یك روانپزشك در گفت و گو با مهر تشریح كرد:

دلیلهای استفاده دانشجویان و دانش آموزان از دارو برای شب امتحان

دلیلهای استفاده دانشجویان و دانش آموزان از دارو برای شب امتحان

مدیریت آموزش: یك روانپزشك اظهار داشت: استفاده از دارو برای امتحانات شبیه دوپینگ ورزش كاران برای مسابقات است؛ باید دید خانواده ها و نظام آموزشی چه گونه عمل می كند كه این داروها خریدار دارند.


دكتر سامان توكلی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی عوارض استفاده از بعضی از قرص ها مانند ریتالین به منظور افزایش تمركز در روزهای امتحانات اظهار نمود: داروهایی كه بعضی از دانش آموزان و دانش جویان برای افزایش تمركز در شب امتحان استفاده می نمایند، از گروه داروهای محرك هستند. ریتالین و داروهایی از این خانواده تمركز را افزایش داده و خواب را بطور موقت كم تر می كنند و به سبب این اثرات شان امكان دارد توسط برخی مورد سوءمصرف قرار گیرند. وی افزود: اینكه تنوع و تعداد قرص هایی كه برای این منظور استفاده می شود افزایش یافته، طبیعی است برای اینكه داروها و فرآورده های جدیدی از خانواده ی ریتالین وجود دارد كه شناسایی و مورد استفاده قرار می گیرند. این درحالی است كه این قرص ها به افرادی اختصاص دارد كه تشخیص بیماری های خاصی برای آنها گذاشته شده كه شناخته شده ترین آنها اختلال بیش فعالی و نقص توجه است. این اختلال اگر بطور مناسب درمان نشود امكان دارد عوارض طولانی مدت رفتاری و عمل كردی ایجاد كند. این روان پزشك در پاسخ به اینكه چرا با وجود عوارض گوناگون از این داروها استفاده می شود، اشاره كرد: درست است كه استفاده از هر دارویی عوارضی دارد اما نكته ای كه باید به آن توجه داشت این است كه برای مقابله با سوءمصرف این داروها نباید درباره ی عوارض استفاده از آنها بزرگ نمایی كرد. گاهی شاهد می باشیم كه تبلیغات و اطلاع رسانی نادرستی در این خصوص انجام می شود كه ضمن آنكه دقیق و علمی نیست، مشخص نیست كه در كاهش سوءمصرف تأثیری داشته باشد و از طرف دیگر امكان دارد موجب نگرانی در كسانی شود كسانی كه واقعاً نیاز به مصرف این داروها دارند. بنابراین، ترجیح می دهم ابتدا درباره ی همین سوال اشاره كنم كه این نوع تاكید بر «متعدد بودن عوارض» به معنایی كه گفتم امكان دارد درست نباشد و به شكل دیگری برای گروهی از جامعه كه نیاز به مصرف این داروها دارند اضطراب و ترسی غیرواقعی ایجاد كند. توكلی اظهار داشت: با عنایت به اینكه این نوع اظهارنظرها، حتی گاهی از جانب مسئولان هم دیده می شود، از این فرصت استفاده و اعلام می كنم كه این نوع اعلام نظر، گرچه احتمالاً با نیت خیر و برای جلوگیری از سوءمصرف این داروها انجام می شود، اما درست و دقیق نیست. ریتالین از قدیمی ترین داروهایی است كه برای اختلالاتی خاص استفاده می شود و مطالعات فراوانی درباره ی اثربخشی درمانی و عوارض آن انجام شده است و برای مصارف خاص، تحت نظر پزشك، به تأیید مراجع علمی رسیده است. وی افزود: البته باید تاكید كرد كه مثل هر داروی خاصی كه صرفاً برای مصرف در اختلال و بیماری های خاصی مورد مصرف دارد، این دارو هم باید توسط پزشك متبحر و برای همان موارد تجویز شود. در این صورت، می توان اظهار داشت كه برمبنای شواهد علمی موجود، سود حاصل از درمان بیماری اصلی بیش تر از زیان ناشی از عوارض آن است. می دانیم كه احتمالاً دلیل قسمتی از این بزرگ نمایی در عوارض این داروها و ترساندن مردم، كوشش برای مدیریت استفاده از دارو در بازار است كه همانطور كه گفتم اولاً مشخص نیست این روش چندان كمكی كند، و ثانیاً امكان دارد موجب ایجاد اضطراب غیرواقعی و ترس از درمان در افراد و خانواده های شود كه واقعاً به این درمان ها نیاز دارند. این روانپزشك اعلام نمود: بیماران هنوز با مشكلات زیادی برای تهیه ی دارو مواجهند. در موارد زیادی دیده می شود كه نتیجه ی بزرگ نمایی عوارض این بوده كه افرادی كه نیازمند به این دارو هستند به سبب اطلاعات نادرست از عوارض داروها دوره ی درمان خودرا تكمیل نمی كنند؛ و عدم درمان این اختلالات سبب مشكلات مختلفی همچون مشكلات پیش رفت تحصیلی، روابط بین فردی مثلاً با هم سالان، و در سنین بزرگ تر زمینه ساز اختلالات جدی تری برای آنها خواهد شد كه مدت های زیادی گریبان گیر این افراد خواهد بود. این روان پزشك هم چنین اشاره كرد: ب خشی از اینكه چرا دانش آموزان و دانش جویان برای شب های امتحان از این داروها استفاده می نمایند را باید در نظام آموزشی كشور و نیز خانواده ها سراغ گرفت كه مبتنی بر نوعی رقابت ناسالم می باشد. استفاده از این داروها برای امتحانات شبیه دوپینگ ورزش كاران برای مسابقات است. باید دید خانواده ها و نظام آموزشی و بطور كلی جامعه ای ما چه گونه عمل می كند كه دانش آموزان و دانش جویان به دوپینگ آموزشی پناه می برند تا حتی اگر شده بطور موقت برای پیروزی در عرصه های رقابت آمیز توانایی های خودرا به بیشتر از آن چیزی كه وجود دارد، برسانند. البته نباید از این نكته غافل ماند كه برخی از دانش آموزان و دانش جویانی كه از این داروها استفاده می نمایند امكان دارد كسانی باشند كه از همین اختلال بیش فعالی و نقص توجه رنج می برند ولی هیچ وقت بازگشت ی پزشكی نداشته اند و بیماری شان تشخیص داده نشده و درمان نشده است. بگفته توكلی بهترین سفارش به این افراد این است كه به متخصصان بازگشت كنند تا درباره ی وجود اختلال و نیاز به درمان، كه می تواند درمان های غیردارویی یا دارویی باشد، مورد بررسی قرار گیرند. وی هم چنین تاكید كرد: داروی ریتالین و سایر داروهای محرك همچون داروهایی هستند كه باید پزشك متخصص آنها را تجویز كند و طبق ضوابط موجود باید توزیع آنها با كنترل صورت گیرد، و اینكه چه گونه یك دانش جو یا یك دانش آموز به این داروها دست رسی پیدا می كند نیز مسأله ی مهمی است. هم اكنون، به سبب كم بود دارو خیلی از بیماران مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه برای تهیه ی داروی خود با مشكل مواجهند اما از طرفی برخی افراد آنرا نسبتاً به راحتی و البته با قیمت بالا تهیه و مورد سوءمصرف قرار می دهند. این مساله نشان داده است كه بجای ارائه ی اطلاعات بزرگ نمایی شده در زمینه ی عوارض این داروها لازم است بر توزیع آن نظارت بهتری شود كه هم امكان سوءمصرف كم تر شود و هم بیماران نیازمند به آن دسترسی داشته باشند. وی در پاسخ به سؤالی برای اعلام نام داروهای مشابه كه دانش جویان و دانش آموزان برای افزایش تمركز استفاده می نمایند اظهار داشت: اعلام نام داروهای دیگر چندان كمكی به صحبت ما نمی كند و امكان دارد سبب شود افراد سراغ این داروها نیز بروند اما بطور كلی می توانم بگویم عمده ی داروهایی كه برای این ایام استفاده می شود از خانواده ی داروهای است كه برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه كاربرد دارند.


منبع:

1398/03/25
17:29:45
5.0 / 5
4325
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , دانش آموز , دانش آموزان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین