المپیادهای دانش آموزی از انحصار طبقاتی بودن بیرون برود

المپیادهای دانش آموزی از انحصار طبقاتی بودن بیرون برود

مدیریت آموزش: سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: اردوی دانش آموزان عشایر زمینه ساز ایجاد عدالت آموزشی و ارتقاء كیفیت آموزش و پرورش است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، سید جواد حسینی در آیین افتتاحیه بیستمین دوره اردوی ملی عشایر در اردوگاه فرهنگی، تربیتی شهید رجایی باغرود نیشابور اظهار داشت: بزرگ ترین صحنه نبرد دفاع مقدس جلوه های ایثار عشایر را در خود نگاشته است و همه ما به خدمتگزاری عشایر سرزمینمان افتخار می نماییم.
وی ادامه داد: بیشتر از ۱۸۲هزار دانش آموز در ۶۰۰مدرسه عشایری در كشور تحصیل می كنند و امروز اولین مرحله اردوی دانش آموزان عشایری كشور با حضور بیشتر از ۵۰۰دانش آموز پسر شروع می شود.
حسینی بابیان اینكه بیشتر از ۱۷هزار معلم و همكار فرهنگی مشغول خدمت رسانی به دانش آموزان عشایر هستند، تصریح كرد: آموزش و پرورش یك سند تحول خواه بنیادین را پیش روی خود دارد كه اردوی دانش آموزان عشایر تمام جوهره های مدنظر این سند را در دل خود دارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزاری این گونه اردوها را گامی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین در حوزه های مختلف دانست و خاطرنشان كرد: هویت بخشی یكی از اصلی ترین اهداف سند تحول بنیادین است و برگزاری این اردوها با محوریت دانش آموزان عشایر كه جلوه ای از هویت و وحدت در كشور می باشند یكی از طریق های اصلی تحقق شعار هویت بخشی است.
وی ایجاد عدالت آموزشی و ارتقای كیفیت آموزش و پرورش عشایری را از مهم ترین تأثیرهای برگزاری این اردوها برشمرد و اظهار داشت: در این اردوها تمرین مهارت های همدلی، انسان دوستی، صمیمیت و كار جمعی به شكل بسیار خوبی متجلی می شود و تمامی این موارد از تأكیدهای سند تحول بنیادین است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بابیان اینكه پاسداشت فرهنگ اصیل عشایر یكی از اهداف برگزاری این اردوها است، اظهار داشت: ایران در میان كشورهای دنیا، در زمره كشورهای كثیر المله است و اقوام مختلف با زبان و ادیان مختلف در آن زندگی می كنند اما این كشور در پرتو دو عنصر هویت دینی و هویت ملی یك روح واحد است، چنانچه در خراسان رضوی به واسطه حضور مرقد نورانی امام رضا (ع) و آرامگاه مشاهیری همچون فردوسی و عطار و خیام این عناصر هویت بخش دوگانه به شكل ویژه ای بروز و ظهور دارند.
ایشان در ادامه تصریح كرد: در سیاست های نظام و آموزش و پرورش، عدالت آموزشی یك هدف راهبردی است بنابراین توجه به دانش آموزان مرزی و عشایری از رویكردهای اصلی است كه آنرا پیگیری می نماییم.
حسینی خاطرنشان كرد: ۳۰درصد دانش آموزان كشور در مناطق كم برخوردار تحصیل می كنند كه بر همین مبنا طرح توجه به مدارس، مناطق و استان های لازم التوجه را در دستور كارداریم تا شاهد كاهش محرومیت ها در این عرصه باشیم.
وی بابیان اینكه ۱۳۰هزار كلاس درس كشور به سیستم آموزشی هوشمند مجهز هستند و بر مبنای تفاهم نامه ای كه با وزارت ارتباطات منعقد كردیم، مقررشده در طول برنامه ششم كل مدارس كشور به شبكه اینترنت مجهز شوند، تصریح كرد: تلویزیون تعاملی وزارت آموزش و پرورش ظرفیتی است كه می توان با بهره گیری از تكنولوژی های جدید، برای توسعه تعلیم و تربیت در مناطق دوردست و كم برخوردار از آن بهره برد.

حسینی با تاكید بر اینكه باید المپیادهای دانش آموزی از انحصار طبقاتی بودن بیرون برود تا عدالت آموزشی برای بروز استعدادهای تمامی دانش آموزان در این المپیادها فراهم گردد، افزود: دو هزار پروژه آموزشی و بیشتر از ۱۰هزار كلاس درس كه اغلب آنها در مناطق كم برخوردار می باشند تا اول مهر ۹۸آماده خواهند شد و در اختیار توسعه تعلیم و تربیت كشور قرار می گیرند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همینطور اظهار داشت: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته بیشتر از ۱۳۱۰مدرسه از ۱۴۰۰واحد آموزشی صدمه دیده در سیل اخیر، آماده حضور دانش آموزان می شوند. همینطور در ایجاد و بهره برداری از پروژه های آموزشی و پرورشی با رویكرد عدالت ترجیحی تلاش می نماییم.
حسینی برچیده شدن مدارس خشتی و تجهیز بیشتر از ۲۴هزار كلاس درس به سیستم ایمن گرمایشی را با نگاه به عدالت آموزشی دانست و اضافه كرد: ۱۵هزار مدرسه شبانه روزی در كشور فعال می باشند كه ۲۲۸مدرسه ویژه دانش آموزان عشایر است همینطور دانش آموزان عشایر سه برابر دانش آموزان عادی سرانه دریافت می كنند.
حسینی تاكید كرد: در حوزه دانشگاه فرهنگیان زمینه جذب بر مبنای آمایش سرزمینی و با رویكرد توجه به مناطق محروم را پیاده می نماییم و درصدد هستیم با رویكرد هرم شغلی و آمایش سرزمینی سهمیه های ویژه برای دانش آموزان عشایر در كنكور در نظر بگیریم.
وی ادامه داد: شورای بهبود مناطق عشایری و شورای مناطق مرزی در هم ادغام خواهند شد تا از همه امكانات برای استانداردسازی فضاها، نیروی انسانی و فرآیندهای مدارس عشایری استفاده گردد.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در انتها تصریح كرد: در كشور۱۰۰مدرسه با یك نفر دانش آموز داریم و اعتقاد داریم حتی یك دانش آموز در هیچ مكانی از كشورمان از تحصیل بازنماند.




1398/05/15
12:50:50
5.0 / 5
3497
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین