وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح كرد؛

جرأت مطالبه گری از بخش های مختلف را دارم

جرأت مطالبه گری از بخش های مختلف را دارم

وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش اظهار داشت: گام دوم انقلاب رخ نمی دهدمگر روی نسل جدید کار ویژه نماییم وبرای آن باید تمام ظرفیت دولت و نظام باید پای کار بیاید. من جرأت مطالبه گری از بخش های مختلف را دارم.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از مهر، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بامداد امروز (شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود بیان کرد: بر خودم لازم می دانم پیش از هر چیز از اعتماد ایشان تشکر کنم و انتخاب ایشان نشان داد که ایشان بصورت جدی دنبال تحول هستند. مشخصاً مسیری که آموزش و پرورش را نجات می دهد مسیر تحولی است که خواهم گفت. وی با تشکر از موافقان و مخالفان نیز اظهار داشت: باور دارم تمام نکاتی که در کمیسیون ها گفته شد و امروز در صحن برای کمک به آموزش و پرورش است. امیدوارم توضیحاتم برای کمک کردن ذهن شما مؤثر باشد. وی اظهار نمود: در پیش دبستانی مدلی دارم که درباره اش ادعا دارم. من یک مدلی در پیش دبستانی امام رضا اجرائی کردم که در دو سال آینده قابل ارائه به آموزش و پرورش است ولی از آن عبور می کنم. وی بیان کرد: پدران، مادران عزیز و والدین و فرهنگیان نیازمند کاری هستیم که جنس تعلیم و تربیتی پیدا کند. انقلاب اسلامی ایران حاصل پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود و گام دوم انقلاب رخ نمی دهد مگر روی نسل کودک و نوجوان کار ویژه بکنیم و برای آن باید تمام ظرفیت دولت و نظام باید پای کار بیاید. روز گذشته در جلسه ای با علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفتم در قانون سهمی وجود دارد که شهرداری ها باید از عوارض، مبلغی را به آموزش و پرورش بپردازند و از شما قول می گیرم حداقل در شهر تهران این سهم را بپردازید. من جرئت مطالبه گری از بخش های مختلف را دارم. من قول می دهم این مطالبه گری را رها نکنم. باغگلی اظهار داشت: اگر بتوانم اعتماد شما را جلب کنم اصلی ترین کارم این است که سند تحول را اجرا کنم. همه حرف مخالفان این بود که باغگلی جوان است و کم تجربه و ناتوان است این کار را بکنم. قرار نیست وزیر یک تنه این کارها را بکنم. وزیر در تیمش آدم های جسور و قدرتمند می خواهد و باید حلقه بسته مدیریت طولانی را بشکند. وی با اشاره به شرایط پیچیده در آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر مقرر است این شرایط را حل نماییم باید این پیچیدگی را حل نماییم. تکرار تجربه های گذشته بازتولید اقدامات گذشته است. وی اظهار نمود: ما معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش داریم که نفسشان در سینه حبس و سیستم محافظه کاران اجازه کار نمی دهد. باید به جوانان فرصت داد تا ابتکارهای خودرا نشان دهند. ما در آموزش و پرورش دوگانه های متناقضی داریم که یکجا جسورانه ایستاد و روشن کرد که ما طرفدار کدام بخش هستیم. یکی از این تعارض ها گروهی هستند که فکر می کنند آموزش و پرورش با اعداد و ارقام اداره می شود و گروه دیگر که بنده جزو آنها هستم نگاهشان به آموزش و پرورش نگاهی تربیتی است. وی اظهار داشت: در جمع شما دانش آموختگان مدیریت هستند و می دانند که در جریان مدیریت اجرائی در سطوح پایین نیازمند مهارت بیشتری در زمینه اجرا هستیم و هرچه مدیریت بالاتر می آید ما به ادراک مدیر نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش نباید نگاهش فقط به حقوق معلمان، ساخت مدرسه یا چاپ کتاب باشد؛ اینها نیز مسائل مهمی هستند اما باید جهت اصلی ما تربیت فرزندان کشور باشد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: دوگانه دیگر درباب حفظ وضع موجود و محافظه کاری و یا کنار زدن آن و ایجاد تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم باید یک فردی به میدان آمده و وضعیت را تغییر دهد. ایشان سپس اظهار داشت: از یک طرف می گویند باغ گلی را کسی نمی شناسد و از جانب دیگر از جای جای کشور به ما پیامک آمده تا به ایشان رأی ندهیم. گویا عده ای محافظه کار که بنایشان حفظ وضعیت موجود است نگران شدند. وی اشاره کرد: بنده با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چونکه زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی می شود اما علت روی آوردن اولیا به این مدارس پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. آیا غیر از این است که اولیایی هستند که کیفیت مطلوب را در مدرسه دولتی نمی بینند و فرزندشان را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام می کنند؟ نگاه بنده افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی است که خود به خود منجر به حذف رقیب غیردولتی خواهد شد. امروز ما فقط با مافیای کنکور مواجه نیستیم بلکه ما به عده ای مواجه هستیم که با تنبلی و کار نکردن به دنبال جذب شاگرد هستند. متأسفانه نوع مدیریت انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته و به آنها آزادی عمل نمی دهد. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: مبنایی ترین مسئله و چالش امروز ما عقب ماندگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند ده سال است که تصویب شده و فکر می کنم جزو پر تکرارترین مطالبی است که در زمینه تعلیم و تربیت توسط حضرت آقا بارها و بارها مطرح گردیده است. وی ادامه داد: آموزش و پرورش ما حکم بیماری را دارد که نیازمند عمل جراحی است، بیماری که همزمان ناگهان قلب او گرفتار مشکل می شود و کاری که ما سریعاً باید انجام دهیم این است که اول به وضعیت قلب او رسیدگی نماییم و سپس جراحی اش را انجام دهیم. بدین سبب کارهای ما در آموزش و پرورش باید گام به گام باشد. همه فعالیت ها در این وزارتخانه باید برمبنای سند استراتژیک مورد نظر که بومی است انجام بگیرد. باغگلی اظهار داشت: در دولت قبل ما وظیفه داشتیم که برای ریل گذاری های تحولی مجموعه ای از پیشنهادها را برای مجلس بیاوریم ولی تا الان نیاوردیم. من اینجا به شما قول می دهم که اصلاح قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۶۷، اصلاح قانون در رابطه با بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی با اقلیم های چندگانه کشور، قوانین در رابطه با جذب و به کارگیری بازنشستگان ویژه فرهنگیان، اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و موارد دیگر را در چند ماه آتی تقدیم شما کنم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: ما امروز افرادی در کشور داریم که راه می افتند تا سند ۲۰۳۰ را اجرا کنند. انشالله به یاری خدا و با اعتماد شما به بنده، یکی از قول های اساسی ام این است که سند تحول خودمان را به گونه خوب اجرا نماییم و با کمک معلمان در دهان کسانی بزنیم که فکر می کنند سند تحول ما کاربردی ندارد و پس باید دنبال ۲۰۳۰ باشیم. باغگلی اظهار داشت: رویکرد من تربیت اسلامی و تربیت معنوی است. من با تمام وجود به جامعه خودم و به مبنای تربیتی دینی عشق می ورزم و بزرگترین آرزویم زمینه سازی برای اجرای این رویکرد است. وی ادامه داد: چالش امروز اما این است که کیفیت آموزش در جامعه ما پایین آمده است. بیشتر شماها فرزند دانش آموز دارید. من خودم دو فرزند دانش آموز دارم، یک از مزایای وزیر جوان در آموزش و پرورش داشتن این است که خودش هم دانش آموز دارد و درگیر وزارت آموزش و پرورش و مدارس می شود پس ارتباط بهتری می تواند برقرار کند. او درباب وظیفه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل های کتاب های درسی را با نیازهای امروز متناسب کند و شاخه ها و رشته های تحصیلی را اصلاح نماید. همین طور بسته های متنوع، غنی و حساس به جنسیت دختران و پسران تنظیم کند. باغگلی اظهار داشت: البته همه اینها تکلیف سند تحول است. امروز جامعه ما تربیت لازم برای دختران را انجام نمی دهد ما امروز به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم و باید دراین زمینه فعال تر باشیم تا بتوانیم دنیای دختران را بفهمیم اما امروز در آموزش و پرورش بیشتر جنس مردانه داریم در صورتیکه جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان ما خانم هستند و دانش آموزان با مادران شان ارتباط بیشتری دارند که از جنس زنان هستند. ما ساختار جامعی نداریم که نبض کیفیت آموزش را بگیرد و سنجش و کیفیت خدمات آموزش و تربیت را اندازه گیری نماید. وی درباب تامین نیروی انسانی اظهار داشت: اگر کسی را در رأس بگذارید که این دغدغه ها را دارد با ۲ معاونت هم مسائل نیروی انسانی را می تواند حل کند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است. اگر تربیت را تخصص بدانیم معلمان ما متخصص هستند و باید به این متخصصان احترام گذاشت. باید توجه داشته باشیم اگر مقرر است اتفاقی بیفتد. باید ابتدا در روح و جان معلم تصویب شود، معلم خوب کمبودها را می تواند تا حد زیادی حل کند. وی افزود: رتبه بندی معلمان باید به صورتی باشد که هم به معیشت معلمان کمک نماید و هم به کیفیت آموزش و پرورش. بگفته رهبر انقلاب دانشگاه فرهگیان باید تنها درگاه ورودی نیروی انسانی آموزش و پرورش باشد. اما این دانشگاه ۸۵۰ عضو هیأت علمی دارد که توانایی مدیریت ۱۳۰ هزار دانشجو معلم را در قریب به ۱۰۰ مرکز آموزشی ندارد باید کمک نماییم به مدرسان این دانشگاه تا موقعیت مطلوب داشته باشیم تا معلمانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند دستشان پر باشد علاوه بر جذب و گزینش بهترین معلمان باید برای نگهداشت معلمان تدبیر مناسب داشته باشیم خیلی از معلمانی که جذب شده اند را می شناسم با افق ها و آرمان های خوب آمده اند اما باید برای نگه داشت آنها نیز فکری شود. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: با اجرای مطلوب رتبه بندی و افزایش اختیارات منطقه و مدرسه می توانیم به نگهداشت معلمان کمک نماییم. وی با اشاره به صندوق ذخیره معلمان اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود معیشت را بهبود ببخشد اما سوءاستفاده و بی تدبیر در آن دردآور است بازبینی در این صندوق الزامی است و فرهنگیان باید از سود این صندوق بهره ببرند نه این که اختلاس گران از این صندوق بهره مند شوند. در سال قبل صندوقی با اعتبار ۵۵ هزار میلیارد تومانی حتی نتوانست به اندازه نرخ تورم به جامعه خود سود دهد. باغگلی اشاره کرد: ما تا اختتام دولت سیزدهم با موج بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفری فرهنگیان مواجه هستیم که این مساله هم یک فرصت است برای ما و هم تهدید. هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد. هم اکنون تمرکزگرایی در آموزش و پرورش شدید و مزمن است و باید به سمت کاهش تمرکز ببریم و وضعیت مطلوب را در سطح پایین جامعه آموزشی ایجاد نماییم. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: این ها خیالبافی یک پژوهشگر آموزش و پرورش نیست من این ها را تجربه کرده ام ما برای شرایط کرونا و پساکرونا برنامه ویژه داریم مفهوم ویژه ای از مدرسه در پسا کرونا درحال شکل گیری است، آیا محتوای لازم مانند سواد رسانه ای، تفکر و فضای مجازی و … برای دانش آموزان و خانواده ها وجود دارد ما اگر به اینها ورود نکنیم می تواند برای ما لطمه شود علاوه بر آموزش برخط باید فرصت های دیگری نیز برای آموزش فراهم گردد تا همه از آموزش بهره مند شوند. وی با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بودجه وزارت آموزش و پرورش در این سال ها بین ۹ تا ۱۲ درصد بودجه بوده است بااینکه این بودجه باید زیاد شود اما آیا راندمان لازم از داشته های موجود را داشتیم. در زمینه عدالت آموزشی تبعیض مثبت را پیشنهاد می دهم و ما موظف هستیم به تمام ایران خدمت مطلوب ارائه نماییم. باغگلی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: شما در معرض یک انتخاب سخت هستید اما مراقب باشید و یک انتخاب سازنده بکنید من برای خودم نمی گویم مباحثی که عرض کردم باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد حتی اگر به من رأی ندادید به کسی از این جنس رأی دهید بااینکه می دانم تمام انتخاب های آقای رئیسی از همین جنس است.

1400/06/01
21:16:53
0.0 / 5
996
تگهای خبر: آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل , تعلیم و تربیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین