دوراهی استفاده از خط نستعلیق در كتاب های فارسی ابتدایی

دوراهی استفاده از خط نستعلیق در كتاب های فارسی ابتدایی

به گزارش مدیریت آموزش عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ارزشیابی كیفی توصیفی در ایران نه در درون سیستم جذب شد و نه بیرون مدرسه پذیرفته شد اظهار داشت: این چه اتهاماتی است كه به ارزشیابی توصیفی می زنیم كه موجب افت تحصیلی شده است؟ ارزشیابی باید با پروسه یادگیری ممزوج شود. حالا ارزشیابی كیفی توصیفی در مدارس بطور كامل اجرا نمی گردد بلكه ارزشیابی توصیفی كمی زده است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، محمد حسنی با اشاره به چالش های آموزش زبان فارسی اظهار داشت: از نقدهای بیرونی به كتاب های درسی استقبال می نماییم اما پیچیدگی های بسیار زیادی در آموزش فارسی وجود دارد. بعنوان مثال برای نوشتن " ی" میانجی اگر از وجه آموزشی بنگریم معلم های ما گزارش می دهند كه دانش آموزان در فهم این مساله برای املاء مشكل دارند و سیاست این بوده كه "ی" را بین دو واژه قرار بدهند تا بچه ها عادت كنند و بعد آهسته در متون سطوح بالاتر "ی" میانجی حذف شود. مثلا به بچه ها نوشتن به صورت " خانه ی ما" آموزش داده می شود.
وی با اشاره به اینكه خط نستعلیق وجه فرهنگی دارد و از زیباترین خط های نگارشی فارسی است اظهار داشت: سوال این است كه آیا باید آنرا كنار بگذاریم؟ آموزش فارسی به نستعلیق دشوار است و ما را در دوراهی قرار داده كه در كتاب فارسی ابتدایی از نسخ استفاده نمائیم یا نستعلیق؟ بتازگی تحقیقی در این زمینه در دست تدوین برای رسیدن به قلمی برای آموزش زبان فارسی است.
حسنی درباره ارزشیابی كیفی توصیفی اظهار نمود: یك بدفهمی نگران كننده از ارزشیابی توصیفی و نقش و جایگاه آن وجود دارد. ناكارآمدی و كم كارآمدی نظام آموزشی به سبب نارسایی های زبان شناختی نیست بلكه عوامل اجتماعی پیچیده ای دست به دست هم می دهد.
وی ادامه داد: با پدیده های پیچیده ای در جامعه روبروییم. مثلا نوع نگاه و نگرش مردم به آموزش عمومی، نگرش متعالی و سازنده ای نیست و آموزش عمومی را مرحله گذر برای رسیدن به كنكور می دانند، در صورتیكه این دوره اصالت، هویت و ارزشمندی ذاتی دارد و باید در این دوره دانش آموزان را برای ورود به زندگی آمادگی نماییم.
این عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: مدارسی را می توانم نام ببرم كه برای دانش آموزان كلاس های آمادگی آزمون ورودی تیزهوشان ترتیب می دهند. كدام مدرسه افتخار كرده كه بهترین رویكرد را در آموزش زبان فارسی دنبال می كند؟ مدارس دولتی هم كه آنچنان حمایت نمی شوند.
وی با اشاره به اینكه باید این ارزش های فعلی از دوره آموزش عمومی واژگون شود و والدین احساس كنند بچه ها را به مدرسه می فرستند تا یاد بگیرند نه آنكه نمره بگیرند و كنكور بدهند اظهار داشت: آموزش و پرورش به شدت در این راستا حركت می كند و نهادهای دیگر هم باید حمایت و كمك كنند.
حسنی افزود: متاسفانه آموزش و پرورش را با امكانات و بودجه ناكافی تنها می گذاریم.
وی با اشاره به اینكه بعضی می گویند عامل افت تحصیلی، ارزشیابی توصیفی است اما معتقدم اینطور نیست اظهار نمود: مگر دانش آموزانی كه دانشگاه تهران قبول می شوند ده ها هزار تست نمی زنند؟ پس چرا هنوز مشكل دارند؟. باید فضای شاد و آرام همراه با مسئولیت برای دانش آموزان فراهم نماییم، با سختگیری موافق نیستم.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینكه در دنیا حرف اول را ارزشیابی می زند اما به سبب پیچیدگی هایی كه گفته شد ارزشیابی توصیفی در ایران نه در درون سیستم جذب شد و نه بیرون مدرسه پذیرفته شد اظهار داشت: این چه اتهاماتی است كه به ارزشیابی توصیفی می زنیم كه موجب افت تحصیلی شده است؟ ارزشیابی باید با پروسه یادگیری ممزوج شود. حالا ارزشیابی كیفی توصیفی در مدارس بطور كامل اجرا نمی گردد بلكه ارزشیابی توصیفی كمی زده است.



1398/09/30
19:56:36
5.0 / 5
4324
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین