در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد

رفتار كارآفرینی در دانش آموزان سبب كاهش صدمه های اجتماعی می شود

رفتار كارآفرینی در دانش آموزان سبب كاهش صدمه های اجتماعی می شود

به گزارش مدیریت آموزش مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: كارآفرینی سبب كاهش صدمه های اجتماعی می شود و آموزش و پرورش بر تقویت رفتار كارافرینی تاكید دارد.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، روز گذشته اولین مركز رشد و كارآفرینی آموزش وپرورش كشور در شهر مشهد راه اندازی شد. سید مصطفی آذركیش مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش در باره كارایی و نحوه شكل گیری این مركز به خبرنگار مهر اظهار داشت: یكی از راهكارهای سند تحول بنیادین به ایجاد شبكه محیط یادگیری مانند پژوهش سراها، اردوگاه ها، خانه های فرهنگ، نمایشگاه ها، كتابخانه های عمومی، موزه های تخصصی، ورزشگاه ها و مراكز كارآفرینی اشاره دارد و همینطور بر برقراری تعامل اثربخش مدارس با این مراكز و همینطور اصل غنی سازی محیط مدرسه با سایر دستگاه ها تاكید می كند.
وی اضافه كرد: مركز رشد كارآفرینی كه در مشهد راه اندازی شد به استناد همین راهكاری كه اشاره كردم و همینطور سیاست های ابلاغی اشتغال و اقتصاد مقاومتی و تاكید بر ترویج فرهنگ كار، تولید و كارآفرینی بوجود آمده است. همینطور قانون نظام جامع فنی و حرفه ای و مهارتی هم بر این مهم تاكید دارد.
آذركیش در پاسخ به اینكه این مركز دقیقاً چگونه عمل می كند و ارتباط دانش آموزان با این مركز چگونه خواهد بود؟ بیان كرد: كار این مركز اجرایی كردن ایده های دانش آموزان مقطع متوسطه و عمدتاً دانش آموزان هنرستان ها و فارغ التحصیلان هنرستان ها است. این كاررا از راه جلب مشاركت های برون سازمانی و استفاده بهینه از پتانسیل درون سازمانی و با به كارگیری شیوه های مختلف همچون شیوه یادگیری همراه با عمل انجام می دهد. این مركز در سه محور تربیت كارآفرین، شناسایی استعدادهای كارآفرینی و پشتیبانی از كارآفرینان نوپا عمل می كند تا بتواند ایده های دانش آموزی را تا راه اندازی یك كسب و كار پایدار حمایت كند.
مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش در مورد اینكه آیا اهداف این مركز طبق قوانین مشخصی تدوین شده است یا خیر؟ خاطرنشان كرد: اهداف این مركز كه ما امیدوار هستیم بزودی در تمام استان ها نمونه ای از آنرا داشته باشیم، بسیار مشخص است. متمركز بر توسعه و ترویج فرهنگ كارافرینی و همینطور بستر سازی برای ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای مخاطبین است.
به گفته وی اهداف دیگر این مراكز تشویق و ترغیب دانش آموزان برای تحصیل در رشته های كاردانش و فنی و حرفه ای و تشویق به حركت به سمت كسب و كار خلاق به جای ادامه تحصیل در دانشگاه ها، بالا رفتن خطر پذیری در دانش آموزان متوسطه دوم، تعمیق آموزش های كارآفرینی، تولید محصولات قابل عرضه به بازار از سوی دانش آموزان است.
آذركیش در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینكه آیا این مركز هم اكنون دانش آموزانی را تحت پوشش خود دارد یا خیر؟ خاطرنشان كرد: این مركز هم اكنون ۹۵ دانش آموز را كه بعضی از آنها حتی از متوسطه اول گزینش شده اند، تحت پوشش و آموزش گرفته است. البته ظرفیت این مركز بیشتر از اینهاست. یك برنامه دو ساله آموزشی علاوه بر مهارت نرم كارآفرینی هم برای این دانش آموزان پیشبینی كرده است. خدمات مشاوره ای، پشتیبانی و آموزشی را عرضه می دهد.
مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری كه آیا این مراكز به صورت مستقیم زیر نظر آموزش و پرورش هستند یا توسط بخش خصوصی اداره می شوند؟ اظهار داشت: این مركز و مراكزی از این دست كه از این پس افتتاح می گردد، زیر نظر آموزش و پرورش و مطابق با ضوابط آموزش و پرورش و با كمك بخش خصوصی راه بری می شود و این مركز خاص زیر نظر اداره كل آموزش و پرورش كل خراسان رضوی است. اصل هدف این مركز این بود كه در بسیاری از مواقع مشاهده می كردیم كه در چرخه شناسایی، هدایت، حمایت و توانمندسازی و پشتیبانی از كارآفرینان این چرخه كامل نمی شد و برای همین در نهایت به بازار كار نمی انجامید.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینكه آیا باید استان ها جهت راه اندازی این مراكز درخواست بدهند یا اینكه آموزش و پرورش به صورت مستقیم در استان ها برای افتتاح این مراكز اقدام می كند؟ اظهار داشت: همیشه در استان ها برنامه های راهبردی وجود دارد كه در ستاد از آنها حمایت می شود. ما متناسب با شرایط استان و در جهت كاهش تمركز گرایی و افزایش احتیاط استان ها متناسب با ظرفیت قانونی خودمان این موارد را حمایت می نماییم. اما تمایلمان این است كه در هر استان بیشتر از یك مركز رشد كارآفرینی وجود داشته باشد.
آذركیش بیان كرد: ما معتقد هستیم كارآفرینی سبب كاهش صدمه های اجتماعی می شود. تقویت رفتار كارآفرینانه در بچه های ما سبب می شود آنها را در مواجهه با چالش های آینده زندگی آماده كند. فرهنگ كارآفرینی به مثبت اندیشی، استقلال طلبی، بالا رفتن تحمل ابهام، بالا رفتن سواد مالی و موارد دیگری چون این می انجامد و سبب می شود نوجوان و جوان ما آینده را بهتر رصد كند و پیشبینی از وضعیت داشته باشد.
مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش در آخر اظهار داشت: كارآفرینی مبحث مهمی است و بحث آن در كشور جدی است. جزء سیاست های اصلی است كه در تمام اسناد بالادستی به آن اشاره شده است. یكی از اولویت های آموزش و پرورش تاكید بر استقرار نظام خلاقیت و نوآوری است و به تربیت جامع و بالنده اخلاقی و مادی و معنوی مدیران، مربیان و دانش آموزان خلاق و نوآفرین تاكید بسیار دارد.

1398/09/04
23:08:31
5.0 / 5
4483
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین