در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد

۶۰ درصد استقبال بیشتر از جشنواره فرهنگی و هنری

۶۰ درصد استقبال بیشتر از جشنواره فرهنگی و هنری

به گزارش مدیریت آموزش مدیركل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: نتیجه برگزاری هفته سرود وتئاتر مدرسه ای این شد كه در جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزی امسال بیشتر از ۶۰درصد استقبال بیشتر شد.


علی رمضانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهم فعالیت های فرهنگی و هنری دانش آموزی كه این روزها در چارچوب جشنواره های فرهنگی هنری دانش آموزی در حال برگزاری است و مرور یكسال گذشته این فعالیت ها و كم و كیف آن اظهار داشت: یكی از دغدغه های جدی ما در اداره كل فرهنگی و هنری و فضای پرورشی این است كه هر دانش آموز یك مهارت یاد بگیرد و از این طریق بتواند به معیشت خودش در آینده و اقتصاد كشور كمك نماید و همینطور از این طریق دانش آموز روحیه با نشاط و شادابی در مدرسه داشته باشد. بر طبق این سیاست برنامه های متنوعی را در نظر گرفتیم. وی افزود: در بحث شورای های دانش آموزی ما سال قبل تحصیلی بحث واگذاری فعالیت ها به دانش آموزان را داشتیم و از این نظر سال بسیار پر حجمی از نظر كاری بود. برنامه را بگونه ای دیدیم كه مستقیم از ستاد با دانش آموز كار نماییم. مدیركل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به حادثه سیل در كشور در فصل بهار بیان كرد: پس از حادثه تلخ سیل در كشور ما پویش سیل مهربانی را داشتیم كه توسط شورای دانش آموزی مدارس و تشكل های دانش آموزی صورت گرفت و كمك های مادی و غیرمادی خوبی به استان ها صورت گرفت و هدف ما هم ورود خود دانش اموزان به بحث كمك رسانی بود. رمضانی افزود: در شورای دانش آموزی در سال گذشته، جشنواره پشتیبانی از كالای ایرانی به میزبانی یزد برگزار گردید و ما در این جشنواره هم مسئولیت را در مدرسه به شورای دانش آموزی و انجمن پشتیبانی از كالای ایرانی و در مناطق به كانون های تربیتی و فرهنگی دادیم. در رویداد آیین زمانه هم همین كار را كردیم.رشد قابل ملاحظه حضور دانش آموزان در فعالیت های فرهنگی و هنریوی با اشاره به اینكه سال قبل برای نخستین بار هفته ای در نظر گرفته شد به نام هفته سرود و نمایش اظهار نمود: نتیجه برگزاری این هفته سرود و تئاتر مدرسه ای این شد كه در جشنواره فرهنگی و هنری بیشتر از ۶۰ درصد استقبال بیشتر شد. سال قبل ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار نفر رشته شركت كرده بودند و امسال ۱۰ میلیون و ۸۳ هزار نفر رشته در این مسابقات شركت كردند. مدیركل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش وپرورش اظهار داشت: به خصوص در بحث سرود و موسیقی ما جدی هستیم و شعارمان این است كه هر مدرسه یك سرود. و سرودهایی كه روحیه حماسی و سلحشوری دانش آموزان را افزایش دهد، مد نظر ماست. ضمن اینكه این فعالیت به صورت مسابقه برگزار نمی گردد و فعالیت درون مدرسه ای است. دل نگرانی كه داشتیم این بود كه زبان و فرهنگ و پوشش محلی در معرض خطر است و با خواندن سرودهای محلی و اجرای نمایش با زبان های محلی و بر مبنای كتاب هایی كه نویسندگان و تاریخ نویسان و ادیبان همان شهرستان در مورد شهر نوشته اند، بتوانیم این دل نگرانی را كاهش دهیم. وی افزود: در كانون های فرهنگی و تربیتی برای نخستین بار انجمن ها را فعال كردیم. ۲۲ انجمن محتواش آماده شده است. مقرر است دانش آموزان برگزیده در جشنواره فرهنگی هنری كه شامل یك هزار و ۷۶ دانش آموز دختر و یك هزار و ۷ دانش آموز پسر هستند، از راه یك نامه مكتوب به استان ها معرفی شوند تا بعنوان مربی همیار رشته های خودشان فعال شوند. رمضانی اظهار داشت: دل مشغولی دیگر ما در بحث هنرهای دستی و تجسمی است. تا كنون متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این عرصه ورود پیدا نكرده است. برخی سازها در معرض خطر از بین رفتن هستند و برخی فعالیت های هنرهای دستی مانند گلدوزی یا نمد بافی هم همینطور و مدیران ارشد استان ها تاكید می كنند اگر جشنواره فرهنگی هنری را ما برگزار نكنیم، این هنرها از بین می رود. امسال در هنرهای دستی و تجسمی بیشتر از ۲ میلیون نفر رشته شركت كردند.برگزاری نخستین دوره تربیت مدرس اردویی دانش آموزان توانمندوی با اشاره به تاكید سند تحول بنیادین به اینكه در بحث اردوها تكلیف شده كه آموزش و پرورش در شرایط بحران باید بتواند به كمك جامعه بیاید، بیان كرد: پس از یك سال تلاش كارگروه تولید محتوای اردویی، محتوایی آماده كرده است كه طبق آن در اواخر شهریور نخستین دوره تربیت مدرس اردویی دانش آموز توانمند در بخش دختران و پسران برگزار می گردد. این اردوها مهارتی هستند و بر مبنای نیاز جامعه در مواقع بحران تولید محتوا شده اند. سازمان پدافند غیرعامل، سازمان هلال احمر، وزارت بهداشت و... به این بحث ورود كرده اند و ما می خواهیم دانش آموزانی تربیت نماییم كه مهارت كمك در مواقع بحران را داشته باشند. ۳۲ گروه دختر و ۳۲ گروه پسر در این راستا تشكیل می شود. وی در پاسخ به این پرسش كه در فعالیت های فرهنگی و هنری در متوسطه موفق تر و پر كارتر از ابتدایی هستید، دلیل چیست بیان كرد: علتش شاید این است كه مدیران مدارس متوسطه خودشان به این بحث ورود می كنند و استقبال می كنند. ما باید از معاونت ابتدایی هم بخواهیم كه در این عرصه فعال تر شوند. البته مدیران مدارس ابتدایی بسیار توانمند هستند و خودشان فعالیت دارند اما لازم است در بحث ستاد هم كمك كنند. فعالیت های فرهنگی و هنری باید از سن ابتدایی صورت بگیرد. البته باید جامعه شناسان و روان شناسان به ما بگویند كه از چه سنی دقیقا ما می توانیم مسئولیت های اجتماعی به كودكان بدهیم كه مخل روحیه شادی در آنها نشود و در آن صورت باید وارد فعالیت های اجتماعی مثل انجمن ها بشوند. به هر حال نگاه ما مدرسه محوری است و اینكه فعالیت ها را به مدیران مدارس بسپاریم.

1398/06/03
15:24:21
5.0 / 5
3838
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین