وقتی انبوه سازان قانون را دور می زنند

نگرانی از سه شیفته شدن مدارس شهرستانهای تهران

نگرانی از سه شیفته شدن مدارس شهرستانهای تهران

به گزارش مدیریت آموزش مدیركل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینكه نگران سه شیفته شدن مدارس در بعضی مناطق شهرستان های تهران هستیم اظهار داشت: متوسط تراكم در تهران ۳۲ نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط كشوری است. كلاس هایی داریم كه تا لب سكو و تخته دانش آموز نشسته و حتی امكان حركت معلم در میان دانش آموزان مشكل است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، علی شهری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز اظهار نمود: در دو سه سال گذشته كه منابع دولت با محدودیت روبه رو شد شاهد نقش پررنگتر خیرین مدرسه ساز در امر مدرسه سازی بودیم و امروز حدود نیمی از مدارس كشور خیرساز هستند.
وی ادامه داد: در استان تهران و در مهرماه جاری دو سوم مدارس تحویلی با كمك خیرین مدرسه ساز ساخته شد.
مدیركل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینكه تلاش خیرین مدرسه ساز به الگویی تمام عیار برای سایر خیرین كشور تبدیل گشته است اظهار داشت: امروز خیرین مدرسه ساز از حیث تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در رتبه اول در كشورند. مجامع خیرین مدرسه ساز برای اشاعه فرهنگ مدرسه سازی شب و روز در تكاپو و فعالیت هستند.
شهری افزود: میزان تعهدات خیرین ما پارسال از ۶۴ میلیارد تومان در استان تهران فراتر رفته و به ۱۹۲ میلیارد تومان رسیده است و یكی از علل افزایش مشاركت خیرین در شرایط اقتصادی اخیر، مرهون اطلاع رسانی و تببین مشكلات آموزش و پرورش است كه باید از رسانه ها هم در این راستا قدردانی كرد.
وی از برگزاری بیست و یكمین جشنواره خیرین مدرسه ساز تهران در دوشنبه آینده، سوم تیرماه در پژوهشگاه صنعت نفت اطلاع داد و درباره مشكلات مدارس در تهران اظهار داشت: در مقایسه با سیستان و بلوچستان، باآنكه آنجا فضای آموزشی سرانه پایینی دارد، اما مشكل مضاعف ما نسبت به سیستان و بلوچستان، تراكم بالای كلاسی است. و باوجود آنكه تراكم میانگین دانش آموزی در سطح كشور ۲۴ نفر در كلاس است، گاها شاهد دوبرابر این میزان در كلاس ها هستیم و شهر قدس بالاترین تراكم را در سطح كشور دارد.
وی ادامه داد: متوسط تراكم در تهران ۳۲ نفر است و هشت نفر بیشتر از سرانه متوسط كشوری است. كلاس هایی داریم كه تا لب سكو و تخته دانش آموز نشسته و حتی امكان حركت معلم در میان دانش آموزان مشكل است.

وی با اشاره به لزوم ساخت ۱۲ هزار كلاس درس در سطح تهران و انجام مكاتباتی از سال قبل با استانداری در این زمینه از محل كمك های خیرین، اعتبارات دولتی و تبدیل به احسن املاك آموزش و پرورش اظهار داشت: این طرح به تایید استاندار تهران رسید و به فرمانداران هم ابلاغ گردید. دو بخش منابع مالی خیرین و دولت محقق شده است اما در بخش تبدیل به احسن املاك هنوز انتظارات محقق نشده است.

مدیركل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینكه سال قبل تعدادی املاك بلااستفاده كه قابل تبدیل به احسن هستند شناسایی شدند كه باید زمینه تغییر كاربری در كمیسیون ماده ۵ شهرداری فراهم گردد اظهار داشت: در این راستا اقداماتی انجام شده ولی آموزش و پرورش شهر تهران متولی است و درخواست كرده ایم كه كمك بیشتری كنند تا بتوانیم اینكار را انجام دهیم؛ اگر این بخش از كار هم پیش برود، امیدواریم بخش عمده ای از مشكلات ما در مناطق پرتراكم و دارای بافت فرسوده حل شود.
شهری به رایزنی با نمایندگان مجلس برای درنظرگرفتن ردیف اعتباری ویژه برای مدرسه سازی استان تهران هم اشاره نمود و اظهار داشت: ۱۲ هزار كلاس درس نیاز است كه با درنظرگرفتن جمعیت فعلی دانش آموزی برآورد شده است و اگر رشد جمعیت را لحاظ نماییم به ۱۸ هزار كلاس در چندسال آینده نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: برای ایجاد هركلاس متوسط ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است. با اعتبارات و شرایط فعلی ساخت مدارس مورد نیاز بیشتر از ۳۰ سال طول می كشد و باید ردیف ویژه اعتباری دیده و یا تبدیل به احسن املاك آموزش و پرورش برای تامین منابع صورت گیرد.
شهری با اشاره به اینكه نگران سه شیفته شدن مدارس در بعضی مناطق شهرستان های تهران هستیم اظهار داشت: از خیران می خواهیم كمك بیشتری به ما داشته باشند.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، شهری در ادامه درباره مشكل كمبود مدارس در مناطق و محله های انبوه ساز اظهار داشت: به ازای هر ۲۰۰ واحد مسكونی باید زیرساخت های آموزشی هم فراهم گردد. یك اشكال در اجرا این است كه ساخت مدرسه به انتهای كار منوط می شود و معمولا انبوه سازان آنرا انجام نمی دهند و همكاران ما اقامه دعوا و شكایت می كنند كه حتی اگر منجر به رای هم بشود باز هم برای فرزندان ما مدرسه نمی گردد.
وی افزود: این كار در فرایند اجرا باید همزمان صورت گیرد. یك اتفاق ناخوشایند دیگر هم كه رخ می دهد این است كه چون انبوه سازان باید به ازای هر ۲۰۰ واحد یك مدرسه بسازند، ۱۹۹ واحد می سازند كه از شمول قانون بیرون بروند كه باید اقدامات نظارتی در این زمینه توسعه یابد.
مدیركل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینكه تعداد مسكن مهر ۳۴۵ هزار واحد در تهران است كه ۳۸۷ مدرسه ۱۵ كلاسه حتی دوشیفته با ۵۸۰۰ كلاس نیاز دارد اظهار داشت: از این تعداد ۹۷ مدرسه و كمتر از یك سوم آماده شده و فعال است.
وی با اشاره به مدارس منطقه۲۲ اظهار داشت: 24 مدرسه دولتی با ۲۷۹ كلاس درس برای ۱۰ هزار جمعیت دانش آموزی و 27 مدرسه غیردولتی با ۲۵۰۰ دانش آموز در این منطقه داریم. معادل همین تعداد مدرسه، در چند سال آینده نیاز است. در منطقه ۲۲ زمین آموزشی كم دیده شده است. اگر شهرداری زمین تخصیص دهد منابع ساخت را از راه تعهدات خیری و منابع دولتی تامین می نماییم.



1398/03/30
23:51:55
5.0 / 5
4198
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , توسعه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین