درنشست ساماندهی منابع آموزشی (جشنواره رشد) عنوان شد؛

ثبت نشان سلامت روی کتب آموزشی

ثبت نشان سلامت روی کتب آموزشی

به گزارش مدیریت آموزش رییس گروه نظارت بر مجلات رشد اظهار داشت: به سبب اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت به این نتیجه رسید که یک نشان سلامت برای کتاب ها تعریف کند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، نشست های تخصصی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می گردد که در همین رابطه یک نشست تخصصی روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حضور فریبا کیا، از همکاران اسبق دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان و حبیب یوسف زاده رییس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان اجرا شد. در این جلسه فریبا کیا پیشکسوت و صاحب قلم و نظر از برگزاری نمایشگاه کتاب پس از دو سال و بصورت حضوری ابراز خرسندی کرد و خلاصه ای از عملکرد ساماندهی منابع آموزشی و چگونگی ورود سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عرصه ساماندهی ارائه نمود. وی افزود: اکنون بیش از ۱۳۰۰ ناشر با بخش ساماندهی همکاری پویا دارند و آثار خودرا ارسال می کنند. طرح سامان بخشی پس از چند سال به این نتیجه ختم شد که مجموعه سامان دهی ارتقا پیدا کند و در همه عرصه ها نظارت داشته باشد؛ بطوریکه از کتاب های آموزشی پیشی گرفت. معاون اسبق دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش با اشاره به استانداردهای لازم برای کتاب های آموزشی بر دارای خلاقیت بودن و نوآور بودن آنها تاکید نمود. وی سهولت به کارگیری و امکان استفاده از یک منبع رسانه آموزشی در موقعیت واقعی زندگی را دیگر استاندارد لازم برای کتاب های آموزشی برشمرد و اضافه کرد: خاصیت برجسته رسانه این است که توانایی پاسخگویی به دانش آموز را داشته باشد، صحت و دقت علمی، تطبیق محتوا با آخرین توافقات علمی، تناسب روش محتوا، رعایت و ترویج ارزش های دینی ایرانی-اسلامی نه فقط جز خاصیت های کلی است بلکه وجود آنها ضرورت دارد. محتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب باشد کیا در ادامه اظهار داشت: محتوای کتاب باید متناسب با سن مخاطب بوده و نگاه آینده نگرانه داشته باشد، سازماندهی محتوا باید انسجام درونی و بیرونی داشته باشد یعنی تعامل را در دانش آموز با خارج از مدرسه برقرار کند؛ ساده و روان باشد، نمادهای ایرانی-اسلامی مورد توجه قرار گیرد و بهداشت در تولید کتاب و حتی زیبایی و قیمت کتاب که بعنوان بهداشت روانی به حساب می آید باید رعایت شود. وی تصریح کرد: کتاب باید فرصت تعامل با مخاطب را بوجود آورد برای اینکه نباید کتاب ها از رقابت بازبمانند و محتوا به شکلی باشد که مخاطب را درگیر کند به این معنا که مخاطب پرسش و پاسخ داشته باشد و دانش آموز را فاعل کند نه منفعل و محتوای کتاب با نیازهای فردی-اجتماعی تناسب داشته باشد که به طور معمول نیازهای جامعه یکی از عوامل میزان رغبت از کتاب است. حبیب یوسف زاده رییس گروه نظارت بر مجلات رشد درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: به علت اهمیت فرهیختگی، تعلیم و تربیت به این نتیجه رسید که یک نشان سلامت برای کتاب ها تعریف کند. کتابفروشی ها باید بدانند وجود این آرم در گوشه کتاب، یک امتیاز مثبت به کتاب آنها اضافه می کند و مخاطب بداند کتابی که این نشان را دارد از نظر محتوایی و جنس، قوی و تأیید شده است. رییس گروه نظارت بر مجلات رشد و نویسنده، معیارهای کتاب داستان را برشمرد و اظهار داشت: معیارهای کتاب داستان خوب عبارتند از: بی احترامی و بی تربیتی نسبت به اولیا نداشته باشد، عناوینی که با سن وسال مخاطب تناسب ندارد؛ نوشته نشود، ضعف مضمون درون مایه نداشته باشد، استفاده از ادبیات سست و نامناسب اشتباه است، مباحث بی بندوباری در متن کتاب نباشد. سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز ادامه می یابد. علاقه مندان برای بازدید و خرید کتاب می توانند به مصلای امام خمینی (ره) مراجعه کنند. لازم به ذکر است در این جلسه ناشران آموزشی و ارزیابان سامان دهی منابع آموزشی و تربیتی حضور داشته و در جمع بندی این جلسه بر دریافت نشان استاندارد بوسیله ثبت آثار در سامانه تاکید گردید. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این دوره از نمایشگاه ۴ نشست تخصصی برگزار خواهدنمود.


منبع:

1401/02/30
14:46:57
0.0 / 5
608
تگهای خبر: آموزش , تعلیم و تربیت , تكنولوژی , دانش آموز
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین