رئیس مركز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش مطرح كرد

فعالیت ۶۸۲ معلم و ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از كشور

فعالیت ۶۸۲ معلم و ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از كشور

به گزارش مدیریت آموزش رئیس مدارس خارج از كشور اظهار داشت: هم اكنون ۶۸۲ معلم و قریب به ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از كشور فعالیت می نمایند و سرانه هر دانش آموز ۱۵ میلیون تومان است.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، غلامرضا كریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر كه شامگاه گذشته با مبحث «چالش های مدارس خارج از كشور» روی آنتن شبكه آموزش سیما رفت با اشاره به اینكه مدارس خارج از كشور سابقه طولانی دارد و ۱۳۵ سال پیش نخستین مدرسه ایرانی در استانبول تأسیس شد اظهار داشت: به تدریج مدارس در ۹ كشور توسعه یافت، اما پس از پیروزی انقلاب گسترش بیشتری پیدا كرد و الان در ۵۵ كشور و ۸۵ شهر، ۱۱۲ مدرسه فعال داریم. وی ادامه داد: ۶۸۲ معلم و قریب به ۷۰۰ نیروی محلی در مدارس خارج از كشور داریم. رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه ۱۳ هزار و ۶۵۰ دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، بیان كرد: به ازای هر كشور یك نوع مدرسه خاص داریم و تنوع مدارس زیاد است. هر كشوری قواعدی برای تأسیس مدرسه دارد كه از آنها تبعیت می نماییم، البته زبان رسمی آموزش در مدارس ما فارسی است. مدارس بین الملل با زبان انگیسی هم داریم. در بعضی مدارس هم دو تا سه درس به زبان كشور میزبان تدریس می شود. كریمی اضافه كرد: بودجه ما در سال ۹۵، ۱۱۰ میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۱۱۸ میلیارد تومان، سال قبل ۱۷۰ میلیارد تومان و سال جاری ۲۰۷ میلیارد تومان است. به عبارتی اگر این رقم را به تعداد دانش آموزان تقسیم نماییم سرانه هر دانش آموز ۱۵ میلیون تومان می شود. وی درباره تعداد دانش آموزان غیرایرانی در مدارس ایرانی خارج از كشور اظهار داشت: ۴۷۸ هزار دانش آموز خارجی اتباع در داخل كشور داریم. از جانب دیگر از ۱۳ هزار دانش آموز محصل در خارج از كشور، حدود ۳۰۰۰ نفر ایرانی نیستند. رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه مدرسه ای با زیر ۵ دانش آموز تشكیل نمی گردد، اظهار داشت: مدارس ایرانی برای تحصیل كارگزاران نظام در آن كشور دایر می شود و ناچاریم با دانش آموز كم هم مدرسه دایر نماییم. از مدرسه با شش دانش آموز تا ۴۵۰ دانش آموز در خارج از كشور داریم. كریمی درباره حقوق دریافتی معلمان خارج از كشور اظهار نمود: از مجموعه معلمان خارج از كشور ۲۷۶ نفر حقوق ارزی و ۲۱۴ تبعه فرهنگی حقوق ریالی دریافت می كنند. ۱۱۴ تبعه غیرفرهنگی هم حقوق ریالی دریافت می كنند. بین ۴ تا ۶ هزار یورو در ماه دریافتی ۲۷۶ معلم اعزامی ارز بگیر ماست. وی افزود: تداوم و حفظ فعالیت مدارس خارج از كشور مورد تاكید نظام و رهبری است. با وجود چالش های ارزی، به سمت بستن مدارس نرفتیم اما روش های هزینه بر، را كاستیم. نزدیك به ۱۳۰ نیروی ارز بگیر را كاهش دادیم و امسال این تعداد به ۱۵۰ نفر می رسد. رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه معلمان خارج از كشور معوقات انباشته ای از سال های قبل دارند، اظهار نمود: مثلاً چند ماه حق مسكن سال ۹۶ و سال ۹۵ پرداخت نشده است. با افزایش قیمت ارز با چالش های بسیاری روبرو شدیم. از بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی ما پارسال هم ۶۸ میلیارد تخصیص نیافته است و توانستیم فوق العاده ارزی معلمان را تا شش ماه پرداخت كردیم.

كریمی درباره كیفیت آموزش در مدارس خارج از كشور اظهار داشت: در مدرسه ای كه ۱۲ دانش آموز دارد، انتظار وجود معلم برای همه رشته ها امكان پذیر نیست. ۸۰ مدرسه زیر ۴۰ دانش آموز با یك نیروی اعزامی اداره می شود و كلاس به صورت چندپایه تدریس می شود. در حال آماده سازی و ارتقای آموزش آنلاین بخصوص برای مقاطع بالاتر هستیم. اما برای دوره ابتدایی تاكید ما حضور معلم در كلاس درس است.

وی در پاسخ به اینكه آیا همه كشورهای جهان مدارسی به این سبك در نقاط دیگر دنیا دارند؟ اظهار داشت: انگلستان ۳۰۰ هزار، فرانسه ۲۰۰ هزار، آمریكا ۴۰۰ هزار دانش آموز خارجی دارد. هند و پاكستان تمركزشان در ۵، ۶ كشور برای آموزش به زبان خودشان بالاست. اما هیچ كجا به اندازه ما تاكید وجود ندارد كه حتما مدرسه داشته باشیم. رئیس مركز امور بین الملل و مدارس خارج از كشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه نظام مدارس بین الملل را نوشتیم كه به شورای عالی آموزش و پرورش می بریم و مدارسی را به زبان انگلیسی و عربی دایر می نماییم و اینگونه می توان دانش آموز بیشتری هم گرفت. كریمی با تاكید بر اینكه مدارس تعطیل نمی شوند اظهار داشت: امروز گرفتار چالشی شدیم كه می تواند فرصتی هم باشد. ایران با عنایت به ارزش هایی كه دارد باید مدارسش در خارج از كشور گسترش یابد. اگر نظام مدارس بین الملل ما ۱۰ سال پیش آماده و اجرا شده بود امروز تعداد دانش آموزان ما بسیار بیشتر از اینها بود.

وی درباره كیفیت آموزش در مدارس خارج از كشور هم اظهار داشت: در مدارس زیر ۴۰ نفر امكان كیفیت بخشی به آن معنا وجود ندارد. اگر بتوانیم زودتر نظام آموزش بین الملل را ایجاد نماییم استقبال از مدارس بیشتر می شود. ما از پیش از شروع بحران ارزی كارهایی را شروع كردیم. ۶۵۰ معلم با حقوق ارزی داشتیم كه در حال كاهش در هرسال است. مهر آینده به ۱۵۰ نفر می رسد تا این پول اثربخش تر هزینه شود.

1398/02/01
23:26:02
5.0 / 5
4098
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین