آیت الله جوادی آملی:

تربیت به معنای حقیقی در آموزش و پرورش وجود ندارد

تربیت به معنای حقیقی در آموزش و پرورش وجود ندارد

مدیریت آموزش: یكی از مراجع تقلید شیعیان اظهار داشت: حالا تربیت به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم، بلكه یك سری از دروس داریم كه فقط گسترده كردن تعلیم است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش كه از بامداد امروز پنج شنبه برای دیدار با مراجع تقلید به قم سفر كرده است، قبل از ظهر امروز با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو كرد.آیت الله جوادی آملی در این دیدار بیان داشت: یك اشكال اساسی از گذشته تابحال در نظام آموزش و پرورش كشور وجود دارد وآن این است كه در گذشته «تعلیم» بود اما خبری از «تربیت» نبود اما پس از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه نماییم اما در این راه موفق نبودیم چون كه در حقیقت كاری كه آموزش و پرورش انجام داد این بود كه تربیت را به تعلیم برگرداند!وی افزود: ما حالا «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم بلكه ما یك سری از دروس داریم مانند فیزیك و شیمی و یك سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و خیال كردیم كه این تربیت است در حالیكه این تربیت نیست بلكه گسترده كردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاك بودن خود معلم كه وقتی سخن می گوید از دهان او نور بیرون برود و این طهارت معلم را می طلبد.
این مفسر قرآ

ن كریم تصریح كرد: امام علی ضد السلام به فرزندشان نامه ای نوشتند كه ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما هم این دعوت را پذیرفتیم بنابراین در این ایام كه ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است ما ادعای خون خواهی حسین ضد السلام را داریم چون ما فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندشان فرمود «معلم، امام است!»طیب و طاهر بودن معلم تعلیم را به تربیت برمی گرداندوی خاطرنشان كرد: هر معلمی امام مأموم خود كه شاگردانش هستند می باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد كه شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا كنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینكه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است كه تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است كه معلمان در سطح خود، «امام» شوند.آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یك راه گوش و یك راه دل، اگر كسی بوی بد گناه را استشمام نمی كند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نكرده است، این كار معلم است كه دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سال های تحصیل رشد كنند كه از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام كنند، كه امیدواریم در تحقق این امر بیشتر از پیش موفق باشید. در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شروع سال جدید تحصیلی مدارس، گزارشی از وضعیت مدارس كشور و فعالیت های آموزش و پرورش در جهت آماده سازی فضاهای آموزشی كشور خدمت آیت الله جوادی آملی ارائه نمود.


منبع:

1398/07/04
20:53:39
5.0 / 5
3837
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین