در گزارش مدیریت آموزش مطرح شد

نیاز به فرهنگسازی برای كاهش شمار متقاضیان كنكور

نیاز به فرهنگسازی برای كاهش شمار متقاضیان كنكور

به گزارش مدیریت آموزش معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اظهار داشت: نیاز به فرهنگ سازی داریم تا دانش آموزان بدانند برای ورود به دانشگاه لزوماً نباید در رقابت كنكور شركت نمایند و بیشتر رشته های دانشگاه از كنكور آزاد است.


عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر مهمترین رویداد سال ۹۷ را تصویب رشته های آزاد از كنكور توسط شورای پذیرش دانشجو دانست و اظهار داشت: اینكه دانش آموزان توانستند از بهمن ۹۷ در رشته های آزاد از كنكور ثبت نام كنند و در سیاست های سازمان سنجش هم این گنجانده شد به نظرم مهمترین اتفاق سال ۹۷ در حوزه آموزش متوسطه بود. گرچه این مهم كه ما از كنكور زدگی فاصله بگیریم نیاز به فرهنگ سازی دارد اما اصل پذیرش این اتفاق توسط سازمان سنجش بسیار قابل تأمل است. وی در پاسخ به این پرسش كه علیرغم این اتفاق باز هم با چالش ثبت نام میلیونی دانش آموزان در كنكور و چالش پشت كنكوری ها رو به رو خواهیم بود، بیان كرد: بله این چالش همچنان هست و همانطور كه گفتم نیاز به فرهنگ سازی دارد تا دانش آموزان بدانند برای ورود به دانشگاه لزوماً نباید در رقابت كنكور شركت نمایند. به نظرم در نهایت هم این مهم می باشد كه از اضطراب دانش آموزان كم می شود چون كه می دانند اگر در این رقابت قبول نشوند راهشان بسته نیست و این سبب می شود در سال های آتی از میزان پشت كنكوری ها و به نسبت از میزان متقاضیان كنكور كم شود. سرپرست معاون آموزش متوسطه همینطور درباره اینكه آیا امسال دو نوع سوال برای دانش آموزان متقاضی كنكور كه در نظام آموزشی قدیم و جدید تحصیل كرده اند، طراحی می شود هم با تأیید آن بیان كرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب كرد در سال ۹۹ دو نوع سوال برای كنكور ویژه داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید آموزشی طراحی شود. او همینطور با اشاره به تعمیم برنامه تعالی در مدارس متوسطه هم یكی دیگر از اتفاقات مهم سال ۹۷ در حوزه معاونت متوسطه بود، اظهار داشت: برنامه تعالی ۱۱ محور اساسی دارد و سند تحول بنیادین می گوید مدرسه باید برنامه محور باشد. این مهمترین گام كیفی سازی مدارس بود. در متوسطه اول و دم این برنامه اجرا شد و هم اكنون مدارس در حال تدوین برنامه ها هستند. در واقع مرحله اول تدوین برنامه است كه با مشاركت ذی نفعان شروع شده است. ما بر برنامه ها نظارت داریم و مشاوره می دهیم و در انتها سال تحصیلی هم ارزیابی صورت می گیرد. من مهمترین گام كیفی سازی را همین می دانم و با اعتقاد قوی آنرا دنبال می نماییم. عمادی در پاسخ به این پرسش كه آیا آمار بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه و خصوصاً متوسطه دوم یك زنگ خطر نیست هم اظهار نمود: در مرحله گذر از مقطع ابتدایی به متوسطه اول مشكلات كمتر است و مدارس متوسطه اول هم عموماً در خیلی از مناطق برپاست. تاكید ما هم این است كه برای مقطع متوسطه اول در هیچ منطقه ای مانع تحصیلی وجود نداشته باشد. سرپرست معاونت آموزش متوسطه افزود: در مقطع متوسطه دوم كمی فضا پیچیده تر می شود چون كه تنوع رشته ها و شاخه ها را داریم و مثلاً نمی توانیم در همه مناطق هنرستان فنی حرفه ای داشته باشیم. یكی از علت های كاهش پوشش تحصیلی در این مقطع همین تنوعی است كه داریم. ما هم اكنون تمهیداتی اندیشیده ایم مثل برون سپاری شاخه كاردانش برای آنكه پوشش آن در مناطق بالا برود.

5.0 / 5
4090
1398/01/20
15:02:11
این مطلب مدیریت آموزش برایتان مفید بود؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین