معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

هدف طرح بسندگی حفظ هویت كودكان دوزبانه بود

هدف طرح بسندگی حفظ هویت كودكان دوزبانه بود

به گزارش مدیریت آموزش معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با تكذیب اجرای طرح بسندگی در هنگام سنجش دانش آموزان برای ثبت نام در اول ابتدایی اظهار داشت: برخلاف آنچه كه به آن دامن زده شد، طرحی كه بعنوان بسندگی قرار بود كار شود، هدف اش حفظ هویت كودكان دوزبانه بود.



به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، رضوان حكیم زاده در نشست خبری معاونین آموزش ابتدایی و تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، ایجاد فضای عاطفی و روانی در مدارس برای دانش آموزان را رویكرد اصلی آموزش و پرورش دانست و اظهار داشت: رویكرد اصلی ما برای تربیت و یادگیری در دوران كودكی است، معتقدم تربیت اثر بخش در دبستان و پیش دبستانی باید متناسب با اقتضائات دوران كودكی و روحیه كودكی باشد.

وی اضافه كرد: تربیت متناسب با دوران كودكی ما را ملزم می كند از بسترهایی استفاده نماییم تا دانش آموز با علاقه در مدرسه حضور یابد و یادگیری پایداری را تجربه كند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: یكی از شاخصهای مهمی كه در نظام جمهوری اسلامی در مناطق محروم عملی شده است شاخص پوشش پیش دبستانی است.

وی با تاكید بر این كه هر چقدر مدرسه ها از آزمون تستی دور باشند نظاره گر شكوفایی استعداد دانش آموزان خواهیم بود، اظهار داشت: با حذف آزمون های تستی و پیشرفت تحصیلی و هم ممنوعیت كتاب كمك درسی در مدارس، دستاورد خوبی از راه بازی و یادگیری تكالیف مهارتی داشتیم.

وی با بیان این كه حذف رقابت های فردی و تشویق به كارگروهی و همدلی جزو برنامه های جدی آموزش و پرورش است، اظهار داشت: عوامل مخل نشاط در مدارس باید حذف شود، با راه اندازی اتاق های بازی و یادگیری مهارتی به دنبال ایجاد نشاط در مدارس هستیم

حكیم زاده در مورد بازماندگان از تحصیل هم با بیان این كه سال قبل ۱۴۱ هزار كودك بازمانده از تحصیل در كشور شناسایی شد، اظهار داشت: با اجرای طرح انسداد مبادی بیسوادی به جد پیگیر كودكان بازمانده از تحصیل هستیم كه در این راستا ۳۴ هزار كودك بازمانده از تحصیل شناسایی و به مدرسه برگردانده شدند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: راه اندازی سالن های ورزشی 250 متری در مدارس دختران نمونه دیگری از ابتكارات معاونت تربیت بدنی در مدارس است و باید از این فضاهای مشترك برای تربیت و یادگیری بهره برد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این كه زبان جزیی از فرهنگ و هویت هر فرد بوده و پاسداشت آن یكی از وظایف اصلی هر نظام آموزشی است، اظهار داشت: چیزی به اسم طرح بسندگی در آموزش و پرورش هنوز وجود خارجی ندارد.

وی با بیان این كه این طرح ابتدا در جلسه مشترك با آموزش و پرورش استثنایی عنوان شد، اضافه كرد: این طرح به دنبال این بود كه كودكان دو زبانه برچسب دیرآموز نخورند؛ چون در راستی آزمایی كودكان دوزبانه در استان های همجوار تهران به علت این كه كودك متوجه سوال نمی شد، برچسب دیرآموز می خورد در حالیكه وقتی به زبان مادری سوال می شد، این كودك بسیار هم باهوش نشان می داد.

حكیم زاده تصریح كرد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی به یادگیری زبان و ادبیات زبان محلی در كنار زبان مادری تاكید گردیده است و دانش آموز می تواند در كنار زبان ملی، زبان مادری اش را هم یاد بگیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد تنبیه بدنی دانش آموزان نیز، اظهار داشت: با همه انواع خشونت در مدارس مخالف هستیم و برنامه ای تحت عنوان "خشونت زدایی از مدارس" را اجرا میك نیم؛ با این وجود اغلب معلمان ما در مدارس زحمات بسیاری می كشند و منصفانه نیست كه عملكرد آنها را زیر سوال ببریم اما به هیچ وجه تنبیه را قبول نداریم.

وی به كار بردن برخی كلمات و تحقیر و سرزنشها را هم خشونت دانست و اضافه كرد: مدارس باید فضای روانی و عاطفی شاد و خوبی داشته باشند و اهمیت فضای عاطفی مدارس كمتر از فضای فیزیكی آن نیست.




1398/07/10
16:19:51
5.0 / 5
3924
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین