موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملكرد سازمان سنجش

موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از عملكرد سازمان سنجش

به گزارش مدیریت آموزش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۱ موافقت کردند.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی بامداد امروز (دوشنبه) مجلس درخواست عده ای از نمایندگان به منظور تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۱ را بررسی نموده و در نهایت با ۱۶۰ رای موافق با این درخواست موافقت کردند.
این تحقیق و تحفص دارای چهار محور به شرح زیر است:
۱_ حوزه معاونت فنی و آماری شامل دفتر فناوری اطلاعات، دفتر ارتباطات نوین، دفتر طرح و آمار، حوزه صدور مجوزهای آزمونهای زبان بین المللی و همه حوزه های مربوطه
۲- حوزه معاونت امور آزمونها، که مسئولیت ساخت آزمون، طراحی سؤال و برگزاری میدانی آزمونها را برعهده دارد و به طور خاص دفتر آزمون سازی و روانسنجی
۳-حوزه معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع، که شامل امور مالی و اداری می باشد.
۴- شرکت تعاونی خدمات آموزشی، که متعلق به کارکنان سازمان سنجش می باشد و در سالهای اخیر تبدیل به حیاط خلوت مدیران سازمان شده است.
احمد نادری بعنوان نماینده متقاضیان درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور بیان نمود: باتوجه به اهمیت جایگاه این سازمان علیرغم نارضایتی در عملکرد و بعضی از گزارشات واصله در سوء مدیریت ها رئیس این سازمان قریب ۹ سال است که تغییر نکرده است. نحوه عملکرد ریاست سازمان و سوء مدیریت در آن، ویژه خواری و رانت خواری ها، عدم شفافیت مالی، صدمات روحی و اجتماعی، صدمه به اعتماد مردم و پشتیبانی از موسسات خصوصی کمک آموزشی همچون مواردی است که در این تحقیق و تفحص مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه اظهار نمود: یکی از موارد بحث واگذاری اطلاعات شخصی کلیه داوطلبان به موسسات خصوصی کمک آموزشی است. گویا سازمان سنجش به بازوی بازاریابی این موسسات تبدیل گشته است. بمحض اینکه یک فرد در آزمون کنکور یا یک آزمون استخدامی شرکت می کند بلافاصه پیامک هایی را باتوجه به جنسیت و رشته خود از این موسسات دریافت می کند. آیا اطلاعات مردم محرمانه نیست که در اختیار این موسسات قرار می گیرد؟ از طرف دیگر قالب پست ها و مسئولیت ها در این سازمان برپایه شایسته سالاری مدیریت نمی گردد و گاها در مسئولیت ها تضاد منابع وجود دارد. در این سازمان مدیری داریم که خودش بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی را در یک استان دارد آیا این تضاد منافع نیست؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: بحث بعدی جعبه سیاه مالی این سازمان است هر کجای آن دست می گذاریم پدیده ای وجود دارد. در دفتر آزمون سازی سازمان حق الزحمه ای بابت طراحی سوالات داده می شود. چگونه برای یک فرد ۷۰۰ ساعت در نظر گرفته می شود. گزینش طراحان سوال برپایه چه معیاری است؟ آیا واقعا در این ۷۰۰ ساعت سوال طراحی شده است؟ از طرف دیگر کتاب هایی بعنوان منبع در آزمون ها معرفی می شود که متعلق به افرادی است که دو کتاب داشتند و بر چه معیاری این کتاب ها تعیین می شود و یک نفر یک شبه بزرگ می شود. طراح سوال کنکور هم با سازمان ارتباط دارد و هم در موسسات خصوصی آموزشی حضور دارند.
وی در ادامه اشاره کرد: بحث بعدی رابطه مالی سازمان با شرکت تعاونی است. رئیس سازمان تاکید داشتند با شرکت تعاونی دقیقا مانند بخش خصوصی برپایه قانون رفتار می کنند و هیچ امتیازی به آن نمی دهند. آیا به همین راحتی هم به مردم اجازه می دهند که موسسه بزنند و آیا امکانات آموزشی در اختیار مردم قرار می دهند یا اینکه فقط در اختیار تعاونی سازمان این امر قرار دارد؟. سود حاصل از این منافع کجا می رود؟ تعاونی به یک حیاط خلوت مدیریتی تبدیل گشته است. مبحث بعدی مأموریت های خارجی رئیس سازمان و برخی دیگر از اعضاء است. گاها در پوشش مأموریت رئیس سازمان به همراه چندین مدیر دیگر به آمریکا سفر کرده است. رئیس سازمان سنجش در آمریکا چه ماموریتی می تواند داشته باشد؟
نادری افزود: مسئله بعدی پشت پرده آزمون های زبان خارجی است. درآمدهای حاصل از آزمون های زبان نظیر تافل و آیلتس در کجا نگهداری می شود؟ پس تفاوت نرخ ارزی و ریالی آن کجا می رود. چگونه مجوز برگزاری آزمون های بین المللی به افرادی خاص داده می شود. همه اینها مواردی است که باید روشن گردد و در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار می گیرد.




منبع:

1400/04/29
22:34:33
0.0 / 5
717
تگهای خبر: آزمون , آموزش , استخدام , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین