵ اسفند از آموزش الكترونیك بهره مند شده اند. حاجی میرزایی هم آموزش و پرورش را بزرگترین شبكه فراگیر كشور خواند و اضافه كرد: از روزهای اول شیوع ویروس كرونا، دستورالعمل های مناسبی را با هماهنگی وزارت بهداشت برای دانش آموزان، معلمان، رانندگان سرویس و اولیا و مدیران طراحی كردیم و در اختیار قرار دادیم. طبق آخرین آماری كه در رسانه ها به ثبت رسید حدود ۹۰۰ هزار نفر از كاركنان شاغل آموزش و پرورش شامل معلمین و مدیران از این دستورالعمل ها بهره برده اند. وی افزود: از حیث تجهیزات هم مبلغی را با عنوان سرانه بهداشتی در اختیار همه مراكز قرار داده ایم، امیدواریم اگر قرار به مدرسه رفتن دانش آموزان شد، آمادگی پذیرایی كامل از آنها وجود داشته باشد. حاجی میرزایی تصریح كرد: هم اكنون از نظر وجود مربیان سلامت در مدارس، پیش بینی كرده ایم كه به ازای ۷۵۰ دانش آموز یك مربی بهداشت نیاز است كه در شرایط فعلی با این فرمول حدود ۱۰ هزار مربی سلامت نیاز داریم. وی درباب سلامت روانی دانش آموزان اظهار داشت: هسته های مشاوره ای در مراكز وجود دارد كه دانش آموزان می توانند برای رسیدگی به مشكلاتشان به آنها رجوع كنند. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در بخشنامه مصوب هیأت وزیران برای مدارس غیردولتی شورایی تعیین گردید كه تصمیم گیری می كند درباب میزان شهریه و نوع خدمات قابل ارائه در مدارس، بررسی تناسب شهریه نسبت به خدمات مورد ارائه در اختیار این شورا است. وی افزود: درباب سرویس مدارس هم طبق بخشنامه مصوب هیأت وزیران كارگروهی مكلف است كه متناسب با وضعیت هر مدرسه درباره سرویس مدارس تصمیم گیری كنند. حاجی میرزایی اظهار داشت: تصمیماتی كه برای تبدیل آموزش فیزیكی به مجازی دانش آموزان عادی لحاظ شد برای دانش آموزان استثنایی هم در نظر گرفته و لحاظ خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش درباب حق بیمه تكمیلی فرهنگیان و بهره مندی از تعهدات بیمه ای در شرایط كرونایی اظهار داشت: در قرارداد جدید این وزارتخانه با بیمه تكمیلی، مراكز طرف قرارداد سرعت خدمات رسانی، نوع خدمت رسانی و پرداخت هزینه های تحت پوشش بیمه را افزایش داده ایم و هر گونه تخلفی از طرف شركت بیمه آتیه سازان حافظ مشاهده شود با آن برخورد خواهیم كرد.


منبع:

1398/12/29
15:34:24
5.0 / 5
2410
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین