در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد

مطرح بیان جنایات آمریكا در پروژه معارف انقلاب اسلامی

مطرح بیان جنایات آمریكا در پروژه معارف انقلاب اسلامی

به گزارش مدیریت آموزش سرپرست معاونت تألیف، تولید مواد و رسانه های آموزشی اظهار داشت: سازمان پژوهش از مدتی قبل در ارتباط با اسناد لانه جاسوسی اقداماتی را انجام داده و پروژه ای تحت عنوان معارف انقلاب اسلامی شكل گرفته است.



حجت الاسلام همایون صدوقی سرپرست معاونت تألیف، تولید مواد و رسانه های آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تصمیم سازمان پژوهش آموزش و پرورش كه مسئولیت تألیف كتب درسی را به عهده دارد، درباره گنجاندن نام و یاد شهید سردار سلیمانی در كتاب های درسی اظهار داشت: ما در این مبحث دو مبحث را باید در نظر بگیریم؛ یكی بحث برنامه درسی و دیگری بسته های یادگیری است. در برنامه درسی تلاشمان بر این بوده و هست كه بحث ایثار و شهادت را به صورت جدی در كتاب های درسی ببینیم و این مهم در دوره های مختلف تحصیلی و در تمام مقاطع گنجانده شود.
وی افزود: هم اكنون در حال تدوین برنامه درسی دوره های تحصیلی هستیم و هدفمان این است كه روح حاكم بر تمام عناوین درسی و محتوای این عناوین، بحث ایثار و شهادت باشد. در این میان بر روی سه محور كار می كنیم؛ یكی بحث استقلال و شخصیت دانش آموزان، دیگری بحث حُریت و آزادگی در آنها و سومین مبحث، تفكر و تعقل در دانش آموزان است كه بتوانند از راه آن، تحلیل مناسب در مقابل حادثه ها را به دست بیاورند. ما اگر بتوانیم چنین هویتی را كه هویت مقاومت و تحمل پذیری است، در نظام شخصیت دانش آموزان شكل دهیم، آنگاه در مقابل استكبار محكم خواهند ایستاد و مهم تر از آن اینكه تحت تاثیر فعالیتهای رسانه ای دشمن قرار نمی گیرند چون كه ما نمی توانیم رسانه ها را در دنیا متوقف نماییم و شاهد باشیم آنها دشمنی خویش را كنار می گذارند.
سرپرست معاونت تألیف، تولید مواد و رسانه های آموزشی اضافه كرد: ازاین رو هدف اصلی ما این است كه بنیه مقاومت در نوجوانان و جوانان، ایجاد و این هویت را در آنها نهادینه نماییم و در عین حال آنها را به قدرت تحلیل برسانیم كه مسائل سیاسی و فرهنگی را با هویت اصیل و انقلابی خود و از راه مبانی كه به دست می آورند، تحلیل كنند. در كنار این مساله، آنچه برای آن اهمیت قائل هستیم، این است كه دانش آموز ما تا زمانی كه در آموزش و پرورش مشغول تحصیل است، بتواند با الگوهای ارزشمندی در حوزه ایثار و شهادت مأنوس شود چون كه یكی از مؤلفه های مهم در ساختار فرهنگی انسان، اُنس است. وقتی فردی با مقوله ای اُنس داشته باشد، بایدها و نبایدهایش بر مبنای آن اُنس شكل می گیرد و جریان می یابد.
صدوقی بیان نمود: از یكسو، ما در كتاب های درسی، الگوهایی كه به دانش آموزان معرفی می نماییم شهدا هستند. حال امكان دارد شهدای زنده ای را معرفی نماییم كه در زنده بودن خود جریانات ایثارگرانه را هدایت می كنند. افرادی مانند سید حسن نصرالله. این شهدای زنده در كنار دیگر شهدا، شخصیت هایی هستند كه می توانند هویت درونی دانش آموز را با یك مقاومت بایسته همراه كنند. از جانب دیگر، ما نمی توانیم به دانش آموزان چیزی را تحمیل نماییم و بعنوان درس، برخی مفاهیم را تحویل آنها دهیم. دانش آموز حق انتخاب دارد ازاین رو باید چنین موارد مهمی را از راه فعال كردن تفكر و تأمل دانش آموزان، به آنها یاد دهیم. برای آنكه فرهنگ ایثار و شهادت را نشر دهیم، از همه ابزارها استفاده می نماییم مانند قالب هایی چون شعر، داستان، دلنوشته و … این موارد برای دانش آموزان ابتدایی و اوایل متوسطه بسیار مؤثر است. در كنار آن، بحث های گفتمانی برای دانش آموزان مقاطع بالاتر را در نظر گرفته ایم.
وی اضافه كرد: نكته دیگری كه تلاش داریم در برنامه درسی، كتاب ها و بسته های یادگیری به جد دنبال نماییم، افتخارات كشورمان است؛ افتخاراتی كه در حوزه هایی مانند هسته ای و پتروشیمی، تولید علم و … به دست آورده ایم؛ بیان چنین افتخاراتی، تولید انگیزش برای رشد و شكوفایی دانش آموزان می كند.
صدوقی در پاسخ به این سؤال كه به صورت مشخص در مورد گنجاندن نام و یاد شهید سلیمانی در كتاب های درسی چه برنامه ای دارید؟ اظهار داشت: نوع نگاه این شخصیت و نظام عملی وی به ارزش های انقلاب و التزام سردار سلیمانی به ولایت فقیه، الگوی شخصیتی بوجود آورده است كه بیان آن برای دانش آموزان ما مفیدو ضروری می باشد. ما تلاش می نماییم این موارد را شناسایی نماییم و به شكل برجسته، نام این سردار شهید را در كنار شهدای دیگری چون شهید همت، شهید بروجردی و … معرفی نماییم.
سرپرست معاونت تألیف، تولید مواد و رسانه های آموزشی در پاسخ به این پرسش كه آیا كتاب خاص یا مقطع تحصیلی خاصی برای این مورد در نظر دارید؟ بیان نمود: هدف ما این است كه در تمام مقاطع تحصیلی و حتی المقدور در همه پایه های تحصیلی، اشاراتی به بحث ایثار و شهادت داشته باشید و از شخصیت هایی كه نقش كلیدی برای وطن و ارزش های انقلاب داشته اند، یاد نماییم ولی به صورت مشخص، در كتاب هایی مانند «آمادگی دفاعی»، «دینی» و «ادبیات فارسی»، بیشتر به این مفاهیم می پردازیم اما برای آنكه مطلب خویش را واضح تر بگویم، یك مثال می زنم. ما وقتی در كتاب «علوم» دانش آموزان دبستان، به بحث «جذر و مد» و اندازه گیری آن می رسیم، به عملیات والفجر۸ اشاره می نماییم. شما می دانید كه عبور از رودخانه اروند به علت شرایط ویژه جذر و مدی كه دارد، خیلی سخت است و دشمن احتمال حمله از این نقطه را نمی داد اما رزمندگان ما با یك محاسبه علمی در عملیات والفجر ۸ توانستند از دل این رود، به دل دشمن بزنند. می خواهم بگویم ما تلاش می نماییم موضوعاتی كه در حوزه ایثار و شهادت است را با موضوعات درسی عجین نماییم نه آنكه مانند جریانی در حاشیه كتاب ها، آنرا مطرح نماییم.
یاد و نام سردار شهید سلیمانی در كتاب های درسی سال ۹۹
وی تاكید كرد: به صورت مشخص درباره سردار قاسم سلیمانی، ما پیش از این مطالبی را استخراج كرده بودیم كه بعنوان یك الگو در كتاب درسی بگنجانیم كه با شهادت ایشان، به آن موارد رنگ شهادت خواهیم داد و در كتاب های سال ۹۹ كه زیر چاپ هستند، حتما آنرا خواهیم گنجاند اما تكمیل شده این مبحث را در كتاب های سال ۱۴۰۱ مشاهده خواهیم كرد.
سرپرست معاونت تألیف، تولید مواد و رسانه های آموزشی همینطور اظهار داشت: درباره شهدا ما سه بحث داریم؛ ۱ دشمن شناسی و استكبارستیزی ۲ شاكله اخلاقی شهدا ۳ التزام عملی آنها به ولایت فقیه و پیروی از رهبری است؛ این سه محور مثلثی را تشكیل می دهد كه به آن «مثلث مقاومت» می گوئیم كه می تواند جریان مقاومت را كه در خاورمیانه شكل گرفته، به شكل تربیتی، تئوریزه و بستری برای دانش آموزان ایجاد كند كه هویت خویش را بعنوان بسیجیِ واقعی به دست بیاورند.
وی در پاسخ به این پرسش كه روند گنجاندن مباحث این چنینی در كتاب های درسی به چه شكل است؟ بیان نمود: ما در ابتدا نیازسنجی می نماییم. به صورت مثال، انتظارات را مورد توجه قرار می دهیم؛ دانش آموزانی كه از پایه ششم فارغ التحصیل می شوند، چه چیزهایی را فرا گرفته است، چه نیازهایی دارد و چه موقعیت فرهنگی در جامعه دارد؟ بر طبق این انتظارات، كتاب های درسی شكل می گیرد. در واقع ما در نیازسنجی به خصوصیت های رشدی دانش آموزان هم نگاه می نماییم و از پژوهش هایی كه درباره شكل گیری شخصیت دانش آموزان در دوره های مختلف انجام شده، استفاده می نماییم و برنامه های استانداردی را استخراج می نماییم.
صدوقی افزود: در كنار این مساله، به آنچه باید اهمیت دهیم، توجه به نیروی انسانی است كه مقرر است آن بسته یادگیری را به دانش آموزان معرفی نماید و باید روی او هم سرمایه گذاری نماییم. به صورت مثال، نقش مدیر مدرسه در استقرار برنامه درسی و نگهداشت آن بسیار مهم می باشد. ما وظایف را مشخص می نماییم و بر آن هستیم كه «مدرسه تراز» را معرفی كرده و به مرور به آن شكل خارجی دهیم.
طرح جنایات آمریكا در پروژه «معارف انقلاب اسلامی»
سرپرست معاونت تألیف، تولید مواد و رسانه های آموزشی در پاسخ به این پرسش كه در مورد طرح «الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات و توطئه های آمریكا در كتب درسی مدارس و دانشگاه ها» كه امروز در مجلس تصویب گردید، چه اقدامی انجام خواهد شد؟ اظهار داشت: ما پیش از آنكه چنین مصوبه ای تصویب شود، در ارتباط با اسناد لانه جاسوسی در سازمان پژوهش، اقداماتی را انجام دادیم و پروژه ای تحت عنوان «معارف انقلاب اسلامی» تعریف شد. در حوزه معارف انقلاب اسلامی، هدف آن است كه چهره ۴۰ ساله جمهوری اسلامی را آنچنان كه است، نشان دهیم و دانش آموز ما به یك افتخار ملی برسد. در آن مثلث مقاومتی كه پیش تر با شما مطرح كردم، یك رأس آن مثلث دشمن شناسی داریم كه در آنجا برای اسناد لانه جاسوسی، حساب ویژه ای باز كرده ایم. حدود یك ماه است مطالعات ویژه خویش را در حوزه اسناد لانه جاسوسی آغاز كرده ایم و هم اكنون داخل كتاب های درسی، بعضی از این اسناد آمده است. مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی هم سبب شادمانی ما می شود چون كه به كار ما سرعت می بخشد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۲۳۱ رأی موافق، ۲ رأی مخالف از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه علنی جزئیات طرح اجبار دولت در تعیین سرفصل جنایات و توطئه های آمریكا در كتب درسی مدارس و دانشگاه ها را تصویب كردند. بر مبنای ماده واحده این طرح، وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مكلفند با بهره گیری از تمام اسناد تاریخی بخصوص اسناد به جای مانده از لانه جاسوسی در تهران سرفصل جنایات، توطئه ها، خیانت ها و مداخلات نظام استكباری بخصوص دولت آمریكا در دنیا (با اولویت كشور ایران) را در برنامه ها و كتب درسی مدارس، مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه های دولتی و غیردولتی كشور شامل وابسته به این وزارتخانه ها یا تحت نظارت آنها بگنجاند.

5.0 / 5
4697
1398/10/16
22:45:16
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین