وزیر آموزش و پرورش:

تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است

تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است

مدیریت آموزش: وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است حتی تنبیه لفظی، گروهی در مورد گزارش هایی كه به شخص بنده می رسد بلافاصله ورود می كنند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، نشست خبری سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، امروز با حضور نمایندگان رسانه ها برگزار گردید. این نشست خبری در حالی برگزار می گردد كه طی هفته های گذشته بیشترین توئیت و اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش پیرامون مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش كه در دل خود حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی در متوسطه اول را دارد، بوده است و حواشی كه پیرامون این مصوبه مطرح شده است. در این نشست علی زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی، فاطمه مهاجرانی مدیر مركز استعدادهای درخشان، مرتضی نظری مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش نوید ادهم دبیر كل شورای عالی آموزش و پرورش حضور داشتند. در اجرای سند تحول بنیادین موفق نبوده ایم وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست درباره برنامه های آموزش و پرورش گزارشی عرضه داد و اظهار داشت: محور اصلی همه فعالیت ها در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و بیش از ۶ سال از ابلاغ آن گذشته است و بعنوان نقشه راه آموزش و پرورش برای رسیدن به سطح مطلوبی از فعالیت ها قرار گرفت. وی اضافه كرد: ۳۰ درصد سند تاكنون اجرا شده كه در استقرار روند سند قابل قبولی نیست و نتوانستیم در استقرار آن خوب جلو برویم و این ۳۰ درصد هم عموما شامل بخش های كیفی نمی گردد. وی ادامه داد: ما نامتقارنی ای را در استقرار سند مشاهده می نماییم و این آثاری در اثربخشی همان بخش اجرا شده، خواهد داشت. در فضا و امكانات و نیروی انسانی خوب كار نكردیم. بطحایی در ادامه بیان كرد: ما تا پیش از آخر سال ۹۶ طرح عملیاتی كردن زیرساخت ها را طراحی كردیم. با همتی كه همكارانم دارند تا پیش از سال جاری زیرساخت های لازم را فراهم و كمیته ها و كارگروه های زیرنظام های سند و شورای راهبردی مربوط كار خویش را تا آخر سال شروع می كنند. وی افزود: همه برنامه های ما در جهت تحقق سند تحول اجرایی می گردد. سه چهار برنامه ای كه پیش از این وعده اش را داده بودیم یكی شبكه ملی آموزش و پرورش است كه برای تعاملات با ذی نفعان آموزش و پرورش وعده داده بودیم. می طلبید ما لوازم ارتباطی با ذی نفعان را تقویت نماییم. خوشبختانه تلویزیون تعاملی به راه افتاده است و به دنبال این هستیم حرفهایمان را با اولیا و معلمان كه شركای ما هستند و باید با همدیگر همسو باشیم، مطرح كنند و آنها هم گفته های خویش را با ما در بین بگذارند. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مبحث بعدی این است كه آموزش و پرورش سرمایه ارزشمندی در حوزه نیروی انسانی را دارد و از این جهت امتیاز برای ماست. یك میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشغول به كار و بازنشسته داریم. این سرمایه پرارزش را باید در تصمیم گیری ها مشاركت دهیم. امروز ابزارهایی كه بتوانیم از معلم ها در تصمیم گیری استفاده نماییم كم است یك كاری كه كردیم انتخاب نماینده معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان است. امیدوارم این یك تمرین برای ما باشد و ظرف یكی دو روز آینده نتیجه اش اعلام می گردد و بعد ۷۰ نفر سه نفر را به صورت حضوری انتخاب می كنند. وی ادامه داد: كار دیگری كه در دستور رونمایی داریم. معلم ها می گفتند چرا مدیر مدرسه در دایره شناخت مدیر منطقه انتخاب می گردد. سامانه ای طراحی كردیم و برای سال آینده مدارسی كه به مدیر نیاز داشته باشد در سامانه معرفی می گردد و همه در این سامانه كه شرایطش را دارند اعلام آمادگی كنند و بعد یك تیم سه نفره مصاحبه می كند كه یك نفر دانشگاهی، یك بازنشسته و یك نفر از سازمان این سه نفر را تشكیل می دهند. شاید این هم قدم بزرگی نباشد اما همه اینها مشاركت دادن معلم ها در تصمیم گیری هاست. وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار نمود: بحث ما در مصوبه حذف آزمون این است كه بچه های ما در سن دبستان به مرحله ای نرسیدند كه در فشار و استرس آزمون باشند و زیر بار جزوات تكمیلی و رفع مشكل باشند. خانواده ها تشویق می شوند در این مسابقه شركت نمایند. وی اظهار داشت: بچه های ما با این فشار نمی توانند خوب كودكی كنند. ما باید مراقب كودكانی كه دارای استعداد برتر هستند هم باشیم اما غیر از آزمون باید این كار را بكنیم. نمی گویم همه تقصیرهای استرس و بی نشاطی در مدارس سر آزمون است ولی تاثیرش زیاد است. شرایط خوبی نیست كه ۲۵۰ هزار نفر تحت فشار باشند و در نهایت ۱۵ هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. بعد از سخنان وزیر آموزش و پرورش اصحاب رسانه پرسش و پاسخ های خویش را مطرح نمودند. صدور مجوز مدارس غیردولتی انحصاری نیست وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر حذف آزمون و اقدامات موازی برای بهبود شرایط دانش آموزان اظهار داشت: ما وقتی صحبت از نشاط در مدرسه می نماییم این امر با حذف آزمون و فضای رقابتی تولید نخواد شد. مانع جدی ما برنامه های درسی ما و فضای تنگ آموزشی است. نقش معلم بعنوان عامل تولید نشاط باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بخواهیم صبر نماییم همه شرایط فراهم گردد تا كودكانمان نشاط را تجربه كنند حتما هیچ كاری صورت نمی گیرد. عده ای نگران فربه شدن مدارس غیر انتفاعی به دنبال این طرح هستند اما با صدور مجوز برای مدارس غیر دولتی هیچ انحصاری نیست. رجل سیاسی یا غیر سیاسی می توانند این مجوز را بگیرند. آموزش و پرورش از مشاركت همه مردم استفاده خواهد نمود. بطحایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره كمبود نیروی انسانی و استقرار پایه دوازدهم در سال آینده بیان كرد: یكی از چالش های ما طی ۴ سال آینده از نظر كیفی و كمی نیروی انسانی است و در برنامه جامع نیروی انسانی تكلیفش را مشخص كردیم. ما احیانا سهمیه جدید برگزاری آزمون تعیین شده اعلام خواهیم كرد كه ۱۸ نفر پذیرش خواهیم داشت و امیدوارم در فروردین ۹۷ پذیرشش كلید بخورد. بطحایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینكه نقدها بر مصوبه اخیر بیشتر مبتنی بر این است كه زیرساخت های لازم به صورت موازی برای اجرای طرح ها مهیا نیست. به صورت مثال چرا ما برای احراز صلاحیت معلمان ابتدایی كه دوره حساسی است، هیچ سازمان مشخصی نداریم، اظهار داشت: این نهایت خودخواهی بنده است كه هر تصمیمی می گیریم دیگران بگویند سمعا و طاعتا. هر كس ممكن است خطراتی را احساس كند و نقدها كاملا طبیعی است. توقع داریم تصمیمات به نقد گذاشته شود. وی ادامه داد: ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و بگوییم تحول شروع شود اما وقتی كه معلم در حد اعلا تخصص داشته باشد، تجهیزات استاندارد باشد، كتابها استاندارد باشد، معلم ها همه خلاق باشند بلكه باید از هر نقطه ای تحول را شروع نماییم. نباید كار را متوقف نماییم. نمایندگان از توضیحات بنده در مورد طرح حذف آزمون قانع شدند وی درباره نظر نمایندگان موافق و مخالف این طرح هم بیان كرد: من با خیلی از نمایندگان در این فرصت صحبت كردم. پس از صحبت های بنده می گفتند این توضیحات را نشنیده بودیم. فردا بامداد مقرر است جلسه ای در مجلس باشد و شاید با توضیحات ما نگرانی ها رفع گردد. وی ادامه داد: عمده نگرانی این است كه ما دانش آموزانی داریم كه استعداد و هوش بالا دارند و مبادا با این مصوبه كاری نماییم آنها مورد بی توجهی قرار بگیرند.
در روش فعلی مقطع متوسطه اول سمپاد حذف می گردد و منتقدان می گویند چه روش جایگزینی برای شناخت و پرورش استعداد درخشان وجود دارد و استاندارد هست. جواب این است كه ما با برنامه هایی كه داریم و برای متوسطه اول است این استعدادها هدایت می گردد و سمپاد باید در متوسطه دوم با تمام توان به كار خود ادامه دهند و دانش آموزانی كه با استفاده از طرح شهاب شناخته می شوند در متوسطه دوم مورد توجه قرار بگیرند. طرح شهاب به پایه هفتم رسید وزیر آموزش و پرورش درباره محقق نشدن بودجه شیر برای مدارس در سال تحصیلی جاری اظهار داشت: درآمدهای خزانه در سال ۹۶ مشكل داشت و دوستانی به من گفتند برو قرارداد را ببند تا در انتها سال تحصیلی تعهد مالی را بپردازیم اما ما نمی توانیم اینگونه خویش را متعهد نماییم و وضعیت روشنی از تخصیص این اعتبار وجود ندارد. شاید امسال نتوانیم این تخصیص را داشته باشیم. وی درباره طرح شهاب هم بیان كرد: برای طرح شهاب خانم مهاجرانی جلسه ای باید بگذارند و طرح شهاب تشریح شود. طرح شهاب كه از پایه چهارم شروع شده از سال دیگر به پایه هفتم می رسد. در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش آمده است كه منابع اجرای طرح شهاب باید تهیه شود. كارگروه آن از هفته بعد شروع به كار می كند. در فرصت باقیمانده مركز استعدادهای درخشان باید روش های جایگزین معتبرتری عرضه دهد وی بیان كرد: در پایه دهم ما هیچ كاهشی در پذیرش نداریم و آزمون را برای پایه دهم خواهیم داشت. مگر در فرصت باقیمانده مركز استعدادهای درخشان كه امیدوارم بزودی به سازمان تبدیل گردد روش های جایگزین معتبرتری عرضه كنند. بطحایی درباره توجه به فضای مجازی اظهار داشت: پیام رسان ها امروز برای كل كشور در دستور كار است. بنا داریم از پیام رسان های داخلی برای دستگاه های اجرایی استفاده نماییم. وی ادامه داد: باید به دانش آموز این داده را بدهیم كه درست است كه در فضای مجازی تنها هستی ولی باید مهارت حضور در این فضا را كسب كنی و برخی صدمه هایی كه در این حوزه داریم به همین مبحث بر می گردد. اما این فضای مجازی در عین تهدید فرصت هم هست. وی ادامه داد: از سال قبل تجربه خوبی از استفاده فضای مجازی در تربیت نیروی انسانی داشته ایم. امیدواریم با برنامه هایی كه داریم نهایت استفاده را از این فضا ببریم. سهم ۴ درصدی آموزش و پرورش از موسسات كمك آموزشی خصوصی وزیر آموزش و پرورش در مورد آگاهی داشتن آموزش و پرورش از گردش مالی موسسات كمك آموزشی خصوصی كه از جانب آموزش و پرورش مجوز می گیرند، اظهار داشت: ما از گردش مالی آنها خبر داریم چون تا ۴ درصد درآمد خویش را باید در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا برای توسعه امور آموزش و پرورش مورد استفاده قرار دهیم. مدارس محیط زیست دستاورد خوبی داشتند وی درباره مدارس طبیعت كه در حاشیه كار می كنند و اطلاعی از آنها نیست بیان كرد: من رقم دقیق ندارم اما خیلی كم هست و بر مبنای تفاهمنامه با ریاست وقت سازمان محیط زیست در دولت یازدهم برنامه گسترش این مدارس را داشتیم و گزارش ها نشان داده است دستاوردهای خوبی دارند. اختصاص ردیف مستقل برای خرید خدمات سال آینده وزیر آموزش و پرورش درباره معوقات پرداختی حقوق معلمان هم اظهار داشت: در مورد خرید خدمات برای سال آینده انشالله ردیف مستقلی پیش بینی شده و پرداخت ها بهتر می گردد. درباره حق التدریس ها باید بابت تاخیرها عذرخواهی كنم و ما اصلا بی تفاوت نیستیم. تخصیص حق التدریس ها را از سازمان مدیریت گرفته و به خزانه برده ایم، اما بدلیل عدم وجود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده است. هر زمان خزانه این مبلغ را بدهد، سریعا در اختیار همكارانمان قرار خواهیم داد. كمبود امكانات در بخش فنی و حرفه ای وی درباره كمبود اعتبارات بخش فنی و حرفه ای اظهار داشت: ما یكی از نگرانیهایمان این است ۳۰۰ هزار نفر در فنی حرفه ای افزایش خواهیم داشت كه با كمبود امكانات رو به رو هستیم اما تامین اعتبار ما فقط از محل پیش بینی شده نیست و امیدواریم بتوانیم هم افزایش دانش آموز را در این مدارس داشته باشیم و هم كیفیت حفظ شود. ایشان در ادامه درباره هماهنگی آموزش و پرورش با نهادهای دیگر و اعلام برخی برنامه ها از جانب این مراكز در مدارس اظهار داشت: ما بسیج و سپاه و جهاد و وزارت بهداشت در برگزاری طرح ها هماهنگ هستیم اما نهادهای عمومی غیر دولتی و مراكز و... چنین توقعی نداشته باشند بدون هماهنگی قبلی فعالیتی را اجرا كنند. هیچ ممنوعیتی برای آموزش زبان نداریم بطحایی درباره مبحث ممنوعیت آموزش زبان در مدارس ابتدایی كه چندی قبل عنوان شد اظهار داشت: ما هیچ ممنوعیتی برای آموزش زبان نداریم و مصوبه ای در این زمینه نداریم بلكه در آموزش رسمی آموزش و پرورش تدریس زبان انگلیسی نداریم چون كه سفارش نشده است وقتی زبان مادری كودك هنوز پرورش نیافته آموزش زبان دیگری نداشته باشیم. ۴۰ درصد بودجه عمرانی تخصیص یافته وی درباره بودجه عمرانی و تخصیص آن اظهار داشت: ۴۰ درصد از بودجه عمرانی تخصیص داده شده است كه البته میزان كمی است و برای سال آینده با اوراق خزانه وپیش بینی های لازم امیدوارم وضعیت عمرانی بهتر از سال ۹۶ باشد. وزیر آموزش و پرورش بار دیگر درباره طرح شهاب اظهار داشت: طرح شهاب اجرای موفقی داشته است. در پایه هفتم اجرا خواهیم كرد و استلزاماتش را مهیا خواهیم كرد به نحوی كه دانش آموزان از حذف استعدادهای درخشان متضرر نشوند. وی ادامه داد: مسیری كه برای تحول آغاز كردیم در بخش محتوایی باید با شتاب پیش برود. آنچه تصمیم گرفته و ابلاغ می گردد باید اجرا شود. همه ما موظفیم با تخلف برخورد نماییم. مدارس غیر دولتی ما آنگونه كه در ذهن ما هست متخلف «كه سرت را بگردانی جیبت را می زنند» نیستند. ۱۰ تا مدرسه متخلف هستند و برخی ها از شهریه مصوب كمتر می گیرند. تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است بطحایی درباره تنبیه بدنی دانش آموزان كه گه گداری شاهدش هستیم، اظهار داشت: تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است حتی تنبیه لفظی. گزارش هایی كه به شخص بنده می رسد سبب شده گروهی كه تشكیل دادیم بلافاصله در این موارد ورود می كنند. اما در مقابل بگویم در جامعه ای كه با یك میلیون پرسنل پیش می رود نباید جامعه فرهنگیان را با آن تخلف زیر سوال ببریم گرچه حتی یك نمونه را هم نباید شاهد باشیم. الان تعرضاتی هم از جانب دانش آموز یا ولی دانش آموز شاهد می باشیم كه همان حساسیت را در این مورد داریم. وی در انتها هم بیان كرد: درباره برنامه جامع نیروی انسانی آینده كیفی و كمی در این حوزه مشخص می كند كه در كدام استان كمبود داریم، چقدر نیروی حق التدریس و.. استفاده نماییم.

1396/11/30
14:16:24
5.0 / 5
5168
تگهای خبر: آموزش و پرورش , تحصیل , خدمات , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین