به گزارش مدیریت آموزش، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشت: روش های جدید سوادآموزی در دستورکار نهضت سواد آموزی است.
به گزارش مدیریت آموزش به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، علیرضا عبدی در گردهمایی مشترک معاونین سوادآموزی و رؤسای ادارات سوادآموزی، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سراسر کشور، اظهار داشت: باید گفتمان نهضت سوادآموزی جدّی گرفته شود و فرمان حضرت امام خمینی(ره) و قواعد حکمرانی که ایشان جاری نمودهاند و نهضت سوادآموزی هم که از آرمانهای ایشان بوده، تا ریشه کنی بیسوادی و سرانجام بخشی بیسوادی مهم شمرده شود، ازاین رو در جهت استمرار و ادامه مسیر مأموریتهای نهضت، باید اول سواد آرمان ما باشد، دوم بیسوادی ریشهکن شود و سوم به سمت سوادهای دیگر حرکت نماییم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف سواد آموزی باید در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور نقش آفرینی نماییم و دنبال آن باشیم که دغدغههای مقام معظم رهبری در مورد ریشهکنی بیسوادی که در برنامههای قبلی مغفول مانده است در سیاستهای کلی تحولی آموزش و پرورش آورده شود و در برنامه هفتم عملیاتی و اجرایی شود.
عبدی اضافه کرد: در مطالبات باید نظام آموزشی بزرگسالان را جزء مطالبات استانی و ملی قرار دهیم و در انجام فعالیتهای سوادآموزی و در روند نهضتی شدن و جهادی شدن فعالیتها به دنبال اسم نهضت نباشیم و برکت این کار عظیم را از بین نبریم.
وی عنوان کرد: وضعیت سواد، مخصوصاً در جهت سواد رسانهای و بیسوادی رسانهای، باید در برنامهها قرار گیرد و یکپارچه عمل کردن و همسو بودن در عرصه نهضت سوادآموزی ضروری است.
عبدی در مورد همکاری سازمان نهضت سوادآموزی با دستگاههای مختلف عنوان کرد: سازمان نهضت سوادآموزی تفاهمنامههایی با دستگاههای مختلف همچون سازمان زندانها، امور عشایری و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برای والدین کمسواد و بیسواد منعقد کرده است و امیدواریم با اقدامات انجام شده بتوانیم گامهای مؤثری را در جهت مأموریتهایمان انجام دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که تعریف سازمان نهضت سوادآموزی از سواد با توجه به تغییرات این تعریف چیست؛ عنوان کرد: در دوره سواد و دوره انتقال به دنبال همان تعریف خواندن و نوشتن هستیم، چراکه تا خواندن و نوشتن را یاد نگیریم ورود به سایر بحثها محلی از اعراب ندارد، اما برای کسانی که سواد ابتدایی پیدا کردهاند و دوره سواد و دوره انتقال را گذراندهاند، یک سواد تابعی به نام دوره تحکیم تعریف کردهایم که سوادهای جدید را در قالب تثبیت آموختهها به کمسوادان آموزش میدهیم.
عبدی در رابطه با استفاده از روشهای نوین برای سوادآموزی عنوان کرد: هماکنون جریان سوادآموزی به صورت دورههای مجازی در کشور درحال انجام می باشد و دروس ضبط شده در سامانه شاد بارگذاری شده که افراد میتوانند با مشاهده و مطالعه آنها در آزمون شرکت کنند؛ اما مدلهای جدید یادگیری بر پایه فضای مجازی توسط سازمان سوادآموزی در حال تولید است که به ترتیب رونمایی خواهند شد.
رئیس سازمان سوادآموزی در آخر عنوان کرد: تمام دنیا از روشهای جدید یادگیری در نهضت سوادآموزی خود استفاده میکنند و در همین راستا طراحیهایی در سیر برنامههای سازمان سوادآموزی از قبیل بازیوارههای آموزشی، آموزشها بر مبنای دیجیتال و آموزشهای غیرمستقیم خواهیم داشت و مدلهای جدید یادگیری سوادآموزی همچون برنامههای تحولی پیش روی نهضت میباشد.
منبع: مدیریت آموزش