دیجیتالی شدن پاسخگویی به شكایات اولیاء

دیجیتالی شدن پاسخگویی به شكایات اولیاء

به گزارش مدیریت آموزش سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: امروز دولت الكترونیك به كمك آمده است و سبب می شود تا ضریب نفوذ كارتان را افزایش دهید و از این طریق به سلامت سازمانی و اداری، افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقای فرهنگ سازمانی بهبود عملكرد آموزش و پرورش و ارتقای كیفیت تعلیم و تربیت فرزندان این مرزوبوم توفیق پیدا نماییم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی با اشاره به اینكه در برخی از شهرستان ها برخی پست های سازمانی به صورت تركیبی در حال اداره شدن است كه متأسفانه در ساختار اداری گرفتار اشتباه استراتژیك شده ایم، اظهار نمود: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی تا سال جاری ۲، ۸ درصد افزایش جمعیت داشته است اما در ساختار اداری ۴، ۷ درصد افزایش ساختار داشته است كه این بروكراسی عریض و طویل نه تنها سهولت در امور نداشته است بلكه ایجاد مشكل كرده است.
حسینی در ادامه افزود: اجبار شورایعالی امور اداری و استخدامی این است كه سازمان ها باید كوچك و كوچك تر شوند، این اجبار خوب و مناسبی جهت پیشرفت است چونكه دولتی كه خود سیاست گذار است باید ساختار اداری كوچك داشته باشد و مردم را بعد از سازمان دهی بزرگ كند.
وی تصریح كرد: در بدنه دولت ۳ دسته سازمان بزرگ، متوسط و كوچك وجود دارد و آموزش وپرورش را سازمان بزرگ توصیف كرده اند.
سرپرست وزارت آموزش وپرورش در ادامه اظهار داشت: آموزش وپرورش را یك ابرسازمان نامیده اند چونكه هر قسمت این سازمان، به تنهایی یك وزارتخانه است و وقتی وارد قسمت هایی مانند تعلیم و تربیت قرآنی و معارف، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، استعدادهای درخشان، سازمان پژوهش و سایر معاونت ها، مراكز و سازمان ها می شویم، متوجه این مورد خواهیم شد.
حسینی تصریح كرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای مهرماه ۱۴۲ میلیون كتاب در ۱۰۰۰ عنوان باید منتشر كند كه از حیث فعالیت ها كاری گسترده و تخصصی درزمینه كاری یك وزارتخانه مجزا است البته همه این موارد، وسعت كاری وزارت آموزش وپرورش را نشان داده است.
حسینی اضافه كرد: اگر نظام جامع برنامه ریزی و ارزیابی عملكرد مستقر نشود به هیچ عنوان به بهبود عملكرد و كیفیت دست پیدا نخواهیم كرد و بدون تردید موفق نخواهیم شد.
ایشان در ادامه نظام جامع ارزیابی و بهبود عملكرد را دارای ۴ بخش دانست و اظهار داشت: گام اول نظام جامع برنامه ریزی با ۳ مؤلفه است؛ مؤلفه اول شناخت وضعیت موجود، مؤلفه دوم ترسیم وضع مطلوب بر مبنای وضعیت موجود و مؤلفه سوم ترسیم راه های برون رفت و ارتقا است.
سرپرست وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینكه سند تحول بنیادین دارای مؤلفه های مهمی است، اظهاركرد: این مؤلفه ها شامل تعلیم و تربیت تمام ساحتی، هویت بخشی به دانش آموزان، عدالت آموزشی، ارتقا و كیفیت است و برای اجرای این ۵ مؤلفه احتیاج به ۶ خرده نظام داریم.
حسینی تصریح كرد: این ۶ خرده نظام به ۶۷۰ برنامه تبدیل گشته است كه در برنامه ششم و هفتم توسعه باید اجرا شود و ۳۷۰ برنامه آن در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است و الباقی آن در برنامه هفتم است.
سرپرست وزارت آموزش وپرورش در ادامه افزود: این برنامه ها به صورت جداگانه و پس از تفكیك معاونت ها به ۷۶۰منطقه آموزش وپرورش در سراسر كشور ارسال شده است كه در مناطق باهم تلفیق می شوند.
وی خاطرنشان كرد: این برنامه ها در ۴ دوره تحصیلی؛ دوره اول و دوره دوم ابتدایی و متوسطه است و در مهرماه سال جاری در ۴ میز برنامه های سند تحول بنیادین را خواهیم داشت و برنامه ها به شكل الزامی، تجویزی و نیمه تجویزی در مدارس اجرا خواهد شد.
سرپرست وزارت آموزش وپرورش بابیان اینكه بیشتر از ۶۰ درصد از برنامه سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش در حال اجرا می باشد، اظهار داشت: جزء اول نظام جامع برنامه ریزی كه طراحی و شاخصهای آن است در آموزش وپرورش در حال انجام می باشد كه امسال باید ورود برنامه های مبتنی بر سند تحول بنیادین را بیشتر از گذشته در مدارس اجرایی و عملیاتی نماییم.
حسینی در ادامه افزود: گام دوم نظام اجرا است كه دومین عنصر است و تحقق پذیری برنامه ها و شاخص ها را بر عهده دارد و اگر این دو نظام را داشته باشیم اما نظام ارزیابی و نظارت را نداشته باشیم، نظام جامع برنامه ریزی به بهبود عملكرد منتهی نمی گردد.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش وپرورش، وی تاكید كرد: هم اكنون خیلی از رویه ها احتیاج به اصلاح و بهبود دارد چونكه نگاه در آموزش وپرورش معلول محور است تا علت محور و راهكارهای موقتی اجرا می نماییم.
سرپرست وزارت آموزش وپرورش بابیان اینكه ارزیابی و نظارت در سازمان به پیشرفت سازمانی منجر می شود، اظهار داشت: مؤلفه بعدی نظام جامع برنامه ریزی، ارزیابی و نظارت است كه خوشبختانه با ظرفیت جدید دیجیتالی و سامانه ای كه شاخصهای دقت، سرعت و جامعیت را دارد قابلیت تحقق دارد.
وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری اظهاركرد: ۵۰ درصد پیشرفت عملكرد یك سازمان به ارزیابی آن سازمان برمی گردد و باید سازمان مورد پالایش، نظارت و مورد ارزیابی قرار گیرد كه در آن صورت ۵۰ درصد پیشرفت صورت می گیرد.
حسینی تصریح كرد: در نظام ارزیابی، گستره عظیمی در پهنه كار قرار می گیرد و اگر همه این امور انجام بگیرد اما به مؤلفه چهارم توجه نشود، موفق نخواهیم بود چونكه ارزیابی نظام اجرایی و ارزیابی نظام طرح، برنامه و نظارت بر آن؛ به منظور تحقق بهبود عملكرد است، ازاین رو چهارمین مؤلفه بهبود عملكرد است.
ایشان در ادامه افزود: در واحد رسیدگی به شكایات و ارزیابی عملكرد و نظارت باید طرح و برنامه ها، اجرایی سازی و نظارت و فرآیندهای بهبود عملكرد موردبررسی قرار داده شود و این ها را از سازمان مورد ارزیابی بخواهیم تا كار خوب تقویت، اشتباهات اصلاح، كار غلط تعطیل و كار مورد غفلت تضعیف شود و با این نگاه پنجاه درصد پیشرفت سازمانی و بهبود عملكرد اتفاق می افتد.
حسینی خاطرنشان كرد: شما از حقوق دانش آموزان، معلمان، اولیا و مردم با رسیدگی به شكایات و خواسته های آنها صیانت و تكریم می كنید و باعث ارتقا تكریم ارباب رجوع، صیانت از شهروندان، سلامت اداری و حقوق شهروندی می شوید.
وی با اشاره به سامانه ای ودیجیتالی شدن ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات، اظهاركرد: امروز دولت الكترونیك به كمك آمده است و سبب می شود تا ضریب نفوذ كارتان را افزایش دهید و از این طریق به سلامت سازمانی و اداری، افزایش سرمایه اجتماعی، ارتقای فرهنگ سازمانی بهبود عملكرد آموزش وپرورش و ارتقای كیفیت تعلیم و تربیت فرزندان این مرزوبوم توفیق پیدا نماییم.




5.0 / 5
4459
1398/05/17
18:45:55
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین