وزیر آموزش و پرورش در كنفرانس آیسسكو مطرح كرد:

منشور حقوق دانش آموزی در دست تدوین است، نگرانی برای كودكان فلسطینی

منشور حقوق دانش آموزی در دست تدوین است، نگرانی برای كودكان فلسطینی

مدیریت آموزش: وزیر آموزش و پرورش با حضور در كنفرانس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسكو) در مورد حقوق جهانی كودك در ایران صحبت كرد.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، در این سخنرانی سیدمحمد بطحایی اظهار داشت: از اولین اعلامیه جهانی حقوق كودك تا تصویب پیمان نامه حقوق كودك در سال ۱۹۹۱ از جانب سازمان ملل تاكنون، تلاش های جامعه جهانی بر ترویج و تضمین حقوق كودكان در سرتاسر جهان استوار بوده است. به صورتی كه هم اكنون حقوق مسلم كودكان بعنوان انسان های كامل، اصلی پذیرفته در جوامع است و مسئولیت ترویج و تضمین آن هم بر عهده سیاست گذاران و تصمیم گیران كشور ها نهاده شده است. اما با وجود تمام تلاش هایی كه تابحال صورت گرفته مایه تاسف است كه هنوز هم میلیون ها كودك در سرتاسر جهان از حقوق مسلم خود همچون حق تحصیل و برخورداری از حمایت های اجتماعی بی بهره اند و در معرض انواع خشونت های جسمی و روانی و صدمه های گوناگون قرار دارند. وی ادامه داد: بخصوص كودكانی كه در محیط های نا امن و درگیر جنگ و خشونت زیست می كنند. نمونه ای از این كودكان، فلسطینی ها هستند كه هر روز در معرض انواع خشونت ها قرار دارند و از حقوق مسلم خود بی بهره اند. جمهوری اسلامی ایران بعنوان یكی از كشور های امضا كننده پیمان نامه جهانی حقوق كودك خویش را موظف به اجرای مفاد آن می داند و همواره با تدوین یا اصلاح قوانین و اجرای اقدام های منطبق با اصول پیمان نامه در جهت تحقق بخشیدن به هدف های آن در كشور گام بر می دارد. وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: جمهوری اسلامی ایران موفق شده است آموزش رسمی برخوردار از كیفیت را برای دختران و پسران در مناطق شهری و روستایی فراهم كند. به صورتی كه اكنون میزان نام نویسی كودكان سنین مدرسه در كشور ما به بیش از ۱۹%رسیده است. نابرابری در نام نویسی دختران و پسران در دوره آموزش الزامی مهارشده و نرخ نام نویسی دختر و پسر حدودا برابر شده است. در ۵ سال قبل نرخ پوشش در دوره پیش دبستانی از ۵۵% به ۷۰% رسیده است. همینطور این دوره از آموزش به جهت اهمیت آن در رشد و پیشرفت ذهنی كودكان بخشی از آموزش رسمی كشور بشمار آمده و برنامه درسی مصوب برای آن تدوین شده است. یكی دیگر از اقدام های مهم و اثر بخش ما، تولید دوره های فنی و حرفه ای و كار و دانش است كه با هدف تولید اشتغال مولد برای جوانان طراحی شده است. ما بنا داریم كه میزان این آموزش ها را به بیش از ۷۵ % برسانیم. هم اكنون ۷۰% دانش آموختگان این رشته ها به شغل متناسب با رشته تحصیلی شان دست یافته اند. وی اظهار داشت: یكی دیگر از اقدام های ما، طراحی برنامه های آموزشی در قالب سند تحول بنیادین است كه در عین برخورداری از مضامین و آموزه های اسلامی، مطابق با تحولات جهانی آموزش و فناوری های نوین هم هست. ما آمادگی داریم دستاوردهای آموزشی خود بویژه نمونه كتاب های جدید درسی در زمینه های كار و فناوری را در اختیار دیگر كشور ها هم قرار دهیم. دانش آموزان ایرانی در المپیاد های علمی و ورزشی هم به موفقیت های درخشانی دست یافته اند بطوری كه در سال گذشته، دانش آموزان ایرانی موفق به دریافت ۹۹ مدال طلا، ۹۵ مدال نقره و ۹۷مدال برنز در المپیادهای علمی ریاضی، شیمی، فیزیك، نجوم، كامپیوتر و زیست شناسی شده اند. بطحایی بیان كرد: یكی از برنامه های در دست اقدام وزارت آموزش و پرورش در جهت مفاد منشور پیمان نامه حقوق كودك، تهیه منشور حقوق دانش آموزی است كه برگرفته از منشور حقوق شهروندی جناب آقای دكتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران است. در كشو ما احترام به سایر ملت ها و فرهنگ ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد از این رو شناخت و محترم شمردن دیگر فرهنگ ها با هدف تولید تفاهم و همزیستی دوستانه با دیگران، جزیی از برنامه های آموزشی ما را تشكیل می دهد. وی بیان كرد: همینطور به منظور تقویت روحیه امید در مدارس و افزایش مهارتهای زندگی، استقرار چارچوب های مدارس شاد در كشور اقدام كرده ایم. در جمهوری اسلامی ایران، امكان برخورداری كودكان پناهنده از آموزش میسر است و هم اكنون ۵۰۱ هزار كودك پناهنده در كنار همتایان ایرانی شان در مدارس كشور (دوره ابتدایی تا دوره دوم متوسطه) به تحصیل مشغولند. اقدام مهم دیگری كه در ۵ سال قبل صورت گرفته، تولید خدمات سیار اورژانس اجتماعی است كه با هدف حمایت ازكودكان در معرض آسیب، صورت پذیرفته است وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: تشكیل بیش از ۷۷۷۰ سازمان مردم نهاد در سرتاسر كشور برای آموزش، ترویج و پشتیبانی از حقوق كودكان در جهت پیمان نامه حقوق كودك از دیگر اقدام های ما در جهت تحقق این پیمان نامه است. اجرای طرح غربالگری كودكان، همچون اقدام های ما در سال های گذشته است. همینطور تولید اصلاحات در قانون مجازات اسلامی در سال ۱۹۹۰ با هدف پشتیبانی از حقوق كودكان، تدوین قانون پشتیبانی از خانواده در سال ۱۹۹۱، تدوین قانون پشتیبانی از كودكان بی سرپرست یا بد سرپرست در سال ۱۹۹۰ و تدوین قانون آیین دادرسی كیفری در سال ۱۹۹۵ همچون اقدام هایی است كه در جهت گنجاندن مفاد پیمان نامه در قوانین كشور صورت گرفته است. وی افزود: با این همه اذعان داریم كه هنوز اقدام های بسیاری می بایست در جهت دستیابی به هدف های پیمان نامه صورت پذیرد و تلاش ما بر این است كه همگام با جامعه جهانی گام های بلند تری برای این منظور برداریم. بار دیگر در انتها سخن، ضمن تشكر از پادشاهی مغرب، از تلاش های سازمان آیسسكو هم تقدیر و تشكر می كنم.

1396/12/05
19:54:54
5.0 / 5
4906
تگهای خبر: آموزش و پرورش , برنامه های آموزشی , تحصیل , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین