مدیركل حوزه وزارتی آموزش و پرورش اعلام كرد

رونمایی از الگوی مدرسه صالح به زودی

رونمایی از الگوی مدرسه صالح به زودی

به گزارش مدیریت آموزش، مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش خصوصیت های مدرسه صالح در تراز سندتحول بنیادین را برشمرد و اظهار داشت: مدرسه ای که دنبال آن هستیم، مدرسه صالح است با الگویی که قرارگاه اجرایی سند بزودی رونمایی خواهد نمود. ما نمی توانیم بر مبنای ذائقه خودمان برای نسل امروز برنامه ریزی نماییم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، حجت الله الماسی در آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره علمی پژوهشی فرهنگیان که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از طریق های پیش روی ما اجرایی سازی سندتحول بنیادین است که مطالبه رهبری و صاحب نظران تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: در سند تحول روی چند مبحث تاکید گردیده است همچون آنکه مدرسه تراز جمهوری اسلامی و یا تراز سند باید چه خصوصیت هایی داشته باشد؟ مدرسه ای که بتواند شایسته علمداری آرمان های نظام باشد باید در چه بستری رشد کند؟
وی ادامه داد: برخی معتقدند سندتحول بنیادین آرمانی نوشته شده و صحیح است، اما در همین سند گفته شده که باید دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه برسند. ما باید در رابطه با مدرسه صالح که در سند گفته شده، مطالعه نماییم و به شاخصه های آن برسیم.
مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از خصوصیت های مدرسه صالح، ساده سازی است، اظهار داشت: باید میان آموزش های مدرسه ای با نیازهای کار، زندگی، آینده، صنعت و امثال آن، پیوند برقرار نماییم. آموزش پیوندی باید مدنظر باشد به این معنا که هرآنچه مقرر است آموزش دهیم، به یک نیاز پاسخ دهد.
الماسی افزود: در حوزه رباتیک و هوافضا کارهای خوبی در پژوهش سراها در حال انجام می باشد. فیلم "پرواز ممنوع" نشان داد که نوجوانان دبیرستانی می توانند کارهای بزرگی انجام دهند و در آینده اثرگذار باشند. ساده سازی یعنی آموزش های مدرسه ای را با چالش های زندگی متصل نماییم.
وی ضمن اشاره به این که دومین شاخص مدرسه صالح، متناسب سازی است، اظهار داشت: ما با نسلی مواجهیم که بیشترین اطلاعات را از اوان کودکی کسب می کنند؛ برخلاف هم نسلان ما که دسترسی به اطلاعات همانند حالا نبود. این نسل می تواند کارآفرین ترین نسل بشر باشد. مدرسه باید متناسب با این شرایط باشد و زمینه هایی را فراهم آورد که بچه ها بتوانند کارآفرینی کنند.
مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش افزود: انعطاف خصوصیت سوم مدرسه صالح است. مدرسه بستر کنش کنشگران مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خانواده ها و... است و مانند یک چاردیواری بسته نمی توان به آن نگریست. ریشه مردمی سازی در دولت سیزدهم همینجاست. مردمی کردن مدارس با مدارس غیردولتی متفاوت می باشد. مردمی سازی یعنی زمینه کنشگری همه گروههای انقلابی، تشکیلات رسمی چون بسیج و... را فراهم نماییم.
الماسی با اشاره به اینکه خصوصیت دیگر مدرسه صالح، مشارکت و تعاون است، اظهار نمود: این نسل بشدت در فضای مجازی حضور دارند و میل به یادگیری انفرادی دارند. این خطرناک می باشد. انسان یک موجود اجتماعی است و یادگیری هم در اجتماع رخ می دهد. مدرسه صالح باید تا جایی که امکان دارد فضا را برای مشارکت در همه عرصه ها در جهت نیل به اهداف و آرمان های نظام فراهم آورد که بهترین تجلی آن در تشکل های دانش آموزی و در راس آن بسیج است.
وی افزود: مدرسه ای که دنبال آن هستیم مدرسه صالح است با الگویی که قرارگاه اجرایی سند بزودی رونمایی خواهد نمود. ما نمی توانیم بر مبنای ذائقه خودمان برای نسل امروز برنامه ریزی نماییم. احیای امور پرورشی به جد در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
مسئول کمیته اجرایی این جشنواره با اشاره به اینکه ۴۱۱۹ اثر به دست ما رسید، اظهار داشت: آثار به صورتی بسیار دقیق داوری شدند و امروز از برگزیدگان تقدیر می شود.




منبع:

1401/12/23
08:41:19
5.0 / 5
350
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین