رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش خبر داد
برگزاری همایش نظریه اسلامی و كاربست آن در نظام آموزش و پرورش
به گزارش مدیریت آموزش رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و كاربست آن در نظام آموزش و پرورش در روز ششم اردیبهشت ماه اطلاع داد.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، ظهر امروز حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در نشست خبری كه در سازمان پژوهش برگزار شد، توضیحاتی پیرامون همایش «نظریه علم اسلامی و كاربست آن در نظام آموزش و پرورش» كه با همكاری پژوهشكده علوم و فرهنگ اسلامی ششم اردیبهشت ماه برگزار می شد، عرضه داد.وی در این جلسه اظهار داشت: ۹ سال از امضای تفاهم نامه میان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و پژوهشكده علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می گذرد و در این مدت تلاش های محققان و صاحب نظران حوزوی، دانشگاهی و آموزش و پرورش با تاكید بر محتوای آموزشی نظام تعلیم و تربیت به نتیجه رسید كه مقرر است در این همایش عرضه شود.وی افزود: این همایش با پیام آیت الله جوادی آملی شروع می شود و در ادامه دو نشست تخصصی مباحث نظریه علم اسلامی و كاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور محققان و صاحب نظران مورد بررسی قرار می گیرد.حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم اظهار نمود: در این همایش تلاش بر این است تا دانشگاه ها و حوزه های علمیه در یك تعامل متقابل برای حل مسائل مبنایی آموزش و پرورش و آنچه كه در برنامه ریزی درسی و جهت گیری محتوایی و نظری باید محقق شود، قرار گیرند.به گفته وی انجمن های علمی، حوزوی و دانشگاهی باید خویش را مسئول تغذیه و حمایت علمی از تعلیم و تربیت بدانند چونكه بدون این همفكری به آموزش و پرورش مطلوب دست پیدا نخواهیم كرد.رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: در این همایش ۱۳ اثر علمی كه در مدت ۹ سال تلاش و پژوهش های پژوهشكده علوم و فرهنگ اسلامی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی ناظر بر مسائل آموزش و پرورش به نتیجه رسیده، رونمایی می شود.حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم در توضیح بیشتر اهمیت این همایش اظهار داشت: این سازمان برنامه درسی ملی را مبنا قرار داده است و تلاش ما این است تا نگاه معنوی به حاكمیت سنت های الهی در ساز و كارهای قانونمند هستی و توجه به عقل، معرفت دینی و معارف اسلامی را در حد فهم دانش آموزان در طول ۱۲ سال تحصیلی به آنها منتقل نماییم تا صدمه های معرفت شناختی ناشی از بدفهمی كه از جانب نظریه های نارسای غربی منتشر می شود را از میان برداریم.وی افزود: محورهای مورد بحث در دستگاه تعلیم و تربیت مختلف است. مسائلی مانند هنر اسلامی، تربیت اسلامی، هویت ملی، فناوری تراز تمدن نوین اسلامی، مدیریت تربیتی مطلوب مدرسه تراز تمدن اسلامی باید مورد پژوهش قرار بگیرد و درباره آنها نظریه پردازی شود تا در عرصه عمل در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: اگر در مبانی نظری تحول، بخش های علمی، پژوهشی، انجمن ها و دستگاه های غیردولتی ركن چهارم تربیت تلقی شده اند باید این اركان بتوانند در افق دراز مدت به پرسش های نظری و علمی آموزش و پرورش پاسخ دهند.وی اظهار نمود: حالا برخی مدارس اسلامی كه فعالیت دارند جهت گیری و فرایند آنها نسبتی با مبانی و آموزه های ارزشی ندارد این مساله به آن دلیل نیست كه اداره كنندگان این مدارس سو نیت دارند بلكه از آن جهت است كه مباحث مدارس اسلامی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. تا زمانی كه به تعلیم و تربیت بخصوص در لایه ها و سطوح نظری و پژوهشی توجه نشود به جایی نمی رسیم و یكی از غفلت های چهار دهه اخیر بی توجهی تدریجی به نظام تعلیم و تربیت در دستگاه های مدیریتی جامعه بوده است.ذوعلم با اشاره به اینكه فرآیندها و چرخه های كلان مدیریتی كشور در این راستا هنوز تحولی در خود ایجاد نكرده است، افزود: در آغازین دهه پنجم انقلاب كه بناست بر مبنای چشم اندازهای ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به علم، پژوهش، رشد معنوی، اخلاقی، زندگی اسلامی و ارتقای توانمندی های ملی جامعه برای ایستادگی در مقابل جبهه استكبار و نظام سلطه بپردازیم، این چشم انداز تنها در عرصه نظام آموزش و پرورش محقق خواهد شد.به گفته وی تمامی مراكز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی باید در این حوزه احساس مسئولیت كنند و به یك تعامل جمعی برسند و ارتباط سامان یافته بین این مراكز و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برقرار شود چونكه مطالبه از دستگاه تعلیم و تربیت در خصوص علم كاربردی برای ارتقا سطح زندگی دانش آموزان، در سایه این تعامل امكان پذیر است.
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب