از نقش فرهنگیان در اجرا و نظارت بر انتخابات مجلس تا حق الزحمه آنها
به گزارش مدیریت آموزش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه یكی از ماموریت های ما كمك به برگزاری انتخابات با تمام امكانات و تجهیزات آموزش و پرورش است عنوان كرد: بیشتر از 70 درصد عوامل اجرایی انتخابات از همكاران ما هستند چه بعنوان عوامل اجرایی در شعب ستاندن رای و چه در بخش نظارتی؛ در تهران بیشتر از 60 درصد مدارس ما با همه تجهیزات و امكانات بعنوان اماكن ستاندن رای در اختیار وزارت كشوراند. از آن سو برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانش آموزان، رای اولی ها، والدین و معلمان در مشاركت حداكثری در انتخابات تلاش می نماییم.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علیرضا كاظمی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه با موضوع "انتخابات و مجلس در نگاه نسل نو" به روی آنتن شبكه آموزش سیما رفت با اشاره به اینكه آموزش و پرورش دو ماموریت برای خود در حوزه انتخابات تعریف كرده است اظهار داشت: تعریف اول اینكه انتخابات را از مصادیق تربیت اجتماعی دانش آموزان می دانیم. از منظر سندتحول و اهداف دوره های تحصیلی، یكی از ساحتهای تربیتی مهم، ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی است و فرایندی كه تعریف كردیم هم در چارچوب برنامه درسی ملی و آشنایی دانش آموزان با نهادهای مدنی و ساختارهای سیاسی و اجتماعی و هم در كارهایی كه در چارچوب تمرین عملی شكل می گیرد دنبال می شود.
وی ادامه داد: ما انتخابات شوراهای دانش آموزی را داریم كه بیشتر از ۱۰ میلیون نفر در آن شركت می كنند و خروجی نهایی آن مجلس دانش آموزی با ۱۵۰ نماینده منتخب و برگزیده كشوری است كه از كف مدارس بالا می آیند.
وی با اشاره به اینكه ماموریت دومی كه در وزارت آموزش و پرورش برای خودمان تعریف كرده ایم كمك به برگزاری انتخابات با تمام امكانات و تجهیزات آموزش و پرورش است عنوان كرد: بیشتر از ۷۰ درصد عوامل اجرایی انتخابات از همكاران ما هستند چه بعنوان عوامل اجرایی در شعب ستاندن رای و چه در بخش نظارتی؛ در تهران بیشتر از ۶۰ درصد مدارس ما با همه تجهیزات و امكانات بعنوان اماكن ستاندن رای در اختیار وزارت كشوراند. از آن سو برای بسیج عمومی بزرگترین جامعه مخاطب یعنی دانش آموزان، رای اولی ها، والدین و معلمان در مشاركت حداكثری در انتخابات تلاش می نماییم.
وی با اشاره به اینكه بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر در چارچوب انتخابات عضو شورای دانش آموزی مدرسه می شوند اظهار داشت: كاركرد اصلی مجلس دانش آموزی نیز، كاركرد تربیتی است. به دنبال ایجاد مهارت های اجتماعی در طیف وسیعی از دانش آموزان هستیم. این مشاركت در تقویت اعتماد به نفس، مهارت های ارتباطی، روحیه انتقادی و پرسشگری و مطالبه گری دانش آموزان اثر دارد. اعضای هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی مشاور وزیر هستند و این در پروسه تصمیم گیری های كلان موثر است.
وی با اشاره به اینكه امسال برای نخستین بار طرح مجلس دانش آموزی استان را كلید می زنیم اظهار داشت: مجلس یك كاركرد ملی دارد و در هر دوره یك سند مهم تصویب كرده اند كه همچون آنها سند ملی حقوق دانش آموزی است كه در دستور كار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد. سند این دوره نیز پیرامون سلامت روان دانش آموزان است كه حائز اهمیت می باشد.
كاظمی درباره حق الزحمه فرهنگیان كه در بخش اجرایی انتخابات مشاركت دارند اظهار داشت: مسئولیت اجرا بر عهده وزارت كشور است و آنها حق الزحمه را می پردازند، نظارت نیز بر عهده شورای نگهبان است. اطلاعات دقیقی ندارم كه چقدر زمان می برد اما این حق الزحمه پرداخت می شود و چندان تاخیر ندارد و امیدواریم امسال هم بموقع تر از هر زمان دیگری تسویه شود.
وی ادامه داد: اگر خواسته باشیم مجلس دانش آموزی را جدی بگیریم همین پروسه توجه به اندیشه های نو را باید طی نماییم و به هر میزان به این نیازها بیشتر دقت كنیم می توانیم موفق تر عمل نماییم. باید به كاركردهای گروهی، تیمی و تشكیلاتی دانش آموزان دقت كنیم و هرچه قدربتوانیم برای آنها در ابعاد مختلف نقش تعریف نماییم.
وی با اشاره به اینكه شعار ما این است كه هر دانش آموز یك تشكل و یك نقشه اظهار داشت: در این صورت دانش آموزان می توانند برای جامعه شان مفیدتر و موثرتر باشند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سید عماد هاشمی، رئیس مجلس دانش آموزی نیز با حضور در این برنامه در پاسخ به اینكه به خروجی های مجلس دانش آموزی قانع هستید؟ اظهار داشت: مجلس دانش آموزی باوجود اهمیتی كه دارد مهجور است و گله ما از اصحاب رسانه است. شاید آنقدر كه پتانسیلش را داریم به آن چیزی كه می خواهیم نرسیده ایم.
وی ادامه داد: اما نمایندگان ادوار مجلس تلاش خودرا می كنند و پیشرفت مجلس روزبه روز بیشتر می شود.
وی درباره اینكه آیا مجلس پتانسیل هایی برای تاثیر عملیاتی دارد؟ اظهار داشت: بله اثرگذار می باشد، پنج كمیسیون در موضوعات مختلف و چندین كارگروه دارد كه در موضوعاتی چون گام دوم انقلاب وسیع كاركرده است. یك پروسه اصلی به نام سند مجلس دانش آموزی داریم و در نهایت به یك موضوع بعنوان برآیند مجلس پرداخته و سند مربوط تدوین می شود. مجلس به غیر از پتانسیلی كه دارد یك تریبون است كه حرف دانش آموزان بیان شود.
هاشمی با اشاره به اینكه بهترین اسناد را در آموزش و پرورش داریم همچون سندتحول بنیادین منتها نیازمند فرهنگ سازی است اظهار نمود: باید ازآنچه عرضه كرده ایم دفاع نماییم. دو مرتبه در سال مجمع عمومی مجلس برگزار می گردد و جدای از آن جلسات مناطق، كمیسیون ها و قطب ها را داریم.
وی با اشاره به اینكه سطح كیفی آموزشی در مدارس سال به سال رو به پیشرفت است اظهار نمود: رضایت از وضعیت آموزشی نسبی است. ما هیئت اندیشه ورز سازمان پژوهش را داریم، مثلا به این حیطه وارد شدیم كه چرا كتب درسی تحمیلی هستند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حدیثه اصلانی، نماینده مجلس دانش آموزی نیز در این برنامه درباره تفاوت و مزیت مجلس دانش آموزی با مجلس شورای اسلامی فعلی اظهار داشت: هرجا جوانان وارد می شوند اندیشه نو حاكم خواهد بود و اطلاعاتی كه جوانان می توانند درباره دموكراسی كسب كنند اطلاعات به روزی خواهد بود و مطالبات آنها در همین راستاست. پیرو فرمایشات رهبری در خصوص اینكه بیایید با جوانان كار كنید و نه برای جوانان معتقدیم كه اگر این اتفاق بیفتد جامعه در ابعاد مختلف رشد می كند.
وی ادامه داد: دموكراسی انتسابی نیست، بلكه اكتسابی است، یعنی وقتی فردی به دنیا می آید نمی توانیم بگوییم دموكرات به دنیا آمده بلكه در گذر زمان اطلاعات و مهارتهایی را كسب می كند و وقتی ۱۸ سال تمام پای صندوق رای می آید با علم و شناخت به كاندیداها عمل می كند. در این صورت است كه جامعه در راه شایسته سالاری قرار می گیرد.
اصلانی با اشاره به اینكه وقتی مسئولان در رشته خودشان شایسته اند، شیب رشد جامعه خوب خواهد بود اظهار داشت: تلاش می نماییم جوانان در راه دمومراسی قرار بگیرند و از نظر من اشكالی ندارد نمایندگان مجلس دانش آموزی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا كنند.
وی افزود: خانواده همانقدر در رشد ما اهمیت و تاثیر دارد كه مدرسه اثر دارد.
وی درباره مصوبات اثرگذار محلس دانش آموزی اظهار داشت: یكی از مصوباتی كه پیگیری كردیم پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب بود و اقداماتی انجام شد تا به شكل عملیاتی در جامعه اجرا شود. از دیگر اقدامات این بود كه فرم اصلاح كتب درسی را نیز در مدارس تكثیر و نظرخواهی كردیم و اینها به سازمان پژوهش ارسال شده است.
این عضو مجلس دانش آموزی با اشاره به اینكه نمایندگان برای انتخاب شدن سه مرحله را مدرسه، ناحیه تا استان طی می كنند، با اشاره به نوع تبلیغات اظهار داشت: تبلیغات كاغذی خیانت به طبیعت است و كسانی كه این كار را می كنند باید همان ابتدا رد صلاحیت شوند.
وی در پاسخ به اینكه آیا مجلس توانسته در عمل به آموزش و پرورش برای حل مشكلات كمك كند؟ اظهار داشت: احكام ما تحت عنوان مشاور است و قدرت عملی نداریم. مسائل زیادی وجود دارد، كودكان كار، كنكور و... در مجلس صحبت می نماییم و پیشنهادات ارائه می شود.
اصلانی با اشاره به اینكه هر سال دو جلسه تشكیل می شود اظهار داشت: در صحن اول یا افتتاحیه وزراء همچون آموزش و پرورش، اطلاعات، ارتباطات و فرهنگ و معاونان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند.
وی با اشاره به اینكه بازه تربیت بچه ها در مدارس می تواند گسترده تر باشد اظهار داشت: حالا یك مشكل سیستم آموزشی ما این است كه اغلب آموزش ها نظریه هستند باید مهارت آموزی را توسعه دهیم. با شكاف بین نسلی مواجهیم و اگر بتوانیم معلمان جوان دارای علم روز را وارد مدارس نماییم دانش آموزان با معلم همراه می شوند.
وی درباره اینكه آیا زور مجلس دانش آموزی به این می رسد كه درباره مشكلات، اطلاعیه ای منتشر كند؟ اظهار داشت: مطالبات در صحن، كوبنده است. تا جایی كه بشود مطالبه می نماییم اما از جایی به بعد دست ما نیست. نمایندگان نطق می كنند.
بگفته اصلانی باید مسئولین از ظرفیت های دانش آموزی بهتر استفاده كنند.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب