معاون دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش:

تلاش نمی نماییم مقررات را با نظام آموزشی هماهنگ نماییم

تلاش نمی نماییم مقررات را با نظام آموزشی هماهنگ نماییم

به گزارش مدیریت آموزش معاون دبیركل شورایعالی آموزش و پرورش اظهار داشت: مدارس را به خاطر هر اتفاقی تعطیل می نماییم اما تلاش نمی نماییم مقررات را با نظام آموزشی هماهنگ نماییم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، احمد عابدینی در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه شامگاه گذشته با مبحث تقویم آموزشی روی آنتن شبكه آموزش سیما رفت در پاسخ به اینكه سال جاری دانش آموزان ۱۵۰ روزبه مدرسه می روند و بیشتر از ۲۵۰ ساعت كاهش ساعات آموزش در سال داریم اظهار داشت: چند پیش فرض را باید مورد توجه قرار داد. همچون اینكه ما آموزش و پرورش را اساس و محور توسعه كشور بدانیم و اگر مقرر است در كل كشور اتفاقی بیفتد باید باور عمومی ایجاد شود كه این اتفاق جز از مسیر آموزش و پرورش محقق نمی گردد. وی ادامه داد: آموزش و پرورش مولفه هایی دارد كه معلم، فضا و تجهیزات، منابع مالی، محتوای برنامه درسی از این جمله است و یك عنصر كه مغفول واقع شده، " زمان" است. معاون دبیركل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینكه سند تحول بنیادین تاكید كرده كه باید به مدیریت زمان دقت كنیم اظهار داشت: اگر مقرر است تحولی ایجاد شود، منع تداخل باید صورت گیرد. حالا این مورد زیاد شده است و هر سازمان و فردی به مسائل آموزش و پرورش به صورت غیر كارشناسی و غیرعلمی ورود می كند. متأسفانه با مداخلات مجلس شورای اسلامی روبروییم كه موانع جدی در راه تحول بوجود آورده. گاهی با یك طرح یك هفته ای، یك مبحث را تحمیل می كنند كه تنوع مدرسه نمونه ای از آن بود. عابدینی اضافه كرد: مدارس را به خاطر هر اتفاقی تعطیل می نماییم اما تلاش نمی نماییم مقررات را با نظام آموزشی هماهنگ نماییم. معلمان به تبعیت از همسر باید از شهری به شهر دیگر جابجا شوند اما چرا قوانین را تغییر ندادیم كه نیروهای سازمان های دیگر به احترام معلم و دانش آموز جابه جا و منتقل شوند؟ یك علت ضعف و كوتاهی خود آموزش و پرورش بوده است. علت دیگر این است كه آموزش و پرورش غیرحرفه ای تلقی شده و برخی تصور می كنند می توانند مداخله كنند. وی افزود: امام خمینی (ره) جمله ای داشتند با این مضمون كه " آی علما، آی دانشمندان به داد اسلام برسید، اسلام از دست رفت." به تاسی از این جمله باید بگوییم آموزش و پرورش از دست رفت، به داد آموزش و پرورش برسید و آنرا از دست مداخله گران نجات بدهید. در چند مرحله ۴۰ هزار، ۶۰ هزار و ۸۰ هزار نفر از نیروهایی نهضتی و غیره كه یك روز آموزش ندیده بودند وارد آموزش و پرورش شدند و سرنوشت بچه ها را ۳۰ سال به آنها سپردیم. معاون دبیركل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینكه متأسفانه در بعضی موارد اختیار مسؤلان ما با تهدید استیضاح، در دست مجلس است، در ادامه درباره تقویم آموزشی اظهار نمود: تغییر تقویم آموزشی سابقه ۹۰ ساله دارد. در این ۹۰ سال حدود ۱۳ بار تقویم آموزشی تغییر كرده است و ۴۰ سال از این مدت شروع سال تحصیلی از ۱۵ شهریور بوده، یك دوره زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر و یك دوره زمانی در دهه ۴۰ شمسی هم با عنایت به تغییرات اقلیمی به استان ها سپرده شد. وی ادامه داد: از سال ۵۴ بازگشایی مدارس از اول مهر ماه بود. سال ۷۴ زمزمه تغییر تقویم به صورت استانی شروع شد، اما مجلس مخالفت كرد و مصوبه ای دال بر عدم اجازه آموزش و پرورش را از سر گذراند. شورایعالی نمی تواند مصوبه مجلس را تغییر بدهد. دولت دیماه سال ۹۵ هم لایحه ای را مصوب كرد ولی با این وجود پیشنهاد تعطیلات زمستانی و تغییر شروع و آخر سال تحصیلی به تنهایی در دست آموزش و پرورش نیست. وی با تاكید بر اینكه زمان تغییر تقویم آموزشی فرارسیده است. از سال ۹۵ طرح و سناریوهای مختلف آن در شورایعالی آموزش و پرورش آماده شده است اظهار داشت: یك نكته این است كه نمی توان یك نسخه برای كل كشور پیچید و باید مبحث را به استان ها سپرد. استانداردهای آموزشی و توانمندسازی معلمان باید صورت گیرد. تلاش می نماییم حداكثر اختیار را در چارچوب طرح های شورایعالی به مدیران و معلمان بدهیم. عابدینی افزود: طرح ما درباره تقویم آموزشی ماده است اما اختلاف بر سر این است كه كدام مرجع مبحث را بررسی و تصویب كند. به ما گفته اند مجلس به شدت مخالف تغییر زمان شروع سال تحصیلی است.

1398/11/05
22:54:26
5.0 / 5
3734
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین