بازخوانی توصیه های رهبری در دیدار با دانشجومعلمان؛

چرا آموزش و پرورش یك اداره معمولی نیست؟، مسیر رسیدن به علم نافع

چرا آموزش و پرورش یك اداره معمولی نیست؟، مسیر رسیدن به علم نافع

به گزارش مدیریت آموزش در آستانه دیدار دو هزار فرهنگی با رهبر معظم انقلاب اسلامی مروری داریم به سخنان سال قبل ایشان در جمع دانشجو معلمان و میزان اجرایی شدن فرمایشات معظم له در نظام تعلیم و تربیت.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، دقایقی پیش دیدار ۲ هزار فرهنگی با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته معلم برگزار شروع شد. دیداری كه هر ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی طی آن از تكریم معلمان و همینطور مسائل مرتبط به عرصه تعلیم و تربیت می گویند و مرور سخنان ایشان در هر سال نشان داده است اشراف ایشان به مشكلات و ریشه های عمیق آن در این عرصه تا چه اندازه دقیق است. در آستانه دیدار جدید فرهنگیان با مقام معظم رهبری مروری داریم به سخنان سال قبل ایشان و میزان عمل به آن سخنان از جانب جامعه تعلیم و تربیت و خصوصاً مسئولان آموزش و پرورش. سال قبل دیدار فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب اسلامی به دیداری نمادین تر تبدیل شد، وقتی بنا به فرمایش ایشان «آن دیدار با معلّمین را -كه در حسینیّه [امام خمینی (ره)] انجام می گرفت- تبدیل كردیم به این دیدار كه به صورت مضاعف نمادین باشد: هم تكریم معلّم، هم تكریم دانشگاه معلّم پرور». دیدار دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان با رهبر انقلاب و تاكید ایشان بر پذیرش معلم از راه این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی همانطور كه انتظار می رفت سبب شد سال ۹۷ سال پر رونقی برای دانشگاه فرهنگیان باشد و از محاقی كه چندین سال بود گرفتارش شده بود رهایی پیدا كند. مقام معظم رهبری در آن دیدار فرمودند: «راجع به مسئله ی دانشگاه فرهنگیان و مسئله ی تربیت معلّم؛ امروز مهم ترین نیاز آموزش و پرورش كشور، معلّم است؛ مهم ترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی و هر نقطه ای كه تربیت معلّم بر آن صدق می كند، بایستی هم كمّاً، هم كیفاً توسعه پیدا كند. آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم كه تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمین -تعداد كثیری- وارد بازنشستگی می شوند و آن كسانی كه از این دانشگاه ها، [یعنی] دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، تحویل داده می شوند به آموزش و پرورش، بسیار كمتر از آن مقداری هستند كه از آموزش و پرورش خارج می شوند؛ این یك بحران است برای آموزش و پرورش؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد. البتّه گفته می شود كه از بیرون كسانی را می گیرند، [ولی] آن یك عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البتّه اشكال ندارد؛ علی الاصول هم یك كارِ درستی نیست؛ معلّمی یك حرفه ی فنّی است، یك كار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد می گیرید؛ آنكه در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را كه در اینجا یاد گرفته اید ندارد؛ چطور می خواهد معلّمی كند؟» هر چند توجه به دانشگاه فرهنگیان تا حدودی توانست وضعیت پذیرش دانشجو معلمان را بهبود بخشد اما یكی از نكات تأسف برانگیزی كه در بودجه سال ۹۸ آورده شد، نشان از عدم توجه جدی مسئولان دولتی به اساس فرمایشات مقام معظم رهبری داشت. جایی كه تاكید دولت بر خرید خدمات آموزشی بود كه طبیعتاً در این حوزه معلمان خرید خدمات در اولویت قرار می گرفتند درحالیكه مقام معظم رهبری به صراحت فرموده بودند پذیرش معلم از بیرون از نظام تعلیم و تربیت (دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی) علی الاصول كار دستی نیست و تاكید كرده بودند: «آن كه در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را كه در اینجا یاد گرفته اید ندارد؛ چطور می خواهد معلّمی كند؟» این شاید اساسی ترین نكته در بحث استخدام فرهنگیان در آموزش و پرورش باشد كه همچنان آموزش و پرورش به این نكته اساسی بی توجهی می كند. اما سخنان دیگری كه سال قبل همزمان با روز معلم ایشان فرمودند در حوزه تربیت دانش آموزان بود، آنجایی كه فرمودند: «دانش آموز باید در طول این دوازده سال، جایگاه خویش را در این كاروان عظیمی كه به سمت پیشرفت در جامعه ی اسلامی حركت می كند، پیدا كند؛ باید بداند كه در این مجموعه ی عظیم، در این حركت عظیم او چه كاره است؟ جایگاهش كجا است؟ شأنش چیست؟ برای خودش نقش تعریف بكند؛ ما باید این جور فرزندانمان را تربیت بكنیم. دانش آموز، در مدرسه به وسیله ی شماها تربیت می شود؛ باید دارای حسّ مسئولیّت تربیت بشود؛ دارای روحیّه ی آزاداندیشی تربیت بشود؛ راستگو تربیت بشود؛ بلندهمّت تربیت بشود؛ شجاع، فداكار، پاك دامن، پرهیزكار؛ نسل تربیت شونده ی در اختیار شما، باید با این خصوصیّات تربیت بشوند؛ افق دید اینها است.» هر چند رسیدن به تربیت چنین دانش آموزانی با برنامه ریزی های یك ساله و دوساله به دست نمی آید اما مهم این است كه ببینیم چه قدم های مؤثر و راهبردی در این راه طی یك سال قبل برداشته شده است كه در این راه هم نمی توان خروجی روشنی از آموزش و پرورش را شاهد بود یا به عبارت دیگر دورخیز روشنی به سمت این هدف را مشاهده كرد. اینكه ما به سمتی حركت نماییم كه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری «دانش آموز ما بایستی با احساس هویّت ملّی رشد كند و تربیت پیدا كند و بزرگ بشود و پیش برود»، باید به روشنی تبیین و به اجرا در بیاید. وقتی ایشان سال قبل در جمع دانشجو معلمان فرمودند: «یك نكته ی دیگر، مسئله ی علم نافع است. در تعلیم و تربیت كشور، علمِ سودمند، دانشِ سودمند باید تعقیب بشود. اینكه شما میگویید «آموزش و پرورش اصلاح باید گردد »، (۵) یكی از موادّ مهمّ اصلاحی، همین است كه دانشی كه در اینجا تعلیم داده می شود، دانش سودمند باشد؛ این جوان بتواند از این دانش، برای بهبود زندگی خود و جامعه اش و پیرامونیانِ خود استفاده كند؛ علم نافع این است.»، ما را باردیگر با این واقعیت تلخ رو به رو كردند كه محتوایی كه این روزها به دانش آموزانمان عرضه می دهیم چه میزان با آن علم نافع كه ایشان فرمودند منافات دارد. هر چند وزیر آموزش و پرورش سال قبل در خیلی از سخنرانی های خود بر جایگزینی مهارت محوری به جای محفوظات محوری تاكید نمودند اما همچنان كتاب های درسی انباشته از علومی است كه جز برای كنكور به درد بهبود زندگی فرزندانمان نمی خورد و مهارت محوری هم به نظر نمی رسد به صورت عملی در آموزش و پرورش جریان یافته باشد و هنوز برای جاری شدن این فرمایش مقام معظم رهبری در سطح مدارس باید زمان بیشتری منتظر بمانیم. اما یكی دیگر از نكات كلیدی كه ایشان سال قبل بیان نمودند كوتاه اما بسیار حیاتی بود. «ما نمی توانیم به آموزش و پرورش مثل یك اداره ی معمولی در ردیف ادارات دیگر نگاه كنیم؛ اینجا مسئله اش، مسئله ی ویژه است». این همان دردی است كه بدنه آموزش و پرورش این روزها به شدت درگیر آن است. وقتی سازمان امور استخدامی كشور فرهنگیان را مانند دیگر كارمندان كشوری می بیند و در جدیدترین نمونه احكامش آنها را از حق ادامه تحصیل با بخشنامه ممنوعیت اعمال مدرك تحصیلی بیشتر از دو بار در احكام فرهنگیان محروم كردند. هر چند در این عرصه موارد مختلف است مانند تغییر احكام مربوط به دانشجو معلمان كه با رایزنی های بسیار حل شد و یا بحث های مربوط به بودجه و پرداختی ها؛ آنچه مسلم است از نظر بدنه دولت متأسفانه آموزش و پرورش یك وزارتخانه همچون سایر وزارتخانه ها تلقی می شود. در حوزه دیگر، تاكید مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن سند تحول بنیادین و تحقق یافتن آن هم سبب شد سال قبل وزارت آموزش و پرورش اهتمام بیشتری بر اجرایی كردن سند تحول داشته باشد و رونمایی از شش زیر نظام سند تحول كه مسیر اجرایی كردن آنرا هموارتر كرده است نمونه ای از این اقدام است. حال باید منتظر ماند و با انعكاس سخنان امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی با فرهنگیان، میزان رضایت ایشان از نظام تعلیم و تربیت و چشم انداز و انتظاراتی كه از این حوزه دارند بار دیگر ما را به سمت كلیدواژه هایی مهم راهنمایی كنند.


منبع:

1398/02/12
12:54:39
5.0 / 5
4110
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین