مركز پژوهش های مجلس بررسی كرد

ملاحظات برگزاری كنكور نظام قدیم در سال 1400

ملاحظات برگزاری كنكور نظام قدیم در سال 1400

مدیریت آموزش: مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی ملاحظات برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 پرداخت.


به گزارش مدیریت آموزش به نقل از ایسنا، به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «ملاحظات برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰» آورده است:
آموزش عمومی تا سال ۱۳۹۰ شامل پنج سال دوره ابتدایی، سه سال دوره راهنمایی، سه سال دبیرستان و یک سال پیش دانشگاهی بوده که حالا به نظام قدیم مشهور شده است. از آذرماه سال ۱۳۹۰ هم زمان با اجرائی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دوره های آموزش عمومی پس از تغییراتی به نظام جدید یا نظام ۶-۳-۳ مشهور شدند. در نظام جدید دوره ابتدایی از ۵ سال به ۶ سال افزایش یافت و دوره متوسطه به دو دوره متوسطه اول و متوسطه دوم تقسیم شد. دوره متوسطه اول شامل سالهای هفتم، هشتم و نهم و دوره متوسطه دوم شامل سالهای دهم، یازدهم و دوازدهم است که سؤالات کنکور از کتاب های این دوره طرح می شوند. هم زمان با تغییر در دوره های آموزش عمومی، تغییراتی در محتوای کتاب های درسی نیز به وجود آمد که این مورد سبب نگرانی فارغ التحصیلان نظام قدیم شده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید؛ برگزاری کنکور نظام قدیم به مفهوم طرح دو نوع سؤال نظام قدیم و نظام جدید برای کسانی است که در یک مسابقه یکسان رقابت می کنند و این خود، اصل رقابت عادلانه را زیر سؤال می برد. هرچند سازمان سنجش تلاش می کند با رعایت برخی ملاحظات فنی از قبیل تاکید بر سؤالات مشترکِ بین داوطلبان نظام قدیم و جدید و «هم ترازسازی با بهره گیری از روش های آماری، مطابق با اصول سنجش و اندازه گیری و برآورد ضریب هم ترازی نمرات خام داوطلبان نظام قدیم (غیر ۶-۳-۳) و داوطلبان نظام جدید (۶-۳-۳)»، رقابت عادلانه تری را بوجود آورد «اما استفاده از چنین روش‏هایی و ماندن در این وضعیت دوگانه، تنها در وضعیت اضطرار جایز است و استانداردهای کیفی سنجش اقتضا می‏کند که تنها یک نظام، مبنای سنجش قرار گیرد».

بر طبق این گزارش نکته حائز اهمیت دیگر این است که تعداد فارغ التحصیلان از میانِ داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه که آخرین گروه از آنها در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۶ فارغ التحصیل شده اند، برطبق اطلاعات سالنامه آماری وزارت آموزش و پرورش در همه رشته های نظری بیش از ۳۶۱ هزار نفر بوده است که تا حالا در سه آزمون سراسری سال ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با سؤالات مختص به خود شرکت کرده اند. بعد از این مدت تعداد این داوطلبان که بالقوه متقاضی شرکت در آزمون نظام قدیم هستند به میزان چشمگیری کاهش و متقابلاً داوطلبان نظام جدید اکثریت مطلق داوطلبان را تشکیل خواهند داد. طبق برآورد سازمان سنجش آموزش کشور سهم داوطلبان آزمون نظام قدیم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ از کل داوطلبان، بین ۶ تا ۸ درصد خواهد بود، با توجه به این نکته که بعضی از فارغ التحصیلان نظام قدیم در کنکور سال ۱۳۹۹ سؤالات نظام جدید را برای پاسخگویی انتخاب نموده اند (حدود ۵۰ هزار نفر) و این مساله در آزمون سال ۱۴۰۰ نیز وجود خواهد داشت. در هر صورت فارغ از برآورد سازمان سنجش، داوطلبان نظام قدیم در اقلیت خواهند بود.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید مهم ترین نکته ای که بعد از مصاحبه با مشاوران تحصیلی و معلمانی که دروس هر دو نظام قدیم و جدید متوسطه را تدریس نموده اند به دست آمده این است که شرکت در آزمون نظام جدید متوسطه، به نفع داوطلبان نظام قدیم است. بگفته معلمان، همه کتاب های درسی نظام جدید نسبت به نظام قبل از آن کم حجم تر، روان تر و ساده تر است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس باتوجه به شرکت آخرین گروه از فارغ التحصیلان نظام قدیم متوسطه در سه آزمون، حداقلی بودن جمعیت آنان و از منظر عدالت در سنجش عنوان می کند که مرجح است تا آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ با سؤالات یکسان برگزار شود، این گزارش همین طور به سبب عدم اعلام عمومی مصوبه حذف کنکور نظام قدیم تا حداقل یکسال پیش از برگزاری آزمون، پیشنهاد داده است تا در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، سنجش با دو آزمون جداگانه (دو مجموعه سؤال برای نظام های جدید و قدیم متوسطه) و حتی المقدور از مباحث و مطالب مشترک دو نظام قدیم و جدید با تعداد معدود سؤالات متفاوت اجرا شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.




منبع:

1399/10/01
18:25:47
5.0 / 5
1065
تگهای خبر: آزمون , آموزش , آموزش و پرورش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳

لینک دوستان مدیریت آموزش

تگهای مدیریت آموزش

olms.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مدیریت آموزش محفوظ است

مدیریت آموزش

آموزش آنلاین