مسؤلان آموزش و پرورش نباید مدرسه داری كنند
به گزارش مدیریت آموزش وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینكه وزارت آموزش و پرورش و مسئولان نباید مدرسه داری كنند اظهار داشت: همین عامل است كه كیفیت آموزشی ما اینگونه است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده كه در تالار فرهنگ برگزار گردید با اشاره به اینكه مدرسه پایگاه اصلی تعلیم و تربیت است اظهار داشت: آموزش و پرورش در تربیت خلاصه می شود اما متاسفانه آنگونه كه باید به امر تربیت نپرداخته ایم.
وی ادامه داد: دانش و مهارت است كه زمینه حركت به سمت توسعه را فراهم می آورد و دانش یك سرمایه است.
وی با اشاره به موج سوم دانایی اظهار نمود: آفرینش دانش، پردازش اطلاعات و نوآوری و در مجموع مباحث نرم افزاری در این برهه حائز اهمیت می باشد. سرمایه انسانی و تربیت انسانها بیشتر از هرچیز دیگری مهم می باشد. توسعه رفتن به سمت یك جامعه انسانی است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: یكی از اشكالات این است كه تقویت بعد تحلیلی ذهن رخ نمی دهد. اگر نتوانیم این مهم را در مدارس تقویت نماییم، توسعه هم رخ نمی دهد. افراد باید بر مبنای زیسته انسانی تربیت شوند، یك علت تخریب محیط زیست این است كه این تربیت اتفاق نمی افتد. باید نظام آموزشی انسان محور ایجاد شود.
دانش آشتیانی با تاكید بر لزوم حركت از حافظه محوری به سمت دانش محوری و مدرسه محوری اظهار داشت: اهتمام به آموزش اندیشیدن و روش اندیشیدن و نه انتفال اندیشه ها باید اتفاق بیفتد. شخصیت افراد و شاكله وجودی آنها توسعه را به وجود می آورد و نه برعكس؛ بیشتر سرمایه گذاری های ما روی نیاز انسانهاست در حالیكه باید سرمایه گذاری روی خود انسانها باشد.
وی افزود: معتقدم ما در آموزش و پرورش باید فكر دیگری بكنیم، حالا مرتب به فكر ماهی گرفتن هستیم و آنرا توسعه می دهیم. راه این نیست و باید اندیشید كه مدل فعلی تعلیم و تربیت درست است یا خیر؟.
دانش آشتیانی با اشاره به اینكه وزارت آموزش و پرورش و مسؤلان نباید مدرسه داری كنند اظهار داشت: همین عامل است كه كیفیت آموزشی ما اینگونه است. در زمان حادثه پلاسكو وزیر بودم. می گفتند درباره آتش نشانها در كتاب درسی بنویسید، یكی می گفت درباره آب بنویسید، و.... بعد هم گفته می شود حجم كتب فلان است. باید این رویه را تغییر دهید.
وی افزود: فرآیندهای فعلی آموزش و پرورش معلم را پژوهنده بار نمی آورد. همه چیز را در چارچوب راهنمای معلم و... در اختیار معلم قرار می دهیم. وی چه زمانی می تواند پژوهش كند؟ تا زمانی كه این فرایندها اصلاح نشوند معلم پژوهنده نمی گردد، دانش آموز هم پژوهنده نخواهد شد. آموزش و پرورش تماما مدارس را مدیریت می كند و همه ضوابط همچون ساعت رفت و آمد را برای وی تعیین می كند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینكه معلم الگوی دانش آموز است اظهار نمود: معلم در درجه اول مربی تربیت است. معلم باید در طرح درسش، تربیت را به دانش آموزان در حوزه های مختلف منتقل كند.
وی با اشاره به مدیریت مدرسه اظهار داشت: اگر مدیر دستوری و اداری باشد، تربیت اتفاق نمی افتد. مدبر باید راهبر باشد.
دانش آشتیانی از روند برنامه درسی متمركز انتقاد نمود و اضافه كرد: بعنوان مثال محیط آموزش دانش آموز سیستان و بلوچستانی با دانش آموز ساكن استانهای دیگر چون تهران و شیراز متفاوت می باشد. وی باید شهر و منطقه خویش را به خوبی بشناسد، تا زمانی كه در كتاب درسی مثالها از مناطق شهری چون تهران و... است آن دانش آموز تمایل به شهرهای دیگر پیدا می كند در حالیكه باید ابتدا آداب و سنن منطقه خویش را به خوبی بشناسد.
منبع: مدیریت آموزش
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب